رمزارزMaker و همه‌ی چیزهایی که باید درباره آن بدانید

همه روزه در بازار رمزارزها شاهد ارائه‌ی خدمات جدید و توکن‌هایی با قابلیت‌های ویژه هستیم، اما بسیاری از آن‌ها به دلایل مختلف، در بازار شناخته نمی‌شوند و پس از مدت کوتاهی از ورودشان به بازار، به فراموشی سپرده می‌شوند. در این رقابت سنگین، فقط پروژه‌هایی موفق می‌شوند که بتوانند کاربران به به خود جذب کرده و قابلیت‌های عملکردی‌شان را به اثبات برسانند. رمزارزMaker یکی از سکه‌های موفق و شناخته شده در بازار است که ویژگی‌های بی‌نظیری را ارائه می‌دهد و توانسته در بازار پر رقابت رمزارزها، جایگاه خود را به درستی پیدا کرده و به اثبات برساند. در ادامه به معرفی کامل این سکه و تاریخچه‌ی مختصری از آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه رمزارزMaker

 سکه Maker توسط توسط توسعه‌دهنده دانمارکی و مدیر عامل فعلی آن، ران کریستینسن در کالیفرنیای آمریکا ساخته شده است. کریستینسن توسعه‌دهنده و برنامه‌ریز علوم رایانه بود که علاقه‌ی زیادی به سیستم کارکرد رمزارزهای پایه داشت. چشم انداز کریستینسن، ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز بود که توسط جامعه کاربری آن اداره شود و با این کار، حتی در محیط‌های اقتصادی کاملاً نامطلوب مانند مناطقی که با تورم بالایی روبرو هستند، به وام گیرندگان امکان کنترل بیشتر دارایی‌های خود را بدهد،.

 رمزارزMaker یک تیم قوی متشکل از بیش از ۳۰ برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده حرفه‌ای دارد که شبانه روز کار می‌کنند تا به اهداف پروژه دست پیدا کنند.

تیم Maker توانستند، سکه MKR را در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه کنند. پس از سه سال از شروع اجرای این کار،stable coin  این پروژه به نام سکه‌ی DAI، در دسامبر ۲۰۱۷ روانه بازار شد. در سال ۲۰۱۸، این تیم، Wanchain را به عنوان اولین توکن میان زنجیره‌ای (cross-chain) مبتنی بر ERC20 معرفی کردند. Kraken در دسامبر ۲۰۱۸، به اولین صرافی تبدیل شد که توکن‌های DAI و MKR را رسما وارد لیست خود کرد. همچنین Ledn که یک ارائه‌دهنده وام رمزارز است، در آگوست ۲۰۱۹، برای اولین بار از توکن Dai برای دادن وام به کاربران خود استفاده کرد. علاوه بر این، در سپتامبر ۲۰۱۹، این تیم یک مدل برای جامعه کاربران گاورننس که در آن کنترل رمزارزMaker به Maker Governance منتقل ‌می‌شد را ارائه دادند. در سال ۲۰۲۰ هم صرافی Binance، هر دو توکن MKR و DAI را در صرافی خود راه‌اندازی کرد.

رمزارزMaker  چیست؟

رمزارز (MKR)Maker  دارای یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز است و بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. این سازمان، همچنین، stable coin خود به نام DAI را به بازار ارائه داده است، که برخلاف توکن MKR، این سکه درصد ریسک و نوسان پایینی دارد. Maker توکن سودمندی در شبکه اتریوم است که هرچه استفاده از سکه DAI افزایش یابد، ارزش آن افزایش می‌یابد.

هدف از این پروژه نشانه‌گذاری و توزیع دارایی‌های مختلف است؛ اگر به نفت، طلا، کالاها و ارزهایی مانند USD ، GBP ، EURO فکر کنید، درک این موضوع ساده‌تر است که این طرح به منظور ایجاد صرافی‌ای است که معاملات مارجین این دارایی‌های نشانه‌گذاری شده، در آن قابل انجام باشد.

کسانی که توکن‌های MKR را در اختیار دارند، می‌توانند در مسائلی مانند درصد ریسک در تصمیمات و استراتژی‌های پروژه (منطق تجارت) اظهار نظر کنند. این افراد به نوبه خود حق رأی دادن به تغییرات شبکه را به دست می‌آورند. عملکرد وام Maker بر اساس پروتکل مبتنی بر قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم کار می‌کند که از نظر فنی به عنوان موقعیت‌های بدهی وثیقه‌دار (CDP) یا اخیراً به نام خزانه‌ی Maker  نامیده می‌شود.

سکه MKR قابلیت ماینینگ ندارد و سیستم آن بر اساس اصل معاملات مارجین کار می‌کند. ارزش توکن‌های Dai “ایمن شده” و کاملا قابل تضمین است، زیرا همواره از یک مقدار خاص که به عنوان Collateral Dept Position (CDP) شناخته می‌شود، در این پروژه به منظور وثیقه استفاده شده است. این اتفاق فقط در بلاکچین اتریوم می‌افتد و به این معنی است که ارزهای فیات پایدار دیگر، از DAI پشتیبانی نمی‌کنند.

