بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمامی نکات لازم

سوال بلاکچین چیست به یکی از محبوب ترین جستجوها در سال‌های اخیر در گوگل تبدیل شده است. انبوه افراد کنجکاو در جستجوی راهنمایی‌هایی برای کسانی که هیچ اطلاعی از این تکنولوژی ندارند هستند و در تلاشند تا آموزش‌های بلاکچین و معنی بلاکچین و شیوه کار آن را پیدا کنند، اگر شما هم جزو همین افراد هستید، باید بگوییم موفق شده‌اید، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فناوری بلاکچین چیست؟

به زبان ساده، بلاچین، زنجیره بلوکی از داده‌هایی است که توسط یک شبکه غیرمتمرکز ذخیره و نگهداری می‌شود.

پایه این این فناوری بی‌اعتمادی است که می‌تواند تعریف جدیدی از نحوه برخورد با داده‌ها و انتقال ارزش ارائه دهد. به عنوان مثال، بلاکچین به ما امکان می‌دهد پول دیجیتال را بدون مراجعه به هیچ بانکی و به صورت نظیر به نظیر ارسال کنیم. این فناوری می‌تواند واسطه را در بسیاری از بخشهای سنتی از بین ببرد: بانکداری، بیمه، سرگرمی، دولت و موارد دیگر. اگرچه بلاکچین هنوز در مراحل اولیه توسعه است، اما در حال حاضر در زندگی واقعی برای ارزهای رمزپایه، ذخیره داده‌های دولتی و غیره استفاده می‌شود و بسیاری در بخش‌های خصوصی و دولتی در حال بررسی پتانسیل‌های این فناوری هستند.

بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

بیاید برای اینکه ببینیم نحوه کار بلاکچین چیست مثال بیت کوین را در نظر بگیریم:

فناوری بلاکچین اطلاعات مربوط به معاملات بیت کوین را ثبت می‌کند، از جمله اینکه پول از کجا آمده و به کجا رفته است، زمان معامله، مقدا ، هزینه‌های پرداخت شده و سایر داده‌ها. تمام این اطلاعات در یک زنجیره از “بلوک‌ها” ذخیره می‌شوند. در مورد بیت کوین، هر بلاک حاوی داده‌های مربوط به ۲۰۰۰ معامله (حداقل در اواخر سال ۲۰۱۷) است.

بلاکچین‌ها می‌توانند انواع مختلفی از داده‌ها را ذخیره کنند: جزئیات معاملات ارزهای رمزپایه، محتویات یک ثبت نام، سوابق بیمه، تاریخچه سلامت، تاریخچه تصادفات رانندگی، تغییر مالکیت و غیره. آن‌ها همچنین می‌توانند به عنوان بستری برای سایر برنامه‌ها باشند.

مطالب دیگر را بخوانید

ویژگی‌های بلاکچین

– آن‌ها عملاً تغییرناپذیر هستند، زیرا تغییر هر اطلاعاتی به قدرت محاسباتی زیادی احتیاج دارد و هرچه بلاکچین طولانی‌تر شود، از امنیت بیشتری برخوردار است.

– این تکنولوژِ کاملا شفاف است، زیرا به طور معمول هر کسی می‌تواند داده‌های موجود در بلاکچین را ببیند، مثلاً بیت کوین با استفاده از یک کاوشگر بلاکچین به شما امکان می‌دهد تمام معاملات را مشاهده کنید.

– غیرمتمرکز بودن یکی از رکن‌‌های اصلی بلاکچین است، به این معنی که هیچ مرجع نهادی در پشت آن‌ها وجود ندارد، برخلاف یک پایگاه داده سنتی  که می‌تواند به خواست صاحب خود تعطیل یا سانسور شود.

انواع بلاکچین:

دو نوع بلاکچین وجود دارد:

عمومی (مانند بیت کوین)، جایی که هر کسی می‌تواند به شبکه گره‌ها بپیوندد.

خصوصی (بیشتر توسط مشاغل استفاده می‌شود)، جایی که فقط کسانی که اجازه دارند می‌توانند رایانه‌های خود را به شبکه اضافه کنند.

بیشتر بخوانید

Comments (0)
Add Comment