چه کسی کنترل اتریوم را به عهده دارد؟ + جزییات لازم

پیش‌تر در مورد بیت کوین و بلاکچین صحبت کردیم و با تعریف مفهوم این شبکه به شما نشان دادیم که طرز کار این شبکه چطور است و به این ترتیب به مفهمومی به نام شبکه غیرمتمرکز آَشنا شدید که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه بلاکچین است. اما در مورد اتریوم چطور؟ آیا اتریوم هم از همان ویژگی غیرمتمرکز بودن پشتیبانی می‌کند؟ اگر شما کاربر اتریوم باشید، ممکن است از خود بپرسید که چه کسی واقعاً کنترل اتریوم را به عهده دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

چه فرد یا نهادی کنترل‌ اتریوم را به عهده دارد؟

پاسخ به این سوال که چه کسی اتریوم را کنترل می‌کند ما را به هدف اصلی این ارز رمزپایه و بستر بلاکچین آن می‌رساند: عدم تمرکز. اتریوم واقعاً توسط هیچ فرد یا نهادی کنترل نمی‌شود، به این معنا که هیچ نهاد یا موسسه‌ای  وجود ندارد که آن را کنترل کند و یا بخواهد آن را تغییر دهد. اتریوم فقط از طریق مشارکت و کار جامعه کاربران و توسعه‌دهندگان آن اداره می‌شود.

اتریوم همانند بیت کوین بر روی شبکه بلاکچین ساخته شده و توسعه یافته است، بنابراین نحوه مدیریت و ذات این دو شبکه به یه شکل است به طور کلی می‌توان گفت تمامی رمزارز‌ها و شبکه‌هایی که بر روی پلتفرم تسوعه یافته‌اند هیچ نوع مدیریت مرکزی نداشته و مدیریت شبکه به عهده همه گره‌هایی است که در این شبکه‌ها حضور دارند. این موضوع برای اتریوم نیز صادق بوده و پس از ایجاد کد و زیرساخت شبکه، خود شبکه به همه کاربرانی که می‌خواستند در آن شرکت کنند تحویل داده شد.

بیشتر بخوانید

آیا موسس اتریوم کنترلی بر روی اداره آن دارد؟

همانطور که می‌دانید موسس اتریوم بر خلاف موسس بیت کوین هویت خود را مخفی نکرده و هنوز هم در حال توسعه این شبکه است، اما آیا کنترلی بر روی این شبکه  دارد؟ یک بار دیگر، پاسخ منفی است، زیرا این سازمان فقط برای پشتیبانی و ارتقا پلت فرم اتریوم عمل می‌کند، بدون اینکه سهمی در اجرای شبکه و کنترل اتریوم داشته باشد. همین امر در مورد مخترع اتریوم یعنی Vitalik Buterin  صادق است که مطمئناً علاقه‌مند به کار در شبکه اتریوم و روند توسعه این شبکه است، اما بدون جاه طلبی و توانایی “کنترل” آن. در نهایت یک بار دیگر باید این موضوع را یادآوری کنیم که تنها کسانی که شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین از جمله بیت کوین و اتریون را کنترل می‌کنند، جامعه کاربران آن هستند.

بیشتر بخوانید

Comments (0)
Add Comment