سخت ترین ماه بیت کوین در ده سال گذشته

ماه می ۲۰۲۱ سخت ترین ماه می برای بیت کوین خواهد بود. بعد از یک هفته عملکرد نه چندان چشمگیر قیمت بزرگترین رمزارز دنیا، قیمت بیت کوین همچنان حوالی بازه ۳۰۰۰۰ دلار باقی مانده است.

با این حال تابستان همیشه برای گاو ها فصل خوبی بوده است. با وجود تورمی که بازار را نگران کرده همچنان می توان منتظر خبرهای خوبی برای بیت کوین بود.

آیا تورم در راه است؟

بازار سهام در آمریکا و اروپا بدلیل تعطیلات تابستانی روز های آرامی را می گذراند. در آسیا نیز بازار عمدتا شرایط پایداری را تجربه می کند. اما رسانه ها پیش بینی می کنند که به علت تورم این ثبات دوامی نخواهد داشت.

متخصصان با توجه به عواقب اقتصادی کرونا و ایجاد نقدینگی توسط بانک ها، بالاتر رفتن تورم را محتمل می دانند.

طبیعت تورم و بیت کوین با یکدیگر مغایرند. دلیل این امر تولید و عرضه ثابت بیت کوین می باشد که قابل دستکاری نیست. در حالی که به موازات تورم، تقاضا از سوی موسسات بزرگ تجاری که نقدینگی زیادی دارند افزایش می یابد، بار آن بر دوش بانک های مرکزی بیشتر سنگینی می کند.

در ابتدای ماه جاری در مناظره ای در خصوص مصرف انرژی برای تولید بیت کوین سیف الدین آموس (Saifedean Ammous) نویسنده کتاب «استاندارد بیت کوین» گفت: سالانه ۱۰ درصد از کل سرمایه جهان به علت تورم از بین می رود.

در سخت ترین ماه بیت کوین تازه کارها می فروشند، کهنه کارها جمع می کنند

روز دوشنبه برای دارندگان بیت کوین به نوعی روز مایوس کننده ای بود. چرا که در پایان هفته گذشته بیت کوین نشانه ای از بازگشت صعودی قیمت ها نشان نداد.

قیمت بیت کوین و USD از هفته پیش که به عدد ۴۱۰۰۰ دلار رسیده بود روند کاهشی داشته است. ارزش این ارزها در حال حاضر به ۳۶۰۰۰ دلار رسیده است.

این نقاط اوج تنها مدت کوتاهی پس از رسیدن دوباره به ارزش ۳۰۰۰۰ دلار بوجود آمدند.

بسته به اینکه از کدام زاویه نگاه کنیم این موضوع می تواند هم موقعیتی استثنائی و هم بسیار فاجعه بار باشد.

بر اساس آمارهای وب سایت glassnode دارندگان قدیمی بیت کوین در حال خرید بیت کوین هستند. در حالی که تازه واردان این عرصه در حال فروش بیت کوین های خود هستند.

این پدیده که بیت کوین از تازه وارد ها به کهنه کار ها دست به دست می شود اتفاق تازه ای نیست. اما در حال گسترش است. استخراج کنندگان بیت کوین نیز با معکوس کردن زنجیره فروش بیشتر به خرید روی آورده اند . این امر نیز با سقوط ارزش بیت کوین به ۳۰۰۰۰ دلار همراه بود.

یک اکانت توییتر معروف به نام Lark Davis در واکنش به نمودار بالا نوشت:

این نمودار فوق العاده است! ماینر ها و دارندگان قدیمی جمع میکنند. تازه وارد ها می فروشند. هیچ چیز در دنیا عوض نشده است.

شاخص مقاومت نسبی هفتگی بیت کوین (RSI) معیاری کلیدی برای تعیین حدود خرید و فروش بیت کوین است. حتی این شاخص نیز با کاهش رو به رو بوده است. RSI تنها در سقوط مارس ۲۰۲۰ و کاپیتولاسیون دسامبر ۲۰۱۸ رقمی پایین تر را تجربه کرده بود.

سیر صعودی بیت کوین بر می گردد

بسیاری احتمال سقوط بیت کوین به ارزش ۲۰۰۰۰ دلار که در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاده بود را اندک می پندارند. از جمله PlanB خالق مدل های قیمتی S2F (stock-to-flow-based price models). هرچند که مدل های قیمتی وی هنوز در حال آزمایش هستند. ولی او کاپیتولاسیون جدیدی به ارزش ۲۰۰۰۰ دلار را پیش بینی نمی کند.

«البته که مخالفم. الگو های قیمتی S2F قیمت های بالاتری را (۱۰۰۰۰۰-۲۸۸۰۰۰) نشان می دهند».

او اضافه کرد: «قیمت تحقق یافته بیت کوین– محاسبه قیمت بیت کوین بر اساس آخرین قیمت هر سکه- در حال حاضر ۲۳۰۰۰ دلار است. در طول دوره اوج گیری ارزش بیت کوین در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ میزان قیمت تحقق یافته بیت کوین بصورت تصاعدی رشد کرد. امسال نیز شاهد چنین رشدی خواهیم بود»

آیا این ماه سخت ترین ماه بیت کوین بود؟

اگر بازگشت ماهیانه را برای سرمایه گذاران بیت کوین در نظر بگیریم، بله ماه گذشته سخت ترین ماه برای بیت کوین به حساب می آید.

در آخرین روز ماه می سال ۲۰۲۱ دارندگان بیت کوین ضرر ۴۰ درصدی در ماه اخیر را تجربه کرده اند.

ولی اگر سال های ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۹ را معیار مقایسه قرار دهیم، ماه می با رشد ۵۰ درصدی بیت کوین و USD ماه پر سودی نیز به حساب می آید.

با این حال ماه می ۲۰۲۱ به عنوان بدترین ماه برای ارزش بیت کوین از سال ۲۰۱۳ تلقی می شود.

البته همه جا شرایط نا امید کننده نیست. به جز بیت کوین بازار آلت کوین نشانه هایی از رشد را نشان می دهد.

معامله کنندگان شرایط را بخصوص برای بزرگترین آلت کوین یعنی Ether (ETH) خوش بینانه ارزیابی می کنند.

 عده ای نیز بر این باورند که چندان نباید نگران افت قیمت بیت کوین بود. چون در حالی که بیت کوین به حرکت خنثی با جانبی خود ادامه می دهد ممکن است ارزش ALT/USD افزایش یابند.

در آخر

کاهش ارزش بیت کوین در ماه می سال ۲۰۲۱ نگرانی های فراوانی را به همراه داشت. این بزرگترین رمزارز هفته گذشته سقف قیمت ۴۱۰۰۰ دلار را تجربه کرد. پس از آن بیت کوین روند نزولی داشته است. در واقع می ۲۰۲۱ بدترین ماه برای بیت کوین از سال ۲۰۱۳ بوده است. همچنین شاخص RSI نیز در این ماه افت شدیدی داشت. با این حال آمارها نشان می دهند که علی رغم اینکه تازه کارها در حال فروش هستند، دارندگان قدیمی بیت کوین همچنان در حال خرید و جمع کردن هستند.

همچنین بسیاری از متخصصان بر این باورند که روند صعودی قیمت بیت کوین مجددا شروع خواهد شد. آنها معتقدند یک کاپیتولاسیون دیگر مانند آنچه در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد را شاهد نخواهیم بود. همچنین رشد ارزش آلت کوین ها بخصوص Ether نقطه امید دیگری برای آنهاست.

آیا شما هم به بازگشت روند صعودی بیت کوین امیدوار هستید؟

قصد فروش بیت کوین خود را دارید یا مانند کهنه کارها همچنان قصد خرید دارید؟

وب سایت رمزارز مارکت شما را از آخرین قیمت های رمزارز ها مطلع خواهد کرد.

https://cointelegraph.com/news/worst-month-for-btc-price-in-10-years-5-things-to-watch-in-bitcoin

Comments (0)
Add Comment