صرافی Uniswap و همه‌ی چیزهایی که باید درباره‌ی آن بدانید

این مقاله شامل توضیحات کاملی درباره‌ی صرافی Uniswap و به طور کلی نحوه کارکرد صرافی‌های غیر مترکز است. صرافی‌های متمرکز، رایج‌ترین صرافی‌ها برای معاملات رمزارزها هستند. این صرافی‌ها امنیت زیاد، نقدینگی بالا و حجم بالایی را برای معاملات فراهم می‌کنند. از طرف دیگر، تعداد صرافی‌های غیرمتمرکز (Dex) در حال افزایش است و رقابتی صعودی بین آن‌ها و صرافی‌های متمرکز در حال شکل گرفتن است.

صرافی‌های غیرمتمرکز به شما امکان می‌دهند تا معاملات مستقیم رمزارزهای نظیر به نظیر را بصورت آنلاین و بدون نیاز به واسطه انجام دهید. در ابتدا، به دلیل ایراداتی که فناوری بلاکچین داشت، ایجاد یک صرافی غیر متمرکز که بتواند با صرافی‌های متمرکز رقابت کند و پاسخگوی نیازهای کاربران باشد، بسیار چالش برانگیز بود. توسعه‌دهندگان بلاکچین به طور مداوم درگیر کشف برنامه‌های جدید برای ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز و قابل رقابت بودند و ثمره‌ی کار آن‌ها صرافی Uniswap است. توجه عمومی به Uniswap، به عنوان پرکاربرد‌ترین صرافی غیرمتمرکز در کمپین Defi، به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

درباره‌ی صرافی Uniswap  

Uniswap یک صرافی Defi است که مبتنی بر بلاکچین اتریوم ساخته شده است. در سال ۲۰۱۸، هایدن آدامز، Uniswap را طراحی کرد، اما پیش از آن، مبانی اساسی برای ایجاد این صرافی، برای اولین بار توسط ویتالیک بوترین توضیح داده شده بود.

صرافی Uniswap رایج‌ترین صرافی خودکار است که ارزهای غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد و به آن صرافی  Dex (غیرمتمرکز) نیز گفته می‌شود. بیشترین شهرت این صرافی به دلیل پیشرفت و گستردگی پروژه‌های Defi بود، زیرا درست مانند سال ۲۰۱۹ که IEO موضوع داغ روز بود، اکنون همه‌ی افراد در مورد امور مالی غیرمتمرکز صحبت می‌کنند.

Uniswap به شما امکان می‌دهد توکن‌های ERC20 خود را مبادله کنید، به این معنی که یک توکن را در برابر توکنی دیگر خریداری کنید. به عنوان مثال، سکه اتریوم خود را بدهید و در ازای آن تتر بخرید. این صرافی همچنین به شما امکان می‌دهد تا از استخرهای Uniswap کسب درآمد کنید. برای این کار، کاربران می‌توانند با واریز و نگهداری مقدار یکسانی از هر دو توکن در یک استخر، نقدینگی این استخرها را تأمین کنند و پاداش دریافت کنند. هرکسی که مایل باشد می‌تواند وجوه خود را در این استخرهای نقدینگی قرار دهد.

Uniswap یک صرافی Defi است و در این صرافی، شما مالک و دارنده رمزارزهای خود هستید و این موضوع هدف اساسی Defi است. این صرافی به کاربران این امکان را می‌دهد تا کنترل واحدی بر وجوه خود داشته باشند. تمام سکه‌های مبتنی بر اتریوم در کیف پول‌های شما مانند MetaMask، ذخیره می‌شوند، سپس کیف پول شما برای معامله با صرافی Uniswap، به این صرافی متصل می‌شود (MetaMask یک کیف پول ارز رمزنگاری شده است اما همچنین یک افزونه مرورگر وب دارد که در Chrome ، Firefox و Brave موجود است و برای ذخیره، ارسال و دریافت اتریوم و ERC20 استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، این امکان را به کاربران می‌دهد تا از طریق وب‌سایت‌های معمولی، معاملات اتریوم را انجام دهند. MetaMask می‌تواند فقط برای ذخیره کلید رمزارز اتریوم استفاده شود).

