ادغام کننده‌ی DeFi دقیقا چیست؟

ادغام یرن با شرکت های دیگر این هفته تیتر اکثر اخبار شد.

بزرگ ترین اتفاقات این هفته در زمینه DeFi اکثرا شامل یرن فایننس بود. این پروتکلی برای تنظیم ییلد فارمینگ است. در مقاله ی قبلی اولین خبر را در زمینه پیکل فایننس پوشش دادیم.

از آن زمان ادغام هایی با شرکت های دیگری هم مشاهده کردیم. برای مثال Cream Finance که پروتکلی مشابه Compound است. Cover Protocol که ارائه دهنده خدمات بیمه است و اخیرا به کاربران بابت Pickle hack واریزی داشته است. Akropolis که پروتکل دیگری است که عمرتا با بهینه سازی ییلد سر و کار دارد. و مهم تر از همه این ها SushiSwap است که صرافی غیرمتمرکزی است که از Uniswap نشات گرفته است.

اکوسیستم یرن فایننس هم اکنون شامل تمامی اجزای سازنده ی بزرگ DeFi است (وام بر اساس ییلد و تبادل دارایی ها). این به کمک یکپارچه سازی هایی از سوی Cream و Sushiswap انجام شده است.

اما ما مطمئنیم که بسیاری از افراد سوالاتی درباره ی اتفاقات اخیر خواهند داشت. چگونه ممکن است ادغام کننده هایی بین پروتکل های غیرمتمرکز وجود داشته باشد؟ چه کسی درباره آن ها تصمیم گیری می کند؟ آیا آن ها ادغام هایی واقعی هستند؟

مقایسه با یک ادغام شرکتی

فکر می کنم که کلید درک این حوادث این باشد که ببینیم طی یک ادغام شرکتی سنتی چه اتفاقاتی می افتد.

از منظر عملی، دو شرکت به دلایل مختلفی با هم ادغام می شوند. برای ادغام کننده های افقی، این مورد در واقع مربوط به گسترش سهام کلی بازار و تقویت توسعه می باشد. به ادغام Fiat-Chrysler با Peugeot-Citroen توجه کنید. یا هر ادغام شرکتی دیگر. آن ها به طور مجازی بعد از این یکانگی به عضوی واحد تبدیل می شوند.

یک ادغام عمودی بر خلاف آن چند شرکت را به یک شرکت یکپارچه از نظر عمودی تبدیل می کند. برای مثال پیوستن دیزنی و ABC در دهه ۹۰ میلادی یکی از این نوع ادغام ها است. محصولات آنها متفاوت است اما هنوز از یک زنجیره تامین استفاده می کنند. این یعنی از یک شرکت واحد نفع می برند.

یرن چه نوع مالکیتی دارد؟

ما هر دو نوع ادغام را در ۵ نوع ادغام یرن مشاهده کردیم. Akropolis و Pickle Finance بسیار شبیه به شرکت های ماشین سازی و ادغام آنها هستند. پروتکل جذب شده در اینجا این است که آنها ماشین های خود را بر پلتفرم یرن (با استرتژی های یرن) می سازند. ای باعث می شود که آنها عملکردی یکسان داشته باشند. در نهایت تفاوت هایی در سلیقه وجود خواهد داشت. این مورد مشابه آن است که Audi سبکی متفاوت را انتخاب خواهد کرد. با اینکه پلتفرمی یکسان با Volkswagen خواهد داشت. شاید استراتژی های Pickle خطرات بیشتری نسبت به یرن داشته باشد.

ادغام عمودی آنچه که در ادغام با Cover و Cream و Sushiswap دیدیم است. اینجا ارتباطی واضح بین یرن و هر یک از این پروتکل ها مشاهده می کنیم. استراتژی های ییلد یرن حالا برای ورود به موقعیت های بهتر از Cream استفاده خواهند کرد. اگر آنها به تعویض چند توکن نیاز داشته باشند از SushiSwap استفاده می کنند. نهایتا Cover افرادی که این محصولات را می خواهند را از این نظر بیمه خواهد کرد.

