اتریوم ، اتریوم۲ و رازهای مگوی آن

۹۵%
بسیار عالی
  • به این مقاله رتبه دهید

با توجه به نزدیک شدن زمان اجرایی شدن اتریوم ۲ این مطلب به روز رسانی شده.

یک زمانی در حدود سال ۱۳۸۶ دنبال کسب درآمد از اینترنت بودم، با کلمه ای به نام کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال آشنا شدم، بعد دیدم میشه  دستگاهایی رو خرید که پول چاپ میکنن و البته از نوع دیجیتال . سرتون رو درد نیارم رفتم یک کامپیوتر خریدم و تعدادی کارت گرافیک گذاشتم روش و بعد کمی تحقیق توی اینترنت دیدم با این دستگاه ماینر من میشه چیزی به نام اتریوم تولید کرد.که البته بعدا فهمیدم پول چاپ نمیکنن ولی درآمد معقولی دارن.

یک ماهی گذشت دستگاه من کار کرد و حالا من مقداری اتریوم داشتم، که نمیدونستم به چه کاری میاد، چطوری باید نگهداریش کنم ، چطوری بفروشمش، چطوری منتقل اش کنم به شخص  دیگه ای و بسیاری سئوال دیگه.

کم کم با مفاهیم اینکه اصلا اتریوم چیست و بعد با انواع  دستگاهی که اتریوم ماین ویا اصطلاحا اتریوم استخراج میکردن آشنا شدم. بعدش کیف پول اتریوم و چطوری اترویمم رو شخص دیگه منقل کنم و اینکه از کس دیگه اتریوم دریافت کنم و بعد اینکه قیمت اتریوم رو اصلا چطوری میشه فهمید، چطور میشه توی ایران اتریوم ریالی فروخت یا حتی به قیمت منصفانه اتریوم خرید، کم کم حرفه ای تر شدم فهمیدم و از طریق درک بلاک چین فهمیدم ،توکن چیست .

در این مطلب سعی کردم از همه تجربیات خودم بهت بگم ، کمی صبور باشید سعی کردم در حد توان ساده بنویسم ولی خب بعضی قسمت ها به هر صورت کمی فنی تر هست .

حتما بهتون پیشنهاد میکنم بیت کوین را هم مطالعه کنید و صد البته حتما و حتما بلاک چین به زبان ساده را هم مطالعه فرمایید چرا که ترکیب این سه خیلی به درک اتریوم چست کمک خواهد کرد.

برای شروع بدونید که یک جوان عجیب و غریب بیست و چند ساله روسی که ساکن کانادا بود ، در فروم های گفتگوی بیت کوین یک پیشنهاد داد .گفت بیت کوین قابلیت های محدودی دارد و از بسیاری از توانایی های بلاک چین استفاده نکرده ، باید چیزی داشته باشیم که بشه روش هر توکن دیگه (قرارداد هوشمند) به راحتی تعریف کرد و اون پیشنهاد اتریوم را داد.

اولین عرضه های رسمی اولیه اتریوم ، قیمت اتریوم کمتر از نیم دلار بوده و این درسال ۲۰۲۱ این قیمت به حدود ۴۰۰۰ دلار رسیده. تا چندی پیش میشد با دستگاه های ماینر اتریوم استخراج کرد ، ولی الان فقط با راه اندازی ولیدتور یا اثبات کننده سهام میتونین اتریوم ماین با اتریوم استخراج کنیم.

تمام این مطالب با توضیحاتی کامل تر در این مقاله آمده.

پیشنهاد میکنم مطالعه داستان شگفت انگیز ویتالیک و چگونگی میلیاردر شدن او اتریوم هم خالی از لطف نیست.

به طور خلاصه اتریوم چیست ؟ و چرا اتریوم ۲

یکی از دلایل اصلی برتری اتریوم ۲ نسبت به اتریوم فعلی یا همان اتریوم ۱ همان مقیاس‌پذیری است. مقیاس‌پذیری چیست خلاصه یعنی افزایش کاربردی اتریوم . یکی از مشکلات جدی اتریوم ۱ تراکنش های محدود هست که با توجه به فراگیر تر شدن آن ۳۰ تراکنش در ثانیه فعلی دیگر جواب گو نیست این سرعت کم باعث افزایش سرسام آور قیمت تراکنشات و همچنین تاخیر آن است. اتریوم۲ قول داده که تا ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه را انجام خواهد داد.

