چرا برخی رمزارزها ۴۰ هزار دلاری شدند و برخی دیگر۰.۴۰ دلاری

آیا با استفاده از ارزش کل بازار رمز ارز و موجودی ارزها می توان گفت یک رمزارز روزگاری یک میلیون دلار ارزش خواهد داشت؟ اکنون قیمت بیت کوین ۴۷۲۷۴ دلار است. این در حالی است که دوج کوین DOGE ۰.۰۶۸ دلار است. و قیمت برخی رمزارزها از این میزان نیز کمتر است.

 اگربه تازگی وارد بازار شده باشید، شاید با خودتان فکر کنید که دوج کوین به مراتب ارزانتر از بیت کوین است و شاید سرمایه گذاری بهتری باشد. در واقع اگر این ارز نیز با استقبال بیشتری روبه رو شود شاید بتواند خود را به بیت کوین برساند و ارزشی بیش از ۲۰ هزار دلار داشته باشد. چنین تفکری منطقی به نظر می رسد، پرسید چرا؟ 

ارزش بازار و موجودی ارز 

ارزش بازار برابر با مجموع ارزش دلاری ارزهای در گردش است. است با تغییر ارزش دارایی ارزش کل بازار نیز تغییر می کند. سایت هایی مانند CoinMarketCap که معیار های رمز ارز را بررسی می کنند هر رمز ارز را بر مبنای ارزش کل بازار آن طبقه بندی می کنند. بیت کوین مدت مدیدی است که در صدر این فهرست جای گرفته است. ارزش کل بازار این رمز ارز ۸۷۹ میلیارد دلار است.

 است برای محاسبه ارزش کل بازار باید ارزش تمام ارزهای موجود در بازار که در گردش هستند را محاسبه کرد. منظور از موجودی در گردش تعدادی از یک عرض خاص است که آزادانه در بازار به گردش در می آید. با ضرب تعداد ارزهای در گردش بر قیمت ارز ارزش کل بازار را به دست می آورید.

دارایی هایی که موجودی در گردش بیشتری داشته باشند بر مبنای دلار قیمت کمتری خواهند داشت. موجودی بیت کوین های در گردش در حال حاضر محدود است. تعداد بیت کوین های در گردش در حال حاضر ۱۸.۶ میلیون سکه است. اما با وجود اینکه با گذر زمان و با استخراج بیت کوین های بیشتر بر این تعداد افزوده خواهد شد، در نهایت موجودی بیت کوین های در گردش برابر با ۲۱ میلیون سکه خواهد بود.

 این در حالی است که موجودی دوج کوین های در گردش در حدود ۱۲۸ ماه ۳ میلیارد سکه است. این آمار از سویی CoinMarketCap منتشر شده است.

 روند دوج کوین

با در نظر گرفتن تعداد سکه های دوج کوین موجود در بازار، ارزش کل این بازار به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار می رسد. البته اگر قیمت هر سکه برابر با ۶.۲۳ دلار باشد. این در حالی است که ارزش کل بازار بیت کوین در شرایط فعلی تفاوت چندانی با ارزش کل بازار دوج کوین در آینده ندارد. اما هر سکه بیت کوین ۴۰ هزار دلار ارزش دارد. چرا که تعداد بیت کوین های در گردش به مراتب کمتر از تعداد سکه های در گردش در بازار دوج کوین است.

برای اینکه قیمت هر دوج کوین به ۱۵۰۰ دلار برسد ارزش کل بازار ارز باید در حدود ۱۹۲.۴ میلیون دلار باشد. این در حالی است که در زمان نگارش این مطلب ارزش کل بازار رمز ارز برابر ۱.۴۶ تریلیون دلار است.

 روی هم رفته می توان گفت که دارایی هایی که موجودی در گردش کمتری دارند در مقایسه با دارایی هایی که موجودی در گردش بیشتری دارند به قیمت بالاتری می رسند. به عنوان مثال ارز YFI موجودی در گردش بسیار کوچکی دارد. موجودی سکه هایی در گردش برای این ارز تنها ۳۶۶۳۵ عدد است. قیمت این ارز از ۹۰۰ دلار در جولای سال ۲۰۲۰ به ۴۰ هزار دلار در سپتامبر سال ۲۰۲۰ رسید. البته عوامل متعدد در افزایش قیمت ارز تاثیرگذار بوده اند. اما معمولاً زمانی که یک دارایی موجودی در گردش بزرگتری دارد، نمی تواند از نظر قیمت با دارایی که موجودی در گردش کمتری دارد قابل مقایسه باشد.

