دلیل ادامه روند صعودی بیت کوین

 آیا دلیل ادامه روند صعودی بیت کوین انتشار اخبار رضایت بخش است یا دست های دیگری در کار هستند؟ گمانه زنی ها در خصوص زمان تقریبی روند صعودی فعلی تمام نمی شود. این روزها بیت کوین در تمام رسانه های خبری به چشم می خورد. اما چه چیزی باعث ادامه روند صعودی بیت کوین شده است؟ 

 آیا انتشار اخبار مثبت برای حفظ این قیمت ها کافیست؟ آیا معیار و شاخصی برای پیش بینی روند آتی تغییرات قیمت وجود دارد؟

قیمت بیت کوین از اوایل ماه مارس و با عبور از ۵۰ هزار دلار موفق به حفظ این قیمت شده است. از آن زمان قیمت بیت کوین از ۵۰ هزار دلار کاهش پیدا نکرده است. کاهش قیمتی که در هفته آخر ماه مارس رویداد نیز قادر به پایین آوردن قیمت نبود. در آن زمان برای افزایش قیمت ها ۶۵ هزار دلار وارد عمل شدند.

تاثیر ترس از قافله جا ماندن یا FOMO

واقعیت این است که نمی توان تاثیر انتشار اخبار مثبت در خصوص بازار بیت کوین را بی تأثیر دانست. چرا که ترس از قافله جا ماندن میان موسسات و در ماه های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. روند صعودی از فصل آخر سال ۲۰۲۰ آغاز شد. در ادامه با انتشار خبر پیوستن پی پل به فضای رمز ارز شاهد ادامه روند صعودی بیت کوین در ماه اکتبر بودیم. با انتشار JPM از سویی JPMorgan روند صعودی به مسیر خود ادامه داد. 

امسال شرکت MicroStrategy به خرید هر چه بیشتر بیت کوین پرداخت. در همین حال شرکت تسلا یک و نیم میلیارد دلار در بازار بیت کوین سرمایه گذاری کرد. از این گذشته بانک های بزرگی مانند Goldman Sachs و Citigroup خدمات خود را در حوزه رمز ارز توسعه دادند. به این ترتیب اعتبار بازار رمز ارز به عنوان یک دارایی قابل قبول افزایش پیدا کرد. به تازگی نیز شاهد خبر فهرست شدن کوین بیس در نزدک بوده ایم. این اتفاق نیز برای افزایش اعتبار بازار رمز ارز مفید بوده است.

از طرفی فشار موجود برای تایید Bitcoin ETF به وسیله دولت آمریکا به روند صعودی دامن زده است. این در حالی است که برخی از تحلیلگران بر این باورند همچنان باید دو سال در انتظار تایید دولت آمریکا باشیم.

 آیا قیمت ۲۵۰۰۰ دلار موسسات مالی را برانگیخته است؟

 در حالی که از نظر تئوری انتشار اخبار مثبت به افزایش قیمت بیت کوین کمک می کند، اما به تنهایی قادر روند صعودی دراز مدت نیست. تاریخ نشان داده است که تغییرات بازار برای تحریک سرمایه گذاران و موسسات مالی کافی بوده است. در گزارشی که از سوی eToroX و در ماه ژانویه منتشر شده است همین مسئله نشان داده می شود.

در این گزارش به این نکته اشاره شده است که بیت کوین برای جلب توجه به موسسات مالی و سرمایه گذاران باید به اندازه ای افزایش قیمت داشته باشد که موانع و ریسک های موجود در زمینه قانونگذاری و احتمال کلاهبرداری و همینطور دسترسی به زیرساخت های مورد نیاز را کمرنگ جلوه دهد. یکی از شرکت کنندگان در این گزارش قیمت ۲۵۰۰۰ دلار را به عنوان عاملی برای ایجاد انگیزه معرفی کرد. با توجه به قیمت های فعلی موسسات مالی همچنان در این بازار حضور خواهند داشت.