اثبات سهام در اتریوم به سمت اثبات کار و مصرف انرژی بسیار کمتر گام بر میدارد

به صورت کلی تر یکی دیگر از مزایای اتریوم ۲ استفاده از مزیت اصلی اثبات سهام (PoS) است که در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند،

زیرا پردازش کامپیوتری برای اثبات کار (PoW) انرژی زیادی مصرف می‌کند. همچنین در سازوکار اثبات سهام برای ایمن‌سازی بلاکچین به قدرت محاسباتی زیادی نیاز نخواهید داشت. در واقع اتریوم به جای مصرف برق به کوینی سبز تبدیل خواهد شد.

برای راه اندازی ولیدتور یا یک نود اتریوم به ۳۲ اتریوم نیاز دارید . راه کار ساده آن نصب و راه اندازی در شبکه تست نت است .

اتریوم چیست؟

این رمز ارز ، اتریوم توسط ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۳ طی یک وایت پپیر یا مقاله سفید ارائه شد. او در مجله بیت کوین فعالیت می‌کرد و اعتقاد داشت بیت کوین دچار کاستی هایی است که باید برطرف شود. در نهایت او در ژانویه ۲۰۱۴ به همراه چند توسعه دهنده دیگر ایده خود را کامل تر کرد و در ماه اوت همان سال، برای پیاده‌سازی پروژه خود جذب سرمایه کرد. ویتال اکنون یکی از بزرگترین دارنده ها اتریوم هست و به به عنوان یکی از بزرگترین نواغ این حوزه شناخته می شود.

به صورت ساده میتوان گفت اتریوم این قابلیت را دارد که بر روی بستر خود توکن های بسیاری را اجرا کند، معروف ترین توکن بر بستر اتریوم که یکی از موفق ترین رمز ارزها در سال ۲۰۲۱ بود شیبا اینو هست که ثروتی نجومی برای دارندگان خود ساخت . و همچنین توکن های پرطرفدای چون wing و همچنین توکن محبوب TRB که بر بستر اتریوم فعالیت میکنن.

قیمت فعلی اتریوم در این صفحه قیمت اتریوم سایت رمز ارز مارکت میتوانید ببنید و اگر دوست دارین بدانید که زمان مناسب خرید آن کی هست حتما از صفحه قیمت لحظه ای ارز دیجیتال دیدن کنید

اتریوم همچنین یک توکن ارز رمزپایه به نام «اتر» ارائه می‌کند، که بین حساب‌ها قابل انتقال بوده و می‌تواند به گره‌های شرکت‌کننده برای محاسباتی که انجام داده‌اند پرداخت شود. «گَس»، سازوکار کار داخلی قیمتگذاری است که برای جلوگیری از اسپمینگ و مکان‌یابی منابع روی شبکه به کار گرفته می‌شود.

دهنده دیگر ایده خود را کامل تر کرد و در ماه اوت همان سال، برای پیاده‌سازی پروژه خود جذب سرمایه کرد.

توکن های اتریوم چیست

اتر یک ارز رمزپایه است که در شبکه اتریوم از آن استفاده می‌شود. پس اگر قرار باشد در شبکه اتریوم تراکنشی انجام دهیم، باید از توکن اتر استفاده کنیم. دقیقاً مثل ارز دلار که از واحدهای کوچکتری به نام سنت تشکیل شده و بیت کوین که دارای واحدهای کوچکتری به نام میلی بیت و ساتوشی است، اتر هم دارای واحدهای کوچکتری با نام گذاری‌های مختلف است. واحدهای کوچکتر آتریوم را szabo (سابو) گویند؛ و تقسیم‌بندی آن به صورت زیر است.