موجودی برخی رمزارزها در کدها نوشته شده در بلاک چین آنها تعیین شده است. تعداد ارزهای موجود مدام در حال افزایش است. برای این کار از تایید های متفاوت در شبکه کودکان استفاده می شود. این تایید می تواند استخراج یا استکینگ باشد. این تایید ها تا زمانی که تمام موجودی ارز وارد بازار شود ادامه خواهد داشت. تا زمانی که سکه یا توکن جدید وارد بازار می شود، قیمت تحت تاثیر قرار می گیرد. چرا که تایید کنندگان تمایل دارند پاداش خود را برای حمایت از شبکه بفروشند و هزینه هایی که برای انجام این کار صرف کردن را جبران کنند.

تفاوت میان مجموع موجودی و حداکثر موجودی

منظور از مجموع موجودی تعداد سکه ها یا توکن هایی که در حال حاضر وجود دارند. ممکن است این سکه ها همچنان در گردش باشند یا در کیف پول های الکترونیکی ذخیره شده باشد. در واقع مجموع موجودی یک ارز مجموع سکه هایی است که در حال حاضر استخراج یا صادر شده اند. در این مجموعه سکه هایی که از بین رفتن یا سوزانده شدند در نظر گرفته نمی شود.

در همین حال حداکثر موجودی یک دارایی به موجودی آن در تمام زمان ها اشاره دارد. دارد در واقع حداکثر موجودی یک دارایی تعداد سکه های یا توکن هایی است که می تواند ایجاد شود. به این ترتیب زمانی که به حداکثر موجودی ارزی برسیم، دیگر راهی برای ایجاد سکه یا توکن بیشتر وجود نخواهد داشت.

 اهمیت ارزش کل بازار

درک مفهوم ارزش کل بازار برای پی بردن به ارزش یک دارایی ضروری است. به این ترتیب می توانید ویژگی های یک ارز را واقع بینانه تر بررسی کنید. ممکن است قیمت یک عدد بیت کوین از خیلی از نظر شما بیش از اندازه گران باشد و همین مسئله باعث شود که به دنبال گزینه های ارزان تری باشید.

افزایش اطلاعات شما را در سرمایه گذاری رمز ارز یاری خواهد کرد. دارایی ها از نظر موارد استفاده، میزان پذیرش از سوی مردم، پتانسیل سود دهی و خطرات احتمالی متفاوت هستند. عوامل متعددی روی سرنوشت یک دارایی تاثیرگذار است. اگر هر دارایی را با توجه به ارزش کل بازار، قیمت و موجودی آن زیر نظر بگیرید می توانید بازار آن را به درستی ارزیابی کنید. 

 سرمایه گذاری در رمزارز 

 شاید این روزها خرید بیت کوین برای شما دور از انتظار برسد. افزایش قیمت این ارز آن را دست نیافتنی به نظرمی رساند. اما واقعیت این است که هر اندازه که شما در بازار بیت کوین کوچک هم که باشد، چیزی از ارزش سرمایه گذاری و شما کم نخواهد شد. برخی رمزارزها ارزان تر و برخی گران تر هستند. اما این امر ارزش آنها را مشخص نمی کند.

 تعداد بیت کوین هایی که در نهایت در بازار وجود خواهند داشت بسیار اندک است. بنابراین آنچه امروز از نظر شما یک سرمایه گذاری کوچک به نظر می رسد در آینده یک سرمایه چند میلیارد تومانی خواهد بود. بخش کوچکی از سرمایه خود را به بازار بیت کوین اختصاص دهید و آینده را از آن خود کنید.

 اگر قصد دارید دارای دیگری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم مراقب باشید. هر اندازه موجودی دارای مورد نظر شما بیشتر باشد احتمال افزایش قیمت آن کمتر است. ارزهای کمیاب با طلا برابری می کنند. در مثال بیت کوین ممکن است از طلا نیز ارزشمند تر شوند. اگر برای خرید بیت کوین و دیگر رمز ارزها آماده هستید، با ما در رمزارز مارکت در تماس باشید.

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/why-some-cryptocurrencies-are-worth-40-000-while-others-stay-at-0-40