صرافی  Uniswapهیچ یک از وجوه شما را ذخیره نمی‌کند. همچنین در معاملات Uniswap هیچ دفتر سفارشی وجود ندارد. این صرافی از نقدینگی‌ای که با استفاده از نگه داشتن وجوه در استخرها به کاربران تعلق می‌گیرد، برای تطبیق و انجام معاملات استفاده می‌کند. Uniswap یک پلتفرم منبع باز (open-source) است و می‌توانید آن را در Uniswap GitHub تأیید کنید. به عنوان یک پروژه Defi و یک صرافی غیرمتمرکز، هیچ فرآیندی برای لیست کردن رمزارزها و هیچ هزینه‌ی لیستی در این صرافی وجود ندارد، بنابراین هرکسی می‌تواند سکه‌های خود را در صرافی Uniswap وارد لیست کند.

صرافی Uniswap چگونه کار می‌کند؟

Uniswap با “سازندگان بازار با عملکرد ثابت” کار می‌کند (سازندگان بازار با عملکرد ثابت (CFMM) محبوب‌ترین کلاس AMMها هستند و به طور خاص برای امکان مبادله غیرمتمرکز دارایی‌های دیجیتال طراحی شده‌اند. جایی که ذخایر دارایی جفت‌های معاملاتی باید بدون تغییر باقی بمانند، این مبادلات AMM بر اساس یک عملکرد ثابت، کار می‌کنند). در این صرافی هیچ دفتر سفارشی برای مطابقت با معاملات وجود ندارد. کل مکانیسم معامله در صرافی Uniswap بر اساس مجموعه‌ی نقدینگی است. این استخرها توسط کاربرانی تأمین می‌شوند که مبلغ یکسانی از دو توکن را در آن استخر خاص واریز می‌کنند.

به عنوان مثال در جفت معاملاتی ETH-USDT، کاربر باید ۱۰۰ تتر و ۱۰۰ اتریوم را واریز کند تا استخر ETH-USDT برای او کار کند. هرکسی که مایل باشد می‌تواند به راحتی به یک تأمین‌کننده نقدینگی در صرافی Uniswap تبدیل شود. وقتی هر یک از کاربران معامله‌ای انجام می‌دهد، هزینه‌ی کمی از وی کسر می‌شود که سپس با توجه به میزان استاکینگ این فرد، به میزان نقدینگی در آن مجموعه تقسیم می‌شود.

برای درک بیشتر این مطلب به یک مثال از USDT / DAI توجه کنید. اگر شخصی به میزان ۱۰۰ سکه تتر، از استخر نقدینگی USDT / DAI خریداری کند، دارایی بخش تتر را افزایش داده و دارایی قسمت DAI استخر را کاهش می‌دهد. با در نظر گرفتن این موضوع که این معامله فقط در استخر USDT / DAI انجام می‌شود، درک این موضوع ساده می‌شود که با معامله‌ی USDT مقدار تتر افزایش می‌یابد و با کنار گذاشتن سکه DAI از معامله، قیمت سکه DAI کاهش می‌یابد. بدین ترتیب، قیمت‌ها در صرافی Uniswap تعیین می‌شود.

هزینه‌های کسر شده از این معامله بین کاربرانی توزیع می‌شود که برای تأمین نقدینگی، به همان مقدار USDT / DAI دارند. یک نکته حیاتی برای بررسی، این است که هنگام مبادله توکن در صرافی Uniswap، اگر استخر مورد نظر، نقدینگی کافی نداشته باشد، برای سفارش‌هایی با حجم زیاد باید هزینه‌های هنگفتی را پرداخت کرد. بنابراین توصیه می‌شود هنگام مبادله توکن‌ها، حجم سفارش را کم نگه دارید.

ضرر موقتی در صرافی Uniswap

تأمین‌کنندگان نقدینگی به راحتی می‌توانند برای تأمین نقدینگی استخرها، پاداش کسب کنند، اما باید از ضرر ناگهانی آن نیز آگاه باشند. برای درک این ضرر ناگهانی، مثالی را بررسی می‌کنیم: فرض کنید یک شخص ۴۰۰ سکه USDC  و یک سکه‌ی اتریوم را در استخر USDC / ETH سپرده‌گذاری می‌کند، شرط اساسی این است که مقدار هر دو توکن باید یکسان باشد، بنابراین در معامله‌ی فعلی، ۱ سکه اتریوم برابر با ۴۰۰ سکه  USDC است. این فضا، استخر نامیده می‌شوند زیرا از افراد زیادی تشکیل شده‌اند.