اتریوم موجود در بلاکچین، به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌شود و پس از آن معاملات مارجین را می‌توان در این سیستم‌عامل انجام داد. این فرآیند، به عنوان یک وثیقه تضمین می‌کند که ارزش یک سکه DAI همواره با ارزش یک دلار آمریکا برابر باشد، همچنین، این وثیقه باعث می‌شود تا همچنان مقداری از این سکه در بلاکچین اتریوم ذخیره شود، که این موضوع، نشان دهنده ارزش عرضه DAI  است.

معرفی پروژه‌ی MakerDAO

هنگامی که ما در مورد اکوسیستمی صحبت می‌کنیم که رمزارزMaker و Dai توکن‌های بومی آن هستند، در واقع MakerDAO را معرفی می‌کنیم. DAO مخفف کلمه‌ی سازمان خودمختار غیرمتمرکز است. دارندگان رمزارزMaker در تصمیم‌گیری و مدیریت این سیستم، همواره حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند نظرات خود را با شفافیت اعلام کنند.

اولین جنبه‌ای که باعث ایمنی MakerDAO می‌شود، وجود گروهی از اوراکل‌ها است. دارندگان MKR این اوراکل‌ها را انتخاب کرده و آن‌ها داده‌های خارجی را وارد بلاکچین می‌کنند. اوراکل‌ها اطلاعاتی راجع به قیمت لحظه‌ای سکه در زمان مورد نظر را ارائه می‌دهند و وضعیت و امنیت هر فرآیندی را که توسط قراردادهای هوشمند تأمین می‌شود، تضمین می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها Dai و اینکه آیا همه چیز در آن به درستی انجام می‌شود را تحت نظر دارند. اوراکل‌ها به طور مداوم بررسی می‌کنند که آیا اتریوم کافی برای پشتیبانی از ارزش Dai وجود دارد یا خیر.

فعالیت اصلی در سیستم DAO به وجود آوردن سکه‌ی Dai است. در واقع، هرکسی می‌تواند این کار، یعنی ساخت این سکه را انجام دهد. برای این کار، شما مبلغ مشخصی را در بلاکچین اتریوم، به قراردادهای هوشمند MakerDAO واریز می‌کنید، این کار باعث می‌شود تا اتریوم به موقعیت‌های بدهی وثیقه‌دار (CDP) تغییر پیدا کند، برای انجام این کار، شما باید مبلغی را به صورت رمزارزMaker، به عنوان هزینه معامله پرداخت ‌کنید.

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که هدف اساسی این کار چیست؟ برای پاسخ به این سوال، پایان سال ۲۰۱۷ را به یاد آورید، در آن زمان، قیمت بیت کوین (BTC)  در مدت کوتاهی، از چند هزار دلار به حدود ۲۰ هزار دلار رسید. این موضوع باعث می‌شود که بیت کوین به عنوان رمزارزی برای پرداخت‌های نظیر به نظیر مناسب نباشد؛ ممکن است اگر یک روز هزینه قهوه‌ی خود را با بیت کوین پرداخت کردید و ماه‌ها بعد به هزینه آن نگاه کنید، ببینید که برای یک قهوه، پول بسیار زیادی را پرداخت کرده‌اید. مطالب مرتبط را بخوانید.

توکن Dai برای حل این مشکل وارد عمل شده است؛ این توکن یک ارز غیر متمرکز پایدار است که با استفاده از قراردادهای هوشمند و دقیقا برابر قیمت دلار آمریکا ساخته می‌شود. در بازار کنونی، ما Tether (USDT) را به عنوان شناخته‌شده‌ترین stable coin می‌شناسیم، اما شما می‌توانید به طور جدی، ماهیت غیرمتمرکز بودن Tether را زیر سوال ببرید؛ ولی در مورد Dai این موضوع به اثبات رسیده و این سکه واقعاً غیرمتمرکز و پشتیبانی شده است.

رمزارزMaker برای تسهیل اکوسیستم Dai وارد عمل می‌شود. به عنوان مثال، به هزینه‌های معامله‌ای فکر کنید که شما در آن، سکه‌ی Dai را برای پرداخت، استفاده می‌کنید، در اینجا شما نمی‌توانید به طور دقیق این هزینه‌ها را محاسبه کنید و تمام اعداد مورد نظر شما، فقط حدس و گمان هستند؛ زیرا، با انقضا قراردادهای هوشمند، توکن‌های استفاده شده از بین می‌روند و این امر باعث کاهش عرضه‌ی سکه می‌شود.

بنابراین هرچه افراد بیشتر از سکه Dai استفاده کنند،  میزان رمزارزMaker کمتر خواهد شد، و هرچه تعداد سکه MKR کمتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. علاوه بر این، Dai از نظر قیمت، غیرمتمرکز و پایدار است و این امر آن را برای استفاده در برنامه‌های نظیر به نظیر و پرداخت روزانه، بسیار مناسب می‌کند.