تفاوت های بیت کوین و اتریوم چیست

۱. بیت کوین در سال ۲۰۰۸ به عنوان اولین رمزارز دنیا شروع به کار کرد و اتریوم شش سال بعد از آن و در سال ۲۰۱۵ به دنیای کریپتوها معرفی شد.

۲. بیت کوین توسط فردی ناشناس، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد و معرفی شد و همچنان با گذشت حدود ۱۰ سال از معرفی این ارز دیجیتال، هویت این شخص همچنان در در هاله ای از ابهام قرار دارد ولی در مقابل، اتریوم توسط ویتالیک بوترین ایجاد و راه اندازی شده است.

۳. پلت فرم اتریوم چیست ؟ بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و متن باز است که اولین بار در دنیا از فناوری بلاک چین استفاده کرده است و در مقابل اتریوم یک پلتفرم متن‌باز مبتنی بر بلاک‌چین است که به توسعه‌دهندگان اجازه ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را می‌دهد و ارز دیجیتال اتریوم با نام اتر شناخته می شود.

۴. بیت کوین با هدف جایگزینی پول و سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه ایجاد شد و تنها به عنوان یک پول جهت خرید و فروش کالا و خدمات استفاده می شود ولی اتریوم بیشتر به عنوان بستر اجرای قراردادهای هوشمند، راه اندازی توکن های جدید و برگزاری ICO ها مورد استفاده قرار می گیرد.

۵. بیت کوین و اتریوم هر دو از پروتکل اثبات انجام کار (PoW) استفاده کرده و قابل استخراج هستند، با این تفاوت که تعداد سکه های قابل استخراج بیتکوین فقط ۲۱ میلیون واحد در نظر گرفته شده است ولی در اتریوم چنین محدودیتی وجود ندارد.

۶. زمان تکمیل یک بلاک که ارتباط مستقیم با زمان تایید تراکنش دارد، در اتریوم در حدود ۱۴ ثانیه و در بیت کوین این زمان حداقل ۱۰ دقیقه طول می کشد.

۷. مدل اتریوم چیست ؟ اتریوم یک مدل اقتصادی متفاوت با بیت کوین دارد. بلاک های پاداش بیت کوین هر چهارسال یکبار تقسیم می شوند اما در اتریوم این کار هر سال اتفاق میفتد

۸. از نظر فنی، زبان برنامه‌نویسی استفاده شده در بیت کوین و اتریوم متفاوت است. الگوریتم رمزنگاری اتریوم Ethash و الگوریتم بیت کوین SHA-256 نام دارد.

۹. الگوریتم اتریوم چیست ؟ اتریوم با استفاده از الگوریتم هش خود به اسم Ethash اجازه استفاده از کارت های گرافیک (GPU) را به جای دستگاه ها و پردازنده های ASIC فراهم می کند امّا بیت کوین چنین امکانی را برای کاربران فراهم نکرده است و در حال حاضر استخراج بیت کوین تنها با دستگاه های بسیار قدرتمند ASIC ممکن خواهد بود.

۱۰. استفاده ی خرده فروشان و فروشگاه های مجازی از بیت کوین به مراتب گسترده تر از اتریوم است، با این همه هواداران اتریوم باور دارند که میزان مصرف برق مورد نیاز برای استخراج اتریوم پایین تر از بیت کوین است و به همین دلیل این ارز گزینه بهتری برای انجام تراکنش های مالی است. والبته با تغییراتی که قرار است در اتریوم و نحوه استخراج آن داده شود مصرف برق آن به شدت کاهش خواهد یافت . اتریوم ۲ پروژه ایست که به زودی اجرایی خواهد شد.

۱۱. کارمزد های اتریوم چیست ؟ کارمزدها متناسب با پیچیدگی محاسباتی، پهنای باند استفاده شده و فضای ذخیره سازی محاسبه می‌شوند. اما کارمزد تراکنش‌های بیت کوین بر اساس اندازه و زمان محاسبه می‌شوند. که گفته می شود هزینه تراکنشات در اتریوم ۲ به شدت کاهش خواهد یافت.

