آلفا هومورا (Alpha Homora) در DeFi چیست؟

 yield farming در صنعت DeFi معمولا با فراهم کردن نقدینگی برای صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) مانند Uniswap انجام ‌می‌شود. در ازای انجام این کار،‌‌‌ یک کاربر ‌می‌تواند سهمی ‌از کارمزد‌های تولید شده توسط جفت ارزی که برای آن نقدینگی فراهم ‌می‌کند را به دست بیاورد.

آلفا هومورا به شما کمک ‌می‌کند تا با استفاده از وام (leverage) پوزیشن yield farming خود را تا ۲.۵ برابر کنید. آلفا هومورا همینطور به شما اجازه ‌می‌دهد تا بر اساس سلیقه شخصی و مقدار ریسکی که حاضرید متحمل شوید کسب درآمد کنید. این طور، ‌می‌توانید درآمد خود از استخراج نقدینگی را افزایش دهید. با این حال، زمانی که از وام استفاده ‌می‌کنید، ریسک‌ها نیز بیشتر ‌می‌شوند. بیاید این را دقیق‌تر بررسی کنیم.

پروژه‌های موفق‌تر در DeFi به کاربرانشان اجازه ‌می‌دهند تا با فراهم کردن نقدینگی در yield farming شرکت کنند. بیشتر این تلاش‌ها در اکوسیستم اتریوم انجام ‌می‌شود، چون اتریوم همیشه سیستم اصلی برای ابزار‌ها و اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز بوده است. Binance Smart Chain (BSC) نیز از این نوع فعالیت‌ها پشتیبانی ‌می‌کند. به همین دلیل است که تیم Alpha Finance Lab تصمیم گرفته است اکوسیستم DeFi خود را هم روی BSC و هم اتریوم بسازد.

آلفا هومورا (Alpha Homora) چیست؟

آلفا هومورا دومین محصول ساخته شده در Alpha Finance Lab است. این محصول طراحی شده است تا به کاربران اجازه دهد قدرت نقد کردن حاصل استخراج خود را (با استفاده از وام (leverage)) بالاتر ببرند. به عبارت دیگر، کسانی که در yield farming در DeFi فعالیت ‌می‌کنند ‌می‌توانند پوزیشن‌های خود را “بالا ببرند”. این احتمالا اولین باری است که از وام در yield faming  در Defi استفاده ‌می‌شود. به همین دلیل است که آلفا هومورا‌‌‌ یک پروژه خاص در دنیای اقتصاد غیرمتمرکز است.

البته yield farming تنها گزینه نیست. آلفا هومورا از قرض دادن ETH هم پشتیبانی کرده و به شرکت کنندگان اجازه ‌می‌دهد به کاربران ویژه ای به نام نقد کنندگان و شکارچیان جایزه تبدیل شوند. بعدا در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد. همه‌‌ی این گزینه‌ها به کاربران اجازه ‌می‌دهند بر حسب سلیقه شخصی و میزان ریسکی که حاضرند بپذیرند کسب درآمد کنند. همه این گزینه‌ها سود‌های بالایی دارند و باعث شده اند آلفا هومورا برای علاقه‌مندان به اقتصاد غیرمتمرکز جذابیت بالایی داشته باشد.

گزینه‌های yield farming در آلفا هومورا

اولین گزینه در آلفا هومورا yield farming است. زمانی که‌‌‌ یک کاربر کیف پول خود را متصل کرد، ‌می‌تواند سپرده گذاری کند، وام خود را مشخص کند و در همان زمان farming را شروع کند.

در حال حاضر آلفا هومورا این استخر‌ها را پشتیبانی ‌می‌کند:

  • WETH/WBTC (Uniswap)
  • WETH/USDT (Uniswap)
  • WETH/USDC (Uniswap)
  • WETH/DAI (Uniswap)
  • WETH/DPI (IndexCoop)

یکی از ضروری‌ترین جنبه‌های yield farming  با استفاده از آلفا هومورا این است که همه توکن‌های ALPHA به دست آمده در روز چگونه دوباره وارد سرمایه‌گذاری ‌می‌شوند. طبق گفته تیم، این باعث ‌می‌شود سود بسیار بالاتری بدون نیاز به انجام کار به دست بیاید.