اما موضوع این است که یکپارچه سازی این محصولات برای یک ادغام کافی نیست. برای مثال رنو و نیسان فناوری هایشان را در تمام طول قرن ۲۱ به اشتراک می گذاشتند. آن ها این کار را بدون اینکه ادغام شوند انجام دادند.

یک ادغام اساسی نیاز به ایجاد یک شرکت یکپارچه جدید خواهد داشت. شرکتی که در آن سهام داران قبلی با یکدیگر جمع می شوند. یا اینکه یک شرکت تمام سهام فعلی یک شرکت دیگر را می خرد. و این کار را از طریق تبادل آن سهام با سهام خودش انجام می دهد. فقط ادغام SushiSwap با یرن از این نوع ادغام پیروی کرده است.

جنبه ی مالی ادغام های یرن

مشارکت SushiSwap با یرن شامل تبادل سهام های یک طرف با توکن های طرف دیگر است. این دو پروتکل هنوز بسیار مستقل هستند. شما هم متوجه این خواهید شد که «تبادل دارایی ها» در اینجا به معنی «تعویض تمام Sushi با YFI یا برعکس نیست!

فقدان ارتباط مالی واقعی احتمالا مهمترین دلیل برای این است که برای هیچ یک از این ادغام ها، غیر از SushiSwap، نظرسنجی انجام نشد. واقعا نیازی نیست هیچگونه اصطلاح DeFi را برای توضیح این حوادث بدانید. این ها صرفا نوعی مشارکت نزدیک هستند. در دنیای شرکتی مشارکت ها معمولا از نظر سهام داران پیروی نمی کنند.

البته من کنجکاوم بدانم چرا این ادغام ها در درجه اول ضروری بودند. استراتژی های یرن از پلتفرم های دیگر مانند Maker و Curve به بهترین نحو استفاده می کنند. آن هم بدون اینکه به ادغام دیگری نیاز باشد. این به دلیل آن است که DeFi نوعی ماهیت بدون مجوز دارد. با این حال در مورد Maker، یرن نیازی به گرفتن مجوز نداشت.

احتمالا نکته ی مهم تر اینجا است که بعد این چه اتفاقی می افتد. آیا ممکن است نوعی اتحاد بین تیم های توسعه دهنده رخ دهد تا محصولات جدیدی ایجاد کنند؟ البته باز هم تکرار می کنم. این مورد ممکن است به صورت نوعی مشارکت بین این دو شرمت انجام شود.

ادغام یا شراکت؟!

بیایید فرض کنیم «ادغام» صورت بهتری نسبت به «شراکت» دارد. با این حال تیتر «یک پروتکل DeFi با یک پروتکل دیگر DeFi وارد شراکت شد» به نظر من جذابیت مشابهی دارد. البته این مورد از یک نظر دیگر عجیب است. چطور ممکن است یک پروتکل غیرمتمرکز با دیگری مشارکت انجام دهد؟ این مورد به تصمیم تیم توسعه دهنده بستگی دارد که می خواهند این کار را انجام دهند یا نه. البته این موضوع آنقدرها هم عجیب نیست. هر تیم توسعه دهنده ی غیرمتکرکزی دارای فهرستی از نام ها و نام های خانوادگی است. این درست مانند آن چیزی است که در شرکت های سنتی می دیدیم.

اینجا سوالی وجود دارد. اینکه آیا یک تیم توسعه دهنده غیرمتمرکز باید از این گونه تصمیم ها بگیرد یا نه. این گونه سوال ها را به شخصه ترجیح می دهم بر عهده خواننده بگذارم تا خودشان در مورد اینگونه بایدها و شایدها تصمیم بگیرند.

با رمز ارز مارکت همواره در جریان خبرهای روز دنیای رمز ارز باشید.

Comments (0)
Add Comment