Coinmarketcap چیست

CoinMarketCap اخطاری در مورد WSB در صفحه خود منتشر کرده است که در واقع چنین دارایی وجود ندارد. این به این معنی است که بیت کوین هنوز رهبر بازار ارزهای رمزپایه است.WallStreetBets ، این رمز خیالی ۴۸۳ دلار ارزش گذاری شده و سرمایه آن ۲۴.۸ میلیارد دلار است. ۵۱،۴۴۲،۰۰۰ WSBS در گردش است و حجم معاملات روزانه WSB بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار است. ماجرا از این قرار است که طرفداران وال استریت برای مقابله با کاربران Reddit، توکنی مجازی با قیمتی بالا ساختند، در صورتی که این توکن اصلا وجود خارجی ندارد. این اتفاق باعث شده تا CoinMarketCap درباره توکن WallStreetBets اخطاری را منتشر کند. در ادامه به بررسی جزئیات این اتفاق و چگونگی آن‌ها می‌پردازیم.

توکن WallStreetBets چیست؟

گروه “r / Wallstreetbets” (با نام مستعار WSB) یک کانال ساب ردیت با سابقه است که در آن بیش از ۳.۵ میلیون کاربر Reddit در مورد ایده‌ها و استراتژی‌های تجاری سودآور بحث می‌کنند. در ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۲۰، یک ردیتور با نام کاربری Player896 پستی را در کانال Wallstreetbets  منتشر کرد که در آن، یک رشد قوی و صعودی را برای GameStop (GME)، که در درجه اول بازی‌های ویدیویی و کنسول می‌فروشد، پیش‌بینی کرد. از نوامبر ۲۰۱۵ سهام شرکت به دلیل تغییر از رسانه‌های فیزیکی به دیجیتال و ورود بیماری همه‌گیر COVID-19 به طور مداوم در حال کاهش بود. این فرد اشاره کرد که سهام GameStop در آن زمان توسط تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران موسسه به شدت فروخته می‌شد و مدیرعامل Chewy و بنیانگذار آن ریان کوهن تقریباً ۷۶ میلیون دلار برای ۱۲.۹٪ سهام شرکت هزینه کرده بود.

دلیل افزایش قیمت توکن WallStreetBets

کوهن (بزرگترین سهامدار شخصی شرکت اپل) بعداً در ۱۱ ژانویه به همراه دو نفر از همکاران سابق شرکت محصولات بهداشتی حیوانات خانگی به عضویت هیئت مدیره GameStop درآمد و باعث شد ۵۰٪ قیمت سهام افزایش یابد. حتی پس از پیوستن کوهن به هیئت مدیره و شروع بازگشت قیمت سهام، تعداد اندکی از صندوق‌های تامینی و سایر سرمایه‌گذاران سازمانی به خرید و فروش سهام GME ادامه دادند. این امر احتمالاً تلاشی از سوی بازیکنان بزرگ این عرصه برای خارج کردن معامله‌گران آماتور و ایجاد وحشت در فروش بود. جامعه WallStreetBets Reddit این فرصت را برای عقب راندن نخبگان مالی مناسب دانست و تصمیم گرفت که یک هیجان خرید را به امید ایجاد یک فشار بزرگ ایجاد کند.

ممکن است که این ماجرا به نظر پیچیده برسد اما در واقع کاملا ساده است، وقتی سرمایه‌گذاران سازمانی، قسمتی از سهام را به فروش می‌رسانند، آنچه در واقع انجام می‌دهند این است که تعدادی از سهام را که معتقدند ارزش آن کاهش می‌یابد ،وام می‌گیرند و آن‌ها را در بالاترین قیمت ممکن می‌فروشند و سعی می‌کنند بعداً آن‌ها را با قیمت پایین خریداری کنند. در صورت موفقیت، مبلغ اولیه وام را پس می‌گیرند و  مابقی تفاوت پول را برای خود برمی‌دارند.

اگر بازار برخلاف آن چیزی که انتظار داشتند پیش برود و قیمت سهام افزایش یابد، سرمایه‌گذاران مجبور می‌شوند سهام را با ضرر خریداری کنند.

اگر قیمت در مدت زمان کوتاهی به طرز چشمگیری افزایش یابد، می‌تواند ضررهای زیادی را برای فروشنده کوتاه مدت به وجود آورد.