توکن ALPHA چیست؟

ALPHA‌‌‌ یک توکن کاربردی و حکومتی است. این توکن علاوه بر پروتوکل آلفا هومورا در دیگر اکوسیستم‌های Alpha Finance نیز پذیرفته ‌می‌شود. توکن‌های ALPHA همینطور اولین پروژه‌ای هستند که هم در Binance Launchpad و هم Lauchpool عرضه شدند.

کاربرد‌های این توکن‌ها فراهم کردن قدرت نقد شوندگی، گروگذاری ALPHA برای دریافت سهمی ‌از کارمزد‌های پروتکل و بازکردن قفل بخش‌های مختلف محصولات ALPHA است.

توکن‌های ALPHA دو نقش حکومتی نیز دارند. مالکان توکن‌های ALPHA ‌می‌توانند ویژگی‌های کلیدی محصولات خاص مانند نرخ بهره، نسبت‌های ارزش، مجازات نقدکردن و غیره را کنترل کنند. دومین سطح مربوط به پروتکل‌های گسترده‌تر است. طبق گفته Alpha Finance Lab، مالکان توکن‌های ALPHA خواهند توانست مشخص کنند که محصولات مختلف Alpha چطور باید در آینده با هم کار کنند.

مزایای آلفا هومورا

نوآوری

آلفا هومورا روش‌های جدیدی برای انجام yield farming فراهم ‌می‌کند که هم برای شرکت کنندگان در این کار و هم برای کل صنعت DeFi مفید هستند. آلفا هومورا به کاربران اجازه ‌می‌دهد تا بدون اعتماد به واسطه‌ها سود بالاتری به دست بیاورند.

بازرسی امنیت

بازرسی امنیتی قراردادهای هوشمند نگرانی زیادی برای سرمایه گذاران به وجود ‌می‌آورند. پروژه‌های DeFi زیادی بوده‌اند که بدون‌‌‌ یک بازرس امینتی مناسب عرضه شده‌اند. اما بازرسی قراردادهای هوشمند آلفا هومورا به عهده‌‌ی Peckshield است. ‌می‌توانید گزارش بررسی امنیت Alpha Finance را این جا بخوانید.

توکن‌های حکومتی

اضافه کردن آلفا هومورا به اکوسیستم Alpha Finance باعث بالارفتن انرژی توکن‌های ALPHA ‌می‌شود. مانند دیگر محصولات ALPHA، این توکن‌ها به عنوان بخشی از بخش کنترل پروتکل آلفا هومورا عمل ‌می‌کنند. قرار دادن کنترل در دست جامعه قدم مهمی ‌در راستای دست‌‌یابی به ثبات طولانی مدت است.

ریسک‌های آلفا هومورا

قدرت نقد شوندگی

درست مانند همه دیگر استراتژی‌هایی که شامل استفاده از وام هستند، در هنگام استفاده از آلفا هومورا نیز باید بسیار دقت داشته باشید. تنها زمانی که ریسک‌های مربوط به نقد شوندگی را کاملا درک کردید باید اقدام به سپرده‌گذاری کنید. در آلفا هومورا، yield farmer‌ها در معرض ریسک نقد شدن قرار دارند. تا زمانی که کاربران بالای ۸۰% تسویه شوندگی (solverncy) در Uniswap و %۶۰ تسویه شوندگی در IndexCoop باقی بمانند، پوزیشن‌ها نقد نخواهند شد. این‌‌ یعنی پوزیشن وام زمانی که بدهی در Uniswap بیش از ۸۰% ارزش پوزیشن ارزش داشته باشد، ‌می‌تواند نقد شود (لغزش (Slippage) حساب نشده است).