 فرض کنید که استخر USDC / ETH مجموعاً ۵ اتریوم و ۲۰۰۰ USDC دارد و در حال حاضر نقدینگی کل استخر از دارایی ۱۰ هزار نفر تشکیل شده است و شخص الف ۱۰ درصد در این استخر سهم دارد. فرض کنید که نسبت قیمت اتریوم به USDC، به اندازه‌ی ۵۰۰ USDC  افزایش یابد، اکنون برای تامین نقدینگی، میزان اتریوم که باید ثابت می‌مانده، تغییر کرده است و این نسبت بین دو توکن بهم خورده و قیمت اتریوم افزایش یافته است.

با افزایش قیمت اتریوم، اکنون اتریوم بیشتری در استخر وجود دارد و مقدار USDC کمتر است، بنابراین افراد شروع به برداشت اتریوم خود از استخر می‌کنند تا سود خود را نگه دارند و دارایی بخش اتریوم در استخر USDC / ETH شروع به کاهش می‌کند.

زمانی که قیمت اتریوم افزایش یابد، اکنون اگر شخص A سعی کند ۱۰٪ از دارایی USDC / ETH خود را برداشت کند، مقدار معادل اتریوم و USDC که در آن زمان دریافت می‌کند در مقایسه با معامله عادی که ممکن است داشته باشد و پاداش بیشتری دریافت کند، کمتر خواهد بود. به این فرآیند، یک ضرر ناپایدار (موقتی) گفته می‌شود. در این حالت بهتر است که شخص A به جای سپرده‌گذاری در استخر اتریوم، سکه‌ی خود را نگه دارد. البته با مرور زمان، تأمین‌کنندگان نقدینگی نسبت به استخرهایی که در آن شرکت می‌کنند، از هر معامله، قسمتی از کارمزد را دریافت می‌کنند و این ضررها جبران خواهد شد. مطالب مرتبط را بخوانید.

قابلیت‌ها و امکانات صرافی Uniswap

Uniswap چند ویژگی‌ عالی و کاربردی را ارائه می‌دهد که این ویژگی‌ها، دلیل شهرت روزافزون این صرافی هستند. ویژگی اصلی صرافی Uniswap این است که به شما امکان می‌دهد تا توکن‌های مختلف مبتنی بر ERC20 را مبادله کنید و با شرکت در استخرهای Uniswap می‌توانید با تأمین نقدینگی پاداش دریافت کنید.

سایر ویژگی‌های این صرافی عبارتند از:

لیست توکن صرافی Uniswap

در Uniswap می‌توانید به بسیاری از سکه‌های جدید دسترسی داشته باشید و سکه‌ی خود را به لیست توکن‌های آن اضافه کنید. صرافی‌های متمرکز برای افزودن سکه در لیست سکه‌ها هزینه تعیین می‌کنند، اما Uniswap هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌کند و هرکسی می‌تواند توکن ERC20 خود را بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای در Uniswap ثبت کند.

حجم صرافی Uniswap

به عنوان یک صرافی Defi، حجم دارایی‌ها و کاربران Uniswap هر روز در حال افزایش است و افراد بیشتری در مبادله‌ی توکن‌ها و مشارکت در استخرهای Uniswap فعالیت می‌کنند. در زمان نوشتن این مقاله، حجم معاملات صرافی Uniswap در آگوست ۲۰۲۰، ۱۵۳،۷۳۴،۴۹۹ دلار بود.

استخرهای نقدینگی صرافی Uniswap

در آگوست ۲۰۲۰، میزان نقدینگی Uniswap در استخرها ۲۹۴،۷۶۱،۵۳۲ دلار بود و همچنان استخرهای نامحدودی به طور مداوم در حال اضافه شدن هستند، که افراد می‌توانند در آن‌ها به صورت کارمزدی، سود کسب کنند.