دربستر اتریوم توکن های زیادی مثل تتر هستن که به اختصار ERC20 نامیده میشود. لیست توکن های اتریوم را میتوانید در cryptoslate.com میتوانید ببینید.

اگر ساز

«ویتالیک بوترین» طراح اتریوم

«ویتالیک بوترین» مدیر اتریوم (Ethereum) حالا از ادامه این ارز دیجیتال حتی بدون حضور خود می‌گوید. او می‌گوید: «اتریوم حالا آنقدری بزرگ شده است که بتواند با من یا حتی بدون من به کار خود ادامه دهد.»

«ویتالیک بوترین» طراح اتریوم

«ویتالیک بوترین» در آرژانتین می‌گوید که اتریوم حالا به اندازه کافی بزرگ است که بتواند با او و یا حتی بدون وجود او به کار خود ادامه دهد. «ویتالیک بوترین» بنیان‌گذار اتریوم، این سه شنبه در کنفرانس «AskVitalikBA» در آرژانتین شرکت کرد. «ویتالیک» در این مراسم عقاید خود را درباره ارزهای دیجیتال و همچنین مسائل اقتصادی اعلام کرد.

بر اساس دیدگاه‌های وی، مدل اثبات سهام (PoS)، مدلی پربازده‌تر است که کمتر در معرض سانسور قرار می‌گیرد. به‌علاوه، او همچنین اعلام کرد که اتریوم حتی می‌تواند در صورت نبود وی به هر دلیلی، همچنان به رشد خود ادامه دهد.

در آخر نیز «ویتالیک» با گفتن آنکه این ایالت برخلاف مردم آن ناتوان است، مردم آرژانتین را تحسین و از دولت انتقاد کرد. او همچنین به اهمیت ارزهای دیجیتال در کشورهای کوچک که در واقع ستون‌های واقعی بخش ارزهای دیجیتال هستند نیز اشاره کرد.

زمانی که از «ویتالیک بوترین» مدیر اتریوم پرسیدند که اگر او نباشد چه اتفاقی برای اتریوم خواهد افتاد، او گفت: «اتریوم با وجود ‘ویتالیک بوترین’ و نبود او همچنان پابرجا خواهد بود.»

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان دو ارز دیجیتال بزرگ جهان، به بنیان‌گذاران آن‌ها مربوط می‌شود. در حالی که «ساتوشی ناکاموتو» سازنده بیت کوین به کل ناپدید شد و دیگر با این پروژه ارتباطی ندارد، اما اتریوم همچنان تا حد زیادی به «ویتالیک بوترین» وابسته است.

در عین حال که چشم‌انداز و اوامر «ویتالیک» در حال حاضر برای اتریوم به‌شدت بحرانی است، اما او گفت که حتی اگر ناپدید شود، باز هم این پروژه می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

«من فکر می‌کنم که جامعه اتریوم بزرگ است و حتی اگر من به هر دلیلی هم ناپدید شوم، این جامعه همچنان یک بلاک چین بزرگ باقی خواهد ماند. اما روشن است که من هیچ‌کجا نمی‌روم.»

آیا اتریوم بدون وجود «ویتالیک» به کار خود ادامه می‌دهد؟

چنین سوالی می‌توانست در متن اخبار جعلی سال ۲۰۱۷ آمده باشد که مدعی شده بود «ویتالیک» مرده بوده و همین مرگ موجب شده است که قیمت اتریوم (ETH) در عرض چند ساعت تا تقریبا ۳۰% افت کند. او همچنین از فرصت استفاده کرد تا از سیستم اثبات سهام (PoS) دفاع کند و گفت: «من باور دارم که اثبات سهام بیشتر از اثبات کار در برابر سانسور مقاوم است.»

طبق گفته «ویتالیک بوترین» مدیر اتریوم، دولت‌ها سخت‌تر می‌توانند شرکت‌کنندگان PoS را سانسور کنند. اما از آنجایی که سیستم PoW انرژی زیادی مصرف می‌کند و تجهیزات استخراج زیادی را هم به کار می‌گیرد، پس دولت‌ها می‌توانند راحت‌تر چنین شرکت‌کنندگان PoWای را پیدا کنند؛ درست به همان شکلی که در چین اتفاق افتاد.