پیش بینی قیمت رمزارزMaker

در گذشته، پیش‌بینی‌های زیادی در مورد قیمت رمزارزMaker صورت گرفته است. این پیش‌بینی‌ها در جامعه رمزارزها و توسط اینفلوئنسرهای بازار و تحلیل‌گران، انجام شده‌اند و در ویدئوهای YouTube و Twitter دیده می‌شوند. پیش‌بینی‌های قیمت Maker برای پایان سال ۲۰۲۰، بین ۵۵۶۱ تا ۶۴۹ دلار است. همچنین پیش‌بینی‌ قیمت این سکه برای سال ۲۰۲۱، خبر از قیمتی حدود ۶۷۳ و ۹۴۱ دلار می‌دهد. قیمت این سکه در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۷۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار و برای سال ۲۰۲۵ بالاتر از ۳۲۰۰ دلار پیش‌بینی شده است.

اما این نکته را به به خاطر داشته باشید که این اعداد، پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران است و این افراد مشاور مالی نیستند، همچنین هیچ‌کس نمی‌داند که قیمت Maker در نهایت به کجا خواهد رسید و قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری، ابتدا باید تحقیقات خود را انجام دهید.

اگر می‌خواهید روی رمزارزMaker سرمایه‌گذاری کنید، تعادل را همواره در سرمایه‌گذاری خود رعایت کنید و سعی کنید هیچ‌گاه تمام دارایی خود را روی یک رمزارز سرمایه‌گذاری نکنید، همچنین فقط با آن بخشی از دارایی خود، که توانایی از دست دادن آن را دارید، وارد بازار شوید. سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها همواره با کمی ریسک و خطر همراه است و این نحوه برخورد شما در بازار است که تعیین کننده میزان موفقیت شماست.

آیا سرمایه‌گذاری روی رمزارزMaker  می‌تواند سودآور باشد؟

در زمان نوشتن این مقاله، رمزارزMaker  از میان هزاران سکه رمزنگاری شده موجود در بازار، در رتبه ۴۴ قرار داشت و این موضوع نشان‌دهنده قدرت پروژهMaker  و قانونی بودن آن است. سکهMaker  گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است زیرا دارای پتانسیل رشد قابل توجه، تیم پشتیبانی و سازنده‌ی عالی و رتبه‌بندی بالایی در بازار رمزارها است. اگر شما علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی Maker (MKR) و Dai هستید، این توکن‌ها در صرافی‌های مختلفی معامله می‌شوند. بیشتر بدانید.

رمزارزMaker  را از کجا می‌توان خریداری کرد؟

خرید سکه Maker کار ساده‌ای است و هیچ زحمتی برای شما نخواهد داشت زیرا این سکه تقریباً در همه صرافی‌های برتر بازار موجود دارد. با توجه به سلیقه و انتخاب خود می‌توانید صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز را برای خرید Maker (MKR) انتخاب کنید.

از آنجا که Maker در میان سکه‌های برتر بازار قرار دارد، می‌توانید آن را در همه صرافی‌های برتر رمزنگاری از جمله Binance، Binance US، Coinbase PRO، Huobi Global، Gemini، Crypto.com، Kucoin، Hotbit،Uniswap  خریداری کنید.

میزان عرضه کل رمزارزMaker در بازار چقدر است؟

بر اساس داده‌های سایت Coingecko، میزان عرضه کل رمزارزMaker در بازار، ۱.۰۰۵.۵۷۷ سکه است. این عدد، یک میزان ثابت و نهایی است و دیگر نمی‌توان به تعداد سکه‌های Maker اضافه کرد. میزان سکه در گردش Maker، چیزی حدود  909،۵۵۹ تا  1،۰۰۳،۱۱۵ است. این میزان در گردش سکه، وقتی که سکه‌های Dai به میزان بیشتری استفاده شوند، کاهش می‌یابد. سکه‌های Maker با استفاده از DAI، به طور نسبتاً ثابتی می‌سوزند و کاهش عرضه Maker منجر به افزایش قیمت در این رمزارز می‌شود.

نتیجه گیری

رمزارزMaker از موفق‌ترین سکه‌های بازار است که از مدت ارائه‌اش تا کنون، جایگاه ویژه‌ای را در بازار به دست آورده و آن را تبدیل به یکی از گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری کرده است؛ همچنین پروژه‌ی DAO Maker یکی از اولین و شناخته شده‌ترین پروژه‌هایی است که تمرکز آن بر امور مالی غیرمتمرکز است.

 این پروژه به عنوان یک سیستم وام غیرمتمرکز و سازنده، امکان گرفتن وام با روش‌های بسیار متفاوت از سیستم مالی سنتی را فراهم می‌کند. هدف اعلام شده این پروژه تسهیل “آزادی مالی بدون نوسان” است. این پروژه می‌تواند به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های DeFi تبدیل شود و با ویژگی‌های منحصر به فردش، تمام رقبای خود در این زمینه را شکست دهد. ولی در عین حال هیچ چیز را نمی‌توان به طور قطع بیان کرد و اینکه این پروژه در آینده چه عملکردی داشته باشد، مسئله‌ای است که تنها گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.