ارز یونی سواپ (UNI) چیست؟

یونی سواپ (UNI) چیست؟

یونی سواپ یک پروتکل غیرمتمرکز معاملاتی معروف است. یونی سواپ به دلیل نقشش در تسهیل تجارت خودکار توکن­های مالی غیرمتمرکز (DeFi) شناخته می­ شود. این پروتکل نمونه ­ای از یک سازنده­ بازاری خودکار (AMM) است. این ارز در نوامبر سال ۲۰۱۸ راه­ اندازی شد. به لطف پدیده DeFi و افزایش معاملات توکن در سال ۲۰۱۸ محبوبیت قابل توجهی را بدست آورد.

یونی سواپ قصد دارد تجارت توکن را برای هر کسی که توکن نگه می­دارد، به صورت خودکار و کاملاً آزاد حفظ کند. این مورد کارایی تجارت را در برابر مبادلات سنتی افزایش می­دهد. همچنین با حل مسائل نقدینگی با استفاده از راه ­حل­های خودکار، بهره­ وری بیشتری را ایجاد می­کند. این امر با جلوگیری از مشکلاتی که در اولین مبادلات غیرمتمرکز ایجاد می­شود، میسر می­شود.

در ادامه این مقاله در مورد ساز و کار عملکردی یونی سواپ بیشتر آشنا می­شویم و سپس به صورت کوتاه در مورد بنیان­گذار آن بحث می­کنیم. در انتها نیز دلیل منحصر به فرد بودن آن را ذکر خواهیم کرد.

در سپتامبر سال ۲۰۲۰، یونی سواپ با ایجاد و اعطای توکن نظارتی خودش، یعنی UNI! برای کاربران گذشته پروتکل امکان جدیدی را فراهم کرد. این مورد هم پتانسیل سودآوری و هم توانایی کاربران را برای شکل­ دادن به آینده خود، جنبه جذابی از نهادهای غیرمتمرکز به همراه داشت.

چه کسانی بنیان گذاران یونی سواپ هستند؟

این پروتکل به عنوان طرحی برای معرفی AMM ها در اتریوم به مخاطبان گسترده­تر ارائه شد. خالق پلت­فرم آن، هایدن آدامز که توسعه ­دهنده اتریوم است، می ­باشد. آدامز در حین نهایی کردن این پروتکل در پروژه­ های مختلفی کار می­کرد و کار او مستقیماً توسط خالق اتریوم یعنی ویتالیک بوترین به اطلاع رسیده بود. بوترین حتی در نهایت نام پروتکل را به آن داد توجه می­کنیم که در ابتدا با نام Unipeg شناخته می­شد.

آدامز همچنین گفته است که الهام اصلی او برای پلت­فرم یونی سواپ از یکی از پست­های وبلاگ خود بوترین ناشی شده است. ایده اصلی او برای تمرکز بر اتریوم پس از آن انجام شد که یکی از دوستانش او را متقاعد کرد که شروع به تحقیق در مورد پروتکل و فهم و درک آن در سال ۲۰۱۷ کند.

چه چیزی این رمز ارز را منحصر به فرد می­کند؟

این پروتکل برای ایجاد نقدینگی و بنابراین تجارت و ارزشی که معاملات ارائه می­دهد برای حوزه DeFi وجود دارد. یکی از مهم­ترین AMM های موجود در حال حاضر، عملکردهای پروتکل با استفاده از فرمولی برای مبادله خودکار است یعنی X x Y = K . بنیان­گذار مربوط یعنی هایدن آدامز خود را به عنوان مخترع پیاده­ سازی خاص فرمول در یونی سواپ توصیف می­کند.  یونی سواپ فقط مبادله غیرمتمرکز نیست. این برنامه سعی در حل مسائلی دارد که پلت­فرم ­هایی مانند EtherDelta با نقدینگی تجربه کرده­ اند.

شما کاربر گرامی می توانید برای مطالعه بیشتر و تخصصی تر در خصوص رمز ارز و UniSwap روی لینک کلیک نمایید و یا با مراجعه به وب سایت رمز ارز مارکت اطلاعات لازم را در این خصوص بدست آورید.

اگر تمایل دارین این رمز ارز رو خریداری کنید میتوانید از صرافی رمز ارز مارکت اقدام به خرید کنید.

جهت بررسی قیمت لحظه ای یونی سواپ و بررسی چارت آن لطفا از این لینک استفاده بفرمایید.

Comments (1)
Add Comment