«ویتالیک» اشتیاق خود را به مهاجرت به سیستم PoS تا سال بعد ابراز کرد و گفت که مقیاس‌پذیری، چالش بزرگ کنونی است. او اشاره کرد که اگر هر پروتکلی زیاد متمرکز شود، یک شکست در نظر گرفته خواهد شد.

ارزهای دیجیتال در کشورهای نوظوری همچون آرژانتین

دیدار «ویتالیک بوترین» از آرژانتین، توجه تمام جامعه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرد. تمام بلیت‌ها برای دیدن «ویتالیک» به‌سرعت به فروش رفت. همین امر، اهمیت وی هم در اتریوم و هم به‌طور کلی در این صنعت را بیش از پیش افزایش داد.

«ویتالیک» همچنین نکته‌ای مهم را درباره استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور آرژانتین و اقتصادهای مشابه، برجسته کرد. وی گفت که جمعیت در چنین اقتصادهایی قادر است که از ارزهای دیجیتال برای حل مشکلاتی همچون تورم و بوروکراسی خودمحور استفاده کند.

«ویتالیک بوترین» مدیر اتریوم گفت: «من فکر می‌کنم تفاوت میان اینجا یعنی آرژانتین و برخی از دیگر کشورهای غنی‌تر آن است که با وجود اشتیاق مردم هر دو کشور برای ارزهای دیجیتال، اما مردم این کشور عمیقا می‌دانند که این چیزی است که مشکلات واقعی آن‌ها را حل می‌کند.»

بسیاری از افراد به تصمیمات ارزهای دیجیتالی نگاه می‌کنند که از سوی قدرت‌های برتر همچون کشورهای آمریکا و چین گرفته شده است. اما تمرکز حقیقی که جامعه ارزهای دیجیتال باید داشته باشد، بر کشورهای کوچک است؛ چراکه همین کشورها هستند که احتمالا این انقلاب را رهبری می‌کنند. کشورهایی مانند ال سالوادور از دسته همان‌ها به‌شمار می‌رود.

توکن ها بر بستر اتریوم ۲

به دلیل نزدیکی اجرا شدن اتریوم ۲ ، بعضا سیستم ها توکن ها خود را بهینه سازی خود به دلیل سازگار شدن با آن را انجام میدهند ولی به طور کلی تمامی توکن ها بر بستر اتریوم ، با اتریوم۲ نیز سازگار خواهند بود.

استاکینگ اتریوم ۲.۰ به چه معناست و چگونه انجام می‌شود؟

اتریوم یکی از قوی‌ترین رمزارزها در حال حاضر است و از نظر حجم معاملات روزانه در رتبه دوم قرار دارد. برنامه نویسی اتریوم به قدری قوی و پیشرفته است که بسیاری از رمزارزهای امروزی بر روی بلاکچین آن طراحی و اجرا شده‌اند هرچند با پیشرفت فناوری بلاکچین و افزایش نیازها، ایرادات این بلاکچین ملموس‌تر است تا حدی که طراحان آن تصمیم به ارائه ورژن دوم آن یعنی اتریوم ۲.۰ گرفتند. رمزارز اتریوم ۲.۰ در تاریخ ۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد. در ۲۴ نوامبر، تعداد ۵۲۴،۲۸۸ توکن ETH در قرارداد بلاکچین اتریوم ۲.۰ جمع‌آوری شد که برای جمع آوری و راه اندازی فاز اول این پروژه، معروف به Beacon Chain ضروری بود. نسخه جدید این شبکه به طور خودکار راه اندازی شد و پس از راه اندازی، هر یک از کاربران رمزارزها می‌تواند از نسخه جدید این رمزارز برای استاکینگ (سرمایه گذاری با توکن) استفاده کند.

ما در این مقاله یک راهنما در مورد چگونگی شرکت در برنامه ریزی اتریوم ۲.۰ آماده کرده‌ایم و به روش‌های استاکینگ اتریوم ۲.۰ و تغییرات نسخه جدید این رمزارز می‌پردازیم.

