رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

رویدادهای بیت کوین در سالی که گذشت

0

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

 تنها چند روز از پایان سال ۲۰۲۰ باقی مانده است. به نظر می رسد که باید نگاهی به سالی که پشت سر می گذاریم، بیندازیم.  در سال جاری شاهد عوامل ناامیدکننده بسیاری در دنیار رمزارز بودیم. رویدادهای بیت کوین را از نظر می گذرانیم و برای سال جدید مهیا می شویم.

با وجود این که سالی که پشت سر می گذاریم سرشار از رویدادهای مثبت برای بیت کوین و دیگر رمزارزها بوده است، اما نقاط تیره ای نیز وجود داشته است. در کنار افزایش بی سابقه پذیرش این ارز هنوز موانع بسیاری بر سر راه رمزارز وجود دارد. افراد بیشتری برای خرید بیت کوین وارد عمل می شوند، اما این امر سبب نشده است که دولت ها بیت کوین را به عنوان یک گزینه قابل قبول در نظر بگیرند. به نظر می رسد که بسیاری از دولت ها در این بحبوحه به دنبال اعمال قوانینی هستند که می تواند کشور آنها را از خطر ارزهای دیجیتال نوظهور نجات دهد.

رویدادهای بیت کوین و بازار دیفای سال ۲۰۲۰

 سال ۲۰۲۰ سال باشکوهی برای بازارمالی دیفای بوده است. جامعه رمزارز بیش از هرزمان دیگری به این بازار توجه نشان داده اند و این امر سبب شده است که دیفای با رشد بی سابقه ای روبه رو باشد. استقبال بی سابقه مردم از بازار رمزارز پیامد های مثبتی داشته است. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که این بازار با رشد شدیدی همراه بوده است و این امر پاسخگوی استقبال سرمایه گذاران و علاقه مندان بوده است. با این حال افرادی نیز وجود داشته اند که با سوءاستفاده از بازار بیت کوین به دنبال راهکاری برای کلاه برداری بوده اند.

صرف نظر از این موضوع پروژه های دیفای بسیاری در بازار ایجاد شده اند و در ادامه با حملات متعددی روبه رو شده اند. اگر چه هنوز بر سر اینکه آیا باید این رویدادها را