 کشورهای غربی در بازار رمزارز

به گفته برخی از مدیران موسسات مالی ترس جا ماندن از یک بازار بزرگ نقش مهمی در میزان پذیرش رمز ارز در بین موسسات مالی ایفا می کند. آخرین افزایش قیمتی که در بازار بیت کوین مشاهده شد به دلیل ترس ناشی از کاهش ارزش دلار و تورم در فضای اقتصاد جهانی رخ داده است. با مشاهده رفتار معاملاتی سرمایه گذاران متوجه می شویم که سرمایه گذاران غرب در مقایسه با همتایان شرقی خود بیشتر در بازار رمز ارز فعال هستند.

توضیح منطقی این امر نیز این است که کشورهای غربی به خوبی قادر به مقابله با شیوع بیماری کرونا نبودند. در همین راستا دولت مبالغ هنگفتی را صرف کرده است و شیوع بیماری کرونا تاثیر شدیدتری بر اقتصاد این کشورها داشته است. اما همچنان شاهد افزایش علاقه سرمایه گذاران آسیایی هستیم. اشتهای سرمایه گذاران برای خرید استیبل کوین ها رو به افزایش است.

تتر در بازارهای آسیایی بیش از یک دلار معامله می شود. این امر خود نشان دهنده افزایش تقاضا برای خرید رمز ارز است.

انتشار اخبار نه چندان رضایت بخش

انتشار اخبار مثبت به روند صعودی ادامه می دهد برای ادامه یک روند صعودی دراز مدت کافی نیست. به زبان ساده تر اگر انتشار اخبار مثبت قطع شود، روند قیمت ها تغییر می کند. و با انتشار اخبار بد بیشتر شامل کاهش قیمت بازار رمز ارز می خواهیم بود.

 بهتر است در این بخش به بررسی برخی از زیرساخت های شبکه بپردازیم که می توانند در افزایش قیمت تاثیر گذار باشند. با بررسی این بخش متوجه می شویم که دلایل بسیار زیادی برای خوش بین بودن به بازار وجود دارد.

علاوه بر این دلیل بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد روند صعودی سال ۲۰۲۱ به پایان خود نزدیک نشده است. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که حجم بیت کوین هایی که در صرافی ها نگهداری می شوند روز به روز در حال کاهش است. به این ترتیب میزان نقدینگی نیز کاهش پیدا کرده است.

با این وجود تعداد آدرس هایی که بیش از هزار بیت کوین را در خود نگه می دارند به بالاترین سطح خود رسیده است. بنابراین نهنگ ها بیش از هر زمان دیگری به نگهداری بیت کوین روی آوردند. ماینر ها نیز به تازگی به این جرگه پیوستند. آنها بیش از فروش بیت کوین به سرمایه گذاری آن روی آورده اند. اگر بخواهیم از تئوری های موجود در خصوص چرخه بازار صحبت کنیم، باید بگوییم که روند صعودی نیز زمانی به پایان می رسد. اما سوال اصلی اینجاست که کی؟

نشانه ها از نگهداری بیت کوین خبر می دهند

 اگر میزان فروش به عنوان معیار در بازار در نظر گرفته می شود، باید بدانید که هنوز به اندازه که باید در بازار شاهد فشار فروش نیستیم. برای آخرین گزارش های به دست آمده کسانی که بیت کوین را با رویکرد دراز مدت نگهداری می کنند علاقه ای به فروش سرمایه و دارایی خود ندارد. در حالی که معمولاً در دومین مرحله از یک چرخه شاهد استقبال سرمایه گذاران از بازار فروش و تلاش برای تثبیت سود هستیم. بنابراین می توان گفت روند صعودی فعلی تا اندازه ای غیرعادی عملکرد است. معمولاً سرمایه گذارانی که به دنبال کسب سود هستند پس از نگهداری بیت کوین برای یک هفته تا یک ماه آن را به فروش می رسانند. اما در شرایط فعلی آن ها دو دستی به دارایی خود چسبیده اند.

نرخ میزان نگهداری دارایی از این نظریه پشتیبانی می کند. تاریخ نشان داده است که زمانی که این نرخ به بیش از ۵۰ هزار برسد بازار گاوی در آستانه نزدیک شدن به اوج است. بنابراین ادامه روند صعودی بیت کوین امکان پذیر است.