نحوه و فرآیند استیکینگ اتریوم ۲.۰

شرکت در سرمایه گذاری اتریوم ۲.۰، درواقع سرمایه گذاری در یک قرارداد هوشمند برای شرکت در شبکه‌ای به عنوان اعتبار سنج و دریافت پاداش برای تأیید بلوک‌ها است. استاکینگ پس از راه اندازی نسخه جدیدی از شبکه اتریوم که روی الگوریتم جدید (PoS (Proof of Stake)) کار خواهد کرد، امکان پذیر خواهد شد. Staking فرآیندی شبیه به استخراج (ماینینگ) است. در شبکه‌های مبتنی بر PoS، اعتبارسنج‌ها عملکردهای مشابه ماینینگ را انجام می‌دهند. آن‌ها در ایجاد بلوک‌های جدید و تأیید معاملات برای کارمزد فعالیت می‌کنند. اعتبارسنج‌ها به جای استفاده از منابع محاسباتی، سکه‌ها را در کیف پول ذخیره می‌کنند. برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج اتریوم ۲.۰ ، باید حداقل ۳۲ ETH را برای استاکینگ واریز کنید. در حال حاضر هزینه ۳۲ اتریوم معادل نزدیک به یک میلیاد تومن است. بخاطر داشته باشید تنها کسانی که اتریوم خود را در این سیستم واریز استاک می‌کنند، از پاداش آن بهره‌مند خواهد شد. اعتبار سنجی‌های قطع شده از شبکه مجازات می‌شوند و این مجازات‌ها برابر با پاداش شرکت فعال است.

نحوه شرکت در استیکینگ اتریوم ۲.۰

کاربرانی که مایل به اعتبار سنجی هستند دو گزینه برای شرکت دارند.

استاکینگ شخصی

که به معنای خرید جداگانه و نگهداری ۳۲ اتریوم و راه اندازی مستقل گره اعتبار سنج با رعایت الزامات فنی است. اتریوم ذخیره شده تا زمان راه اندازی فاز ۱.۵ در دسترس نخواهد بود که بسته به سرعت توسعه در ۱۲ تا ۲۴ ماه اتفاق خواهد افتاد. پس از راه اندازی فاز ۱.۵، زمان غیرقابل دسترس بودن سپرده شما تنظیم می‌شود تا از برداشت گسترده اتریوم جلوگیری کند. برای تبدیل شدن به یک اعتبار سنج اتریوم ۲.۰ مستقل، باید دستورالعمل‍‌های وب سایت Ethereum.org را دنبال کنید، که شامل سه مرحله اصلی است:

  1. پذیرش شرایط و ضوابط شبکه به عنوان اعتبار سنج. این نه شرط باید خوانده و پذیرفته شود، از جمله تأیید خطرات درک شده، پیامدهای رفتارهای سو و ناعادلانه. ۲
  1. . ایجاد کلیدهای اعتبار سنج بصورت آفلاین. برای پردازش سپرده‌های اعتبارسنج ورودی از زنجیره اتریوم  ۱.۰، کاربر باید این رمزارز را به موازات با ETH 2.0 اجرا کند. در این مرحله، باید دستورالعمل‌های نصب را در وب سایت دنبال کنید. در مرحله بعدی باید تعداد نادها و سیستم عامل دستگاهی را که قصد دارد مدیریت آن را دارید، انتخاب کنید. سپس برنامه CLI را از پلتفرم GitHub Ethereum بارگیری کنید، یا یک بخش کاربری را در یک منبع Python بسازید.
  2.  اتریوم را به اتریوم  ۲.۰ تبدیل کنید. در این مرحله، شما باید ETH خود را طبق دستورالعمل‌ها به آدرس مشخص شده قرارداد هوشمند انتقال دهید. علاوه بر اینکه نادهای را خودتان شروع می‌کنید، می‌توانید از نادهای Validator از پیش تنظیم شده نیز استفاده کنید. این کار راه اندازی اعتبار سنجی را در تنظیمات اولیه با صرفه جویی در وقت انجام می‌دهد. به طور همزمان، حفظ عملکرد ناد نیز به عهده کاربر است و ۳۲ توکن اتریوم باید برای ذخیره سازی واریز شود. گزینه دیگر استفاده از سرویس‌ها و پرداخت به آن‌ها برای مدیریت گره است. این برای دارندگان بزرگ ETH و سرمایه گذاران سازمانی مناسب است. نمونه‌هایی از این پلتفرم‌ها Stakewise Solo، stakefish، Staked ، Attestant  و Blox Staking هستند. 