آسیب پذیری‌های احتمالی

توجه داشته باشید که بازرسی کد به این معنی نیست که هیچ ریسکی در قرارداد وجود ندارد. باگ‌ها و نقاط آسیب پذیر همیشه بخشی از هر نرم افزاری هستند. در هنگام استفاده از هر نوع قرارداد هوشمندی باید به این نکته توجه داشته باشید.

خزانه (vault) اتریوم سودده

با استفاده از آلفا هومورا، ‌می‌توانید از طریق‌‌‌ یک پوزیشن سودده از سپرده‌های خود سود کسب کنید. ‌می‌توانید توکن‌های ETH خود را در بانک آلفا هومورا سپرده گذاری کنید و در ازای آن توکن‌های ibETH دریافت کنید. این توکن‌ها قابل معامله هستند و برای شما سود کسب ‌می‌کنند و نشان دهنده سهم ETH شما در استخر بانک هستند.

سود پرداخت شده توسط قرض گیرندگان ETH به قرض دهندگان ETH پرداخت ‌می‌شود. تقسیم سود بر حسب سهم آن‌ها از استخر است. نرخ سود توسط نرخ بانک مشخص ‌می‌شود. هر چه این نرخ بالاتر باشد، نرخ سود نیز بالاتر خواهد بود. به عبارت ساده‌تر، هر چه تقاضا برای قرض گرفتن بالاتر باشد، نرخ سود بالاتر خواهد بود.

بخشی از این سود در خزانه ذخیره شده و نقش بیمه برای مراقبت از سیستم در مقابل رویداد‌های قوی سیاه (رویداد‌های مخرب غیر منتظره) را بازی ‌می‌کند.

نقد کنندگان و شکارچیان جایزه

پلتفرم آلفا هومورا ویژگی‌های خاص دیگری نیز دارد. کاربران ویژه‌ای به نام نقد کنندگان ‌می‌تواند پوزیشن‌هایی که در معرض ریسک قرار دارند را نقد کنند. این زمانی اتفاق ‌می‌افتد که ارزش پوزیشن‌‌‌ یک کاربر به زیر نسبت نقد شوندگی آن پلتفرم سقوط کند. این ‌‌یعنی پوزیشن‌هایی که زیر حد نقد شوندگی هستند در معرض خطر نقد شدن به صورت دستی قرار دارند. نقد کننده ۵% از ارزش نقد کردن را به عنوان کمیسیون دریافت ‌می‌کند.

شکارچیان جایزه نوع دیگری از کاربران ویژه هستند. آن‌ها ‌می‌توانند بخشی از قرارداد که همه توکن‌های yield farm شده در پورتفولیوی آلفا هومورا را به ازای ETH ‌می‌فروشد را فعال کنند. با این کار، شکارچیان ETH به دست آمده را در‌‌‌ یک استخر yield farming سرمایه‌گذاری ‌می‌کنند و ۳% از سود کل را به دست ‌می‌آورند. این کار باعث کم شدن توکن‌های ibETH ‌می‌شود که قرض دهندگان توکن به دست ‌می‌آورند، چون سهم کل آن‌ها در استخر کاهش پیدا ‌می‌کند. در این جا ‌می‌توانید بیشتر در این باره بخوانید.

سخن آخر

شروع به کار آلفا هومورا‌‌‌ یکی از برجسته‌ترین رویداد‌ها در اکوسیستم Alpha Finace است. قابلیت وارد کردن پوزیشن‌های استخراج با قدرت نقدشوندگی با استفاده از وام نوآوری مهمی ‌برای صنعت DeFi است.

با این که yield farming فعالیت اصلی است که انجام ‌می‌شود، حساب‌های سودده اتریوم هم ‌می‌توانند برای کاربران پیشرفته‌تر جذاب باشند. علاوه بر این، امکان تبدیل شدن به کاربر نقد کننده‌‌ یا شکارچی جایزه، فرصت‌های زیادی برای جامعه بلاک چین برای تعامل با همدیگر به وجود ‌می‌آورد.

Comments (0)
Add Comment