هزینه‌ها

در مقایسه با سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، هزینه‌های صرافی Uniswap بسیار کمتر است. این صرافی برای هر معامله فقط ۰.۳۰٪ هزینه دریافت می‌کند.

وجوه کاربران

سکه‌هایی که می‌خواهید در صرافی Uniswap مبادله کنید در کیف پول‌های ERC20 شما ذخیره می‌شوند و Uniswap هیچ کنترلی روی سکه‌های شما ندارد. حتی اگر این صرافی هک شود، هکرها نمی‌توانند به دارایی شما دست پیدا کنند.

سیستم شناسایی مشتری در Uniswap

در Uniswap هیچ فرآیندی برای شناسایی مشتری مورد نیاز نیست، شما برای شروع معامله فقط نیاز به اتصال کیف پول خود به صرافی را دارید.

امنیت لیست توکن در صرافی Uniswap

از آنجا که Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز است، همه‌ی افراد مجاز بودند توکن‌های خود را بر روی آن قرار دهند. در نتیجه، احتمال فریب و کلاهبرداری بسیار زیاد بود و همیشه تعدادی توکن جعلی یکسان مشابه نمونه‌های اصلی وجود دارد.

تشخیص دادن توکن‌های قانونی از توکن‌های جعلی برای کاربران بسیار چالش برانگیز بود. برای حل این معضل، Uniswap یک لیست توکن مبتنی بر اجتماع را ارائه داد. ایده این لیست محافظت از کاربران Uniswap در مقابل کلاهبرداری و سکه‌های جعلی است. لیست توکن‌های Uniswap با رابط Uniswap ادغام شده است و شامل موارد زیر است:

  • یک لیست استاندارد از توکن‌های ERC20 برای جلوگیری از کلاهبرداری.
  • یک صفحه اصلی در tokenlists.org و یک جامعه‌ی تشخیص در community.tokenlists.org.

لیست سکه‌های ERC20 را می‌توانید از CoinMarketCap ، Zerion ، Coingecko ، Dharma ، Kleros TCR ، Synthetix، UMA ، ۱inch ، Roll ، Defiprime ، Compound و Aave مشاهده کنید.

نحوه استفاده از لیست توکن‌های صرافی Uniswap

هنگامی که به قسمت مبادله‌ی توکن‌ها می‌روید، Uniswap یک لیست توکن از معتبرترین ارائه دهندگان توکن به شما نشان می‌دهد و این مزیتی است که پیش از این در دسترس نبود. Uniswap در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۲۰، لیست توکن‌های خود را با رابط کاربری خود ادغام کرد. هدف از این لیست جلوگیری از ارائه‌ی توکن‌های کلاهبرداری و محافظت از کاربران است. این یک گام عالی از طرف این صرافی برای حفظ امنیت کاربران خود است. شما سپس باید از لیست ارائه‌دهندگان توکن معتبر، سکه‌های قانونی موجود در لیست توکن Uniswap را انتخاب کنید و مبادله‌ی توکن‌های خود را شروع کنید. بیشتر بدانید.

نحوه استفاده از صرافی Uniswap

برای استفاده از Uniswap باید کیف پول خود را به صرافی متصل کنید. در حال حاضر، Uniswap Trustwallet ، Coinbase Wallet ، Portis ، Formatic ، Walletconnect و Metamask کیف پول‌های مجاز برای ارتباط با این صرافی هستند.

اتصال Metamask

اتصال Metamask به Uniswap کار بسیار ساده‌ای است. اول از همه، اکستنشن Metamask را در مرورگر خود نصب کنید. برای نصب Metamsk به سایت MetaMask.io رفته و برنامه‌ی متناسب با iOS یا Chrome را انتخاب کنید. برای دانلود و نصب Metamsk می‌توانید مستقیماً به Google ، Chrome یا Apple store بروید. پس از نصب Metamask، به صرافی Uniswap بروید و روی گزینه “راه‌اندازی برنامه” کلیک کنید.