استاکینگ مشترک

در استاکینگ مشترک، شما باید اتریوم خود را به یک سرویس دهنده عمده سهام مانند استخرهای Staking، صرافی‌های رمزارزها و غیره واریز کنید. برای شرکت در استاکینگ از طریق صرافی، باید در آن‌ها ثبت نام کنید و اتریوم خود را به کیف پول آن‌ها منتقل کنید. هنگام اعتماد به واسطه‌ها خطرات امنیتی نیز وجود دارد. اما با کمک این استخرها یا صرافی‌ها شما می‌توانید بدون داشتن ۳۲ عدد توکن اتریوم در استاکینگ شرکت کنید. پاداش اعتبارسنج، تحت تأثیر تعداد کل اتریوم واریز شده برای قفل شدن قرار می‌گیرد. آسانترین گزینه برای استاکینگ، انتقال ETH به یک صرافی ارزهای رمزنگاری شده است که جوایز زیادی را برای استاکینگ ارائه می‌دهد. بیشتر صرافی‌ها هنوز محصولات مشترکی را برای استاکینگ راه اندازی نکرده‌اند، اما برخی از آن‌ها قبلاً برنامه‌هایی را برای ارائه چنین راه حل‌هایی در آینده اعلام کرده‌اند. احتمالا بعد از راه اندازی و آزمایش Beacon Chain اوضاع استاکینگ در صرافی‌ها تغییر خواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست که صرافی‌ها با دوره قفل نامحدود چگونه برخورد می‌کنند. صرافی‌ها ممکن است محصولاتی با درآمد ثابت را ارائه دهند که در آن سکه‌ها برای یک دوره از پیش تعیین شده بدون امکان برداشت، قفل شوند. کیف پول‌های متولی احتمالاً راه حل‌هایی با دوره انسداد طولانی‌تر برای دارایی‌ها ارائه می‌دهند. ساختارهای کمیسیون ارز، اغلب شفاف نیستند، بنابراین مشخص نیست که در چه بازه‌های زمانی صرافی‌ها پاداش ارائه می‌دهند. حداکثر بازده سالانه استاکینگ به این صورت، می‌تواند از ۲ تا ۲۰ درصد باشد. با توجه به قیمت بالای حداقل سرمایه گذاری (۳۲ توکن اتریوم که به صورت تقریبی معادل ۱ میلیارد تومان است)، طراحان اتریوم ۲.۰ لیستی از این سرویس‌ها را منتشر کرده‌اند اما تأکید می‌کنند که هیچ کدام از این سرویس‌ها از تأییدیه خود طراحان اتریوم ۲.۰ عبور نکرده‌اند، در نتیجه انتظار می‌رود که کاربران باید به طور مستقل خطرات هر سرویس را ارزیابی کنند.

نتیجه گیری در مورد استیکینگ اتریوم ۲

کاربرانی که دانش فنی ندارند و می‌خواهند اتریوم را برای ذخیره سازی واریز کنند، می‌توانند از نادهای اعتبارسنج از پیش پیکربندی شده یا خدمات مختلف اعتبار سنج استفاده کنند، همانطور که در بالا توضیح داده شده است. برای سرمایه گذارانی که می‌خواهند سهام خود را داشته باشند اما سرمایه کافی ندارند، راه حل‌هایی ایجاد شده است که نگرانی‌های مربوط به نگهداری طولانی مدت اتریوم را از بین می‌برد. با وجود تعداد کمی از خدمات ارائه دهنده اشتراکی مشترک ETH، شما همچنان می‌توانید از خدمات استخرها نقدینگی و صرافی‌های رمزارزها استفاده کنید. هنگام انتخاب یک اپراتور سرویس سهام، لازم است که خدمات پیشنهادی، هزینه کمیسیون خدمات، میزان نقدینگی کلی، و اطمینان قراردادهای هوشمند را دقیقاً مطالعه کنید و خطرات مربوط به از دست دادن کنترل کامل یا جزئی کلید‌های رمزارز خود را در نظر بگیرید.مقاله ای جذاب در مورد اسیکینگ در سایت را مطالعه فرمایید