بعلاوه، از آنجا که فروشنده‌های کوتاه مدت مجبور می‌شوند در صورت فشار، مجدداً دارایی را خریداری کنند، این امر به افزایش هرچه بیشتر قیمت‌ها کمک می‌کند. در طی ۹ روز، سهام GME بیش از ۱۸۰۰٪ رشد داشت و از ۱۹.۷۹ $ به بالاترین سطح ۳۸۰ $ رسید. ارزش ۱۳٪ سهام کوهن در این شرکت اکنون ۲.۵ میلیارد دلار است.

ثروتمندترین مرد جهان، ایلان ماسک، با نوشتن توییتر پشتیبانی خود با کلمه “Gamestonk!” سوخت بیشتری به جهنم توکن WallStreetBets اضافه کرد. که در عمدا واژه stock را اشتباه نوشته بود و همین موضوع به داغ‌تر شدن بیشتر ماجرا، کمک شایانی کرد.

معامله‌گران WallStreetBets در اینجا متوقف نشدند. شرکت‌هایBlackBerry ، AMC، نوکیا و Bed Bath & Beyond به مجموعه‌های بعدی سهام کوتاه شده، برای برخورداری از سود توکن WallStreetBets تبدیل شدند و در چهارشنبه به ترتیب ۲۴٪ ، ۳۱۰٪ ، ۷۰٪ و ۴۶٪ سود کسب کردند. مطالب مرتبط را بخوانید.

برنامه‌های معاملاتی موبایلی مانند Robinhood و Trading212 هر دو در حین افتتاح بازارهای آمریکا صبح چهارشنبه دچار خسارت شدند، زیرا تاجران خرده فروشی برای پیوستن به این بازار متلاطم هجوم آوردند.

توکن WallStreetBets، با ارزش یا خیالی؟

شرکت‌کنندگان در subreddit موفق به افزایش قیمت GME بیش از پنج برابر شدند. افزایش سهام باعث شد صندوق هجینگ Melvin Capital میلیاردها دلار را در زمان‌های کوتاه از دست بدهد. پس از آن، پلتفرم آمریکایی برای معامله خرده فروشی سهام و ارزهای رمزنگاری شده، Robinhood، خرید سهام GME را به حالت تعلیق درآورد تا با دستکاری بازار، آن را تحت کنترل داشته باشد. کارگزاری Ameritrade نیز به همین دلیل معاملات این سهام را به حالت تعلیق درآورد. این امر باعث ایجاد موجی از خشم گسترده شد: سرمایه‌گذاران خرده فروشی از خرید سهام منع شدند، در حالی‌که صندوق‌های تامینی آزاد در صورت صلاح‌دید، معاملات آن‌ها را آزاد کردند. شبکه اجتماعی فیس بوک گروه رسمی جامعه سرمایه گذاران Robinhood را حذف کرد. الکساندیا اوکاسیو کورتز، سیاستمدار آمریکایی در توئیتر در مورد غیرقابل قبول بودن چنین اقداماتی نوشت و پل گوسار، نماینده کنگره امریکا، از دادستان کل ایالات متحده درخواست تحقیق کرد. همچنین پرونده‌ای علیه Robinhood به دلیل تلاش برای دستکاری در عملکرد روان بازار مالی تشکیل شده‌است. این دادخواست از حمایت عمومی گسترده‌ای برخوردار شد.

توکن WallStreetBets به عنوان نشانه حمایت از انجمن WallStreetBets ایجاد شد و اکنون در سرتاسر جهان خبرساز شده و در رتبه بندی CoinMarketCap قرار گرفت. اکنون این توکن جایی بالاتر از بیت کوین را اشغال کرده که اصول بازار آزاد و حق مالکیت کامل دارایی‌هایی که نباید توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهنگ‌ها مدیریت شود، را با آن به اشتراک می‌گذارد. بیشتر بدانید.

و در آخر

توکن WallStreetBets با سر و صداهای زیادی که در بازار ایجاد کرد، از این هرج و مرج استفاده کرد و سود بسیار بالایی برد. در همین حین افراد و سازمان‌های دیگری هم همراه این موج حرکت کردند و به سود رسیدند. اما اکنون دیگر زمان این هرج و مرج به پایان رسیده و کوین مارکت کپ در بیانیه‌ای جدید و در حمایت از بیت کوین، به گروه توکن WallStreetBets هشدار داده است و رسما این توکن را بی‌ارزش و خیالی خوانده است.

این اتفاق با حواشی زیاد و همچنین استفاده سودجویان زیادی همراه بود ولی امیدواریم که به زودی شرایط تغییر کند و شاهد اینگونه اتفاقات حاشیه‌ساز که باعث افزایش سرمایه بی حد عده‌ای سودجو می‌شوند، نباشیم.

VIP
Comments (0)
Add Comment