اکنون از بالای صفحه بر روی گزینه “اتصال کیف پول” کلیک کنید. در اینجا لیستی از کیف پول‌ها ظاهر می‌شود و باید Metamask یا هر کیف پول دیگری را که ترجیح می‌دهید در آن مبادله کنید را انتخاب کنید. برای اتصال Metamask به Uniswap باید وارد کیف پول خود شوید، در اینجا یک پنجره جدید ظاهر می‌شود که باید روی گزینه “بعدی” کلیک کنید و سپس “اتصال” را انتخاب کنید تا اتصال کیف پول خود به Uniswap را به اتمام برسانید.

چگونه می‌توان در صرافی Uniswap توکن‌ها را مبادله کرد؟

در Uniswap می‌توانید توکن‌های Erc20 را مبادله کنید. Uniswap مبادله‌ی توکن‌ها را بسیار راحت کرده است.  برای این کار کافی است در صفحه‌ی مبادله، توکنی را که می‌خواهید مبادله کنید در بخش ” From” انتخاب کنید. در این مثال ما  می‌خواهیم نحوه‌ی مبادله‌ی سکه Ethereum (ETH) را توضیح دهیم.

ابتدا باید مقدار توکنی را که می‌خواهید مبادله کنید، انتخاب کنید. حال، توکنی را که می‌خواهید مبادله به آن را انجام دهید، از بخش “To” انتخاب کنید. در این مثال ما USDT را انتخاب می‌کنیم. در این مبادله، تخمین زده می‌شود که شما در ازای یک سکه اتریوم، ۳۸۱.۵ USDT دریافت کنید. برای تأیید معامله، باید روی گزینه‌ی “Swap” کلیک کنید. در این مبادله با جفت معاملاتی ETH / USDT، ما ۱ اتریوم را به سیستم دادیم تا ۳۸۱.۵۰ USDT بدست آوریم.

نکات مهم در مبادله توکن

اگر توکنی که می‌خواهید مبادله کنید در لیست Uniswap در دسترس نیست، می‌توانید آدرس آن توکن را در لیست این صرافی اضافه کنید. پس از اضافه کردن این توکن، شما می‌توانید توکن مورد نظرتان را در این لیست مشاهده کنید. شما باید هنگام کپی و جای‌گذاری آدرس سکه بسیار محتاط باشید؛ زیرا هزاران سکه جعلی وجود دارد که شبیه توکن اصلی هستند. شما باید به طور مداوم به تعداد توکن‌هایی که مبادله کرده و تعداد توکن‌هایی که دریافت می‌کنید نگاه دقیق‌تری داشته باشید.

“حداقل دریافت شده”: مبلغی است که شما حتی اگر در هنگام پردازش معامله قیمت توکن شروع به کاهش قیمت کند، دریافت خواهید کرد.

تأثیر قیمت: تفاوت بین قیمت تخمینی Uniswap و قیمت بازار است.

هزینه تأمین‌کننده نقدینگی: هزینه‌ای است که شما به شرکت‌کنندگان در استخر نقدینگی می‌پردازید.

هنگامی که مبادله خود را تأیید کردید، پنجره‌ای از کیف پول شما ظاهر می‌شود. یک نکته اساسی که باید در مبادلات در نظر گرفت، هزینه‌ی gas  است. از آنجا که این معاملات مبتنی بر اتریوم است، شما موظف به پرداخت هزینه‌ی gas هستید. هرچه مبلغ gas بیشتری بپردازید، پردازش شما با سرعت بیشتری انجام می‌شود. این همان کاری است که اگر قیمت یک سکه بسیار سریع بالا برود و معامله‌گران بخواهند بلافاصله وارد معامله شوند، انجام می‌دهند. نتیجه این است که معامله‌گران، معامله خود را با برتری انجام می‌دهند اما قیمت gas  بیشتری نیز می‌پردازند.

استخرهای نقدینگی صرافی Uniswap

شهرت روز افزون Uniswap به دلیل کاربرد استخرهای Uniswap است. استخرهای Uniswap به رسمیت شناخته شده‌اند و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای شرکت در این استخرها ابتدا باید یک جفت معاملاتی انتخاب کنید. می‌توانید جفت‌های معاملاتی استخرهای سودآور را در https://uniswap.info/ مشاهده کنید. برای وارد شدن در هر استخر داشتن یک مقدار مشابه از هر دو توکن، شرط الزامی است.

مثال فوق را با جفت معاملاتی ETH / USDT ادامه می‌دهیم. برای شرکت در استخر ETH / USDT شما باید از هر دو توکن به اندازه مساوی برخوردار باشید. شما با حفظ این مقدار قابل مقایسه از هر دو توکن در استخر ETH / USDT، تأمین نقدینگی می‌کنید. این موضوع نشان می‌دهد که افرادی قصد دارند از طریق وجوه شما معامله کنند، در نتیجه نسبت سهام ETH و USDT شما تغییر خواهد کرد.

فرض کنید اگر کسی بخواهد ۱۰۰ USDT را با فروش اتریوم خود خریداری کند، این فرد به استخر ETH / USDT خواهد آمد، او اتریوم خود را می‌فروشد تا ۱۰۰ USDT بدست آورد، نتیجه این معامله این است که نسبت اتریوم در استخر شما بالا رفته و نسبت USDT پایین‌تر خواهد آمد. این مفهوم به عنوان بازارسازی خودکار نیز شناخته می‌شود. بنابراین اگر شخصی خلاف این کار را انجام دهد و USDT را بفروشد و اتریوم را خریداری کند، نسبت استخر بر این اساس تغییر خواهد کرد.

چگونه می‌توان سود استخراج نقدینگی را در صرافی Uniswap دریافت کرد؟

Uniswap برای هر معامله‌ای که انجام می‌شود ۰.۳٪ هزینه دریافت می‌کند. این هزینه‌ها بر اساس مشارکت ارائه‌دهندگان نقدینگی بین کلیه تأمین‌کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود. افراد سعی می‌کنند استخرهایی که در آن‌ها بیشترین معامله انجام می‌شود را پیدا کنند، زیرا در آن‌ها به طور مداوم معامله انجام می‌شود و هزینه‌های کمتری از آن‌ها گرفته می‌شود. بخشی از هزینه‌هایی که یک تأمین‌کننده نقدینگی دریافت می‌کند، سود حاصل از این استخرها است.

چگونه می‌توان توکن‌های نقدینگی را از Uniswap برداشت کرد؟

Uniswap توکن‌های شما را نگهداری نمی‌کند. همه توکن‌های شما در کیف پولی مانند Metamask که برای همه تراکنش‌ها به Uniswap متصل است، نگهداری می‌شوند. اگر مایل به برداشت هر توکنی هستید، می‌توانید آن را از کیف پول خود برداشت کنید.

چرا معاملات در Uniswap انجام نمی‌شود؟

دلایلی وجود دارد که ممکن است تراکنش شما در Uniswap انجام نشود. اگر نقدینگی کافی در استخری که قصد مبادله سکه را دارید وجود نداشته باشد، ممکن است معامله در Uniswap انجام نشود. دلیل دیگر این است که شما به اندازه کافی کارمزد gas پرداخت نکرده یا هزینه gas کمی پرداخت کرده‌اید و در نتیجه معامله مدت زمان طولانی‌تری از زمان مقرر آن طول می‌کشد و سپس لغو می‌شود. همچنین اگر قیمت توکن به طور ناگهانی سقوط کند و معامله‌ی شما شرایط تعیین شده را به اتمام نرساند، ممکن است معامله به طور کامل انجام نشود. در صورت لغو معاملات، دارایی شما برمی‌گردد و شما هیچ وجهی را از دست نمی‌دهید.

نتیجه گیری

افرادی که به طور فعال با صرافی Uniswap معامله می‌کنند درآمد زیادی کسب می‌کنند. بیشتر توکن‌های Defi در صرافی‌های غیرمتمرکز راه‌اندازی می‌شوند. از آنجا که Uniswap یک صرافی برتر غیرمتمرکز است و لیست توکن‌های آن رایگان است، بهترین توکن‌های Defi مانند DOT ، YFI ، JST ، CRV ابتدا در Uniswap راه‌اندازی می‌شوند. وقتی این توکن‌ها در صرافی‌های متمرکز و با اعتبار مانند Binance قرار می‌گیرند، قیمت آن‌ها سر به فلک می‌کشد و معامله‌گران می‌توانند با ورود زودهنگام به مبادله توکن‌های Defi درآمد خوبی کسب کنند.