 تاریخ تکرار می شود

اگر باور دارید که تاریخ توانایی پیش بینی آینده را دارد، باید بدانید که تاریخ نشان می دهد که روند صعودی فعلی تنها نیمی از مسیر صعودی را طی کرده است. به این ترتیب رسیدن به قیمت ۱۰۰ هزار دلار برای بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ دور از انتظار نیست. یکی از تحلیلگران بازار رمز ارز در گفتگو با کوین تلگراف گفته است: در بازه زمانی دراز مدت به احتمال زیاد شاهد ادامه روند کاهش بیت کوین های موجود در صرافی ها خواهیم بود. این امر عامل تعیین کننده ای در پیش بینی قیمت خواهد بود. چرا که روز به روز دارایی های بیشتری به کیف پول های سخت افزاری انتقال داده می شوند. از طرفی موجودی سکه های جدید به واسطه هاوینگ بعدی کاهش خواهد داشت.

از سوی دیگر مشاهده روند بازار مشتقات بیت کوین اطلاعات بسیار زیادی را در خصوص ادامه روند صعودی سال ۲۰۲۱ در اختیار ما می گذارد. با توجه به افزایش حق استفاده از قراردادهای آتی در ماه های ژوئن، سپتامبر و دسامبر متوجه می شویم که بازار برای ادامه روند صعودی در سال ۲۰۲۱ شرط بندی کرده است. در درازمدت قیمت بیت کوین بیش از آنکه تحت تاثیر قدرت دلار باشد تحت تاثیر زیرساخت های خود خواهد بود.

رسیدن به ۵۰۰ هزار دلار و ادامه روند صعودی بیت کوین

 با توجه به گفته های تحلیلگر معروف بازار رمزارز planB روند صعودی همچنان در ابتدای مسیر است. وی با بررسی دقیق روند صعودی قبلی و امید به ادامه رویکرد نگهداری دراز مدت بیت کوین به این نکته اشاره کرد که روند صعودی فعلی چندان متفاوت تر از روندهای صعودی قبلی نیست.

وی با استفاده از مدل S2FX پیش بینی کرد قیمت بیتکوین تا انتهای سال ۲۰۲۱ به ۲۸۸۰۰۰ دلار برسد. با این وجود احتمال دارد قیمت بیت کوین پس از آخرین هاوینگ و در جریان روند صعودی فعلی به ۵۷۶ هزار دلار برسد. 

اگر این پیش بینی بیش از اندازه بلند پروازانه به نظر می رسد، به خاطر داشته باشید که تا کنون هرگز در تاریخ بیت کوین شاهد این حجم از استقبال موسسات مالی در بازار نبوده ایم. چه برسد به کاهش نقدینگی ناشی از رویکرد نگهداری بلند مدت بیت کوین در بازار. به همین دلیل شاید الگوهای مشاهده شده در روند های صعودی قبلی برای پیش بینی روند صعودی فعلی مناسب نباشند. 

روی هم رفته زیرساخت های بازار بیت کوین در کنار ترس از قافله جا ماندن نشان می دهد که روند صعودی همچنان به مسیر خود ادامه می دهد.

 در آخر

 برخی دلیل ادامه روند صعودی بیت کوین را انتشار اخبار مثبت در این بازار می دانند. اما عوامل دیگری نیز روی ادامه روند تاثیر گذار بوده است. افزایش پذیرش رمز ارز در موسسات مالی و ترس جا ماندن از یک بازار بزرگ، توجه شرکت ها و موسسات بسیاری را به این بازار جلب کرده است. با توجه به اینکه این اولین بار است که شاهد حضور موسسات مالی در بازار بیت کوین هستیم، پیش بینی روند صعودی بر اساس معیارهای قبلی امکان پذیر نیست.

بیت کوین همچنان به روند صعودی ادامه می دهد. اگر به دنبال فرصتی برای خرید بیت کوین هستید با ما در رمز ارز مارکت در تماس باشید. اخبار بازار رمز ارز را دنبال کنید و در بهترین زمان وارد عمل شوید. پیش بینی شما از ادامه روند صعودی چیست؟ چه عواملی منجر به ادامه روند صعودی بیت کوین شده است؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

 منبع

https://cointelegraph.com/news/when-will-bitcoin-price-rally-end-here-is-what-s-backing-the-btc-bull-run

Comments (0)
Add Comment