 بیشتر بدانید.

بررسی قیمت اتریوم

شکل زیر قیمت اتریوم از سال ۲۰۱۶ را نشان میدهد که در سال ۲۰۱۸ به قیمت حدود ۱۵۰۰ دلار رسید و سپس از سقوطی در سال ۲۰۱۹ به حدود ۵۰ دلار هم رسید و در سال ۲۰۲۱ به حدود ۴۸۰۰ دلار سپس در حال حاظر در ۲۰۲۲ مهر ماه در حدود ۱۸۰۰ دلار می باشد.

رازهای اتریوم

  • برای محاسبه بهترین قیمت هزینه انتقال اتریوم از سایت گاز اتریوم استفاده کنید تا هزینه کمتر و دقیق تر بپردازید.
  • ساخت توکن ساده بر بستر اتریوم کار بسیار آسانی ایست، شما میتونید این ساخت توکن در یک ساعت را مطالعه کنید .
  • شما میونین با استیک کردن اتریوم بین ۸ تا ۱۲ درصد سود سالیانه کسب کنید.
  • اگر به هر دلیلی دوست ندارید اتریوم خودتون رو بفروشین و نیاز به پول دارین متیتونی روی اتریوم هاتون وام بگیرین مثلا در این سایت به شما در زمان نوشتن مقاله حدود ماهانه ۱.۵درصد سود بر روی اتریوم تان به شما وام میدهد.
  • آدرس های اتریوم و بایننس چین و همچنین KCC دقیقا به یک شکل هستند موقع انتقال اتریوم و یا توکن های آن به این مطلب خیلی توجه کنید و شبکه انتقال خود توجه کنید.

به روز رسانی

تحلیل تکنیکال خرید یا فروش بیت کوین

اگر شما هم مطلب جالبی برای اضافه کردن به این مقاله دارید و یا تجربه و مشکلی دارین لطفا برای ما کامنت بگذارین .

اتریوم
Comments (9)
Add Comment
  • ژاله

    پیش بینی قیمت طولانی مدتون در مورد اتریوم چی هست ؟

    • Admin

      پیش بینی چیزی نیست که قطعیت داشته باشد ، پیش بینی های موجود از صفر شدن اتریوم تا ۲۰ هزار دلاری اون حرف میزنن ، باید شخصا در موردآینده قیمتی آن بررسی بفرمایید

  • مسعود مرادی

    آیا به کسانی که اتریوم داشتن وحالا به اتریوم ۲ تبدیل شده توکنی دیگه ای تعلق میگره ؟

    • Admin

      سلام
      تا این لحظه که خیر

  • کسرا تقوی

    ممنون از مقاله خوبتون ..تفاوت بلاک چین اتریوم و bnb چی هست ؟چرا آدرس اونها یکی هست ؟

    • Admin

      خواهش میکنم ، ساختار بلاک چین این رو شبیه هم است به زودی در مورد بلاک چین BNB هم مقاله ای منتشر خواهیم کرد

  • نسیم هزاره ای

    کاش در مورد راه اندازی نود اتریوم به همراه ۳۲ تا اتریوم هم حرف میزدید ممنون از مقاله خوبتون

  • نسیم هزاره ای

    صرافی خوب برای خرید اتریوم با ریال کجا رو پیشنهاد میکنید

    • Admin

      در مقاله توضیح داده شده .. به صورت کلی نوبیتکس و والکس رو میتونیم پیشنهاد کنیم ولی مسئولیت آن کلا با خودتان هست