رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

قرارداد هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟

0

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

قراداد های هوشمند یا smart contract، یک برنامه یا کد کامپیوتری است که به صورت خودکار اجرا شده و حاوی مفاد قرارداد تنظیم شده بین خریدار و فروشنده است، قراردادهای هوشمند یکی از مهم‌ترین خدمات شبکه اتریوم هستند، پس اگر می‌خواهید دقیقا بیدانید یک قرارداد هوشمند چیست و چگونه می‌توان یک قرارداد هوشمند ایجاد کرد با ما همراه باشید.

قرارداد هوشمند چیست ؟

قرارداد هوشمند چیست

همانطور که گفته شد، قرارداد هوشمند یک قطعه کد کامپیوتری اجرا شده بر روی شبکه بلاکچین است که اجرای توافق‌نامه‌های خاص را ساده و نیاز به یک واسطه را برطرف می‌کند. امروزه توسعه و اجرای قراداد‌های هوشمند، یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های کاربران شبکه بلاکچین و به ویژه اتریوم است.

خدمات تحویل و انتقال پول یا کالا می‌توانند یک مثال ساده برای قرارداده‌های هوشمند باشند، به این ترتیب مفاد قراداد، از جمله آدرس کیف پول خریدار و فروشنده و مقدار اتر مورد نظر برای انتقال، در قطعه کد ذکر خواهند شد و پس اجرای کد در شبکه اتریوم، فرآیند انتقال به صورت خودکار در شبکه اتریوم اجرا شده و در ششبکه بلاکچین ثبت خواهد شد.

به عبارت دیگر، یک قرارداد هوشمند، در صورت محقق شدن مفاد و شروط ذکر شده در قرارداد، آن را اجرا می‌کند. یک قرارداد هوشمند معاملات را شفاف، مقاوم در برابر تقلب، سریعتر و برگشت ناپذیر می‌کند و به هیچ نهاد مرکزی و یا شخص ثالثی برای اجرای مفاد قرارداد نیاز ندارد.

مطالب دیگر را بخوانید

در چه مواردی می‌توان از قراردادهای هوشمند استفاده کرد؟

بیش از بیست سال است که بسیاری از افراد سعی در اجرای مفهومی به نام قراردادهای هوشمند بودند اما این امر بدون شبکه بلاکچین تحقق‌ناپذیر بود، حالا با گسترش شبکه بلاکچین، روند استفاده از قراردادهای هوشمند رو به افزایش است. حالا که متوجه شدید یک قرارداد هوشمند چیست بیایید تا نگاهی به موارد استفاده آن بیاندازیم.

قراردادهای هوشمند می‌توانند برای مبادله پول یا سایر دارایی‌ها  ساده سازی فرایندهای تجاری و جلوگیری از انتظار برای تأیید، جست‌و‌جو موجودی کالا، خودکارسازی پرداخت سود سهام، کنترل داده‌های شخصی شما و حتی مبارزه با سرطان مفید باشند. آن‌ها در امور مالی، انرژی، املاک و مستغلات، مراقبت‌های بهداشتی، رسانه‌ها، سرگرمی و حتی در دولت قابل استفاده هستند.

پیش بینی می‌شود که تقاضا برای قراردادهای هوشمند همراه با توسعه اینترنت اشیا افزایش یابد. همچنین، قرارداد هوشمند و ICO دو موضوع نزدیک به هم هستند زیرا از این فناوری برای تسهیل فروش توکن‌ها استفاده می‌شود.

با تمام این تفاسیر، قراردادهای هوشمند هنوز در ابتدای راه هستند و بسیاری از مسائل مانند امنیت قراردادهای هوشمند، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

Leave A Reply

Your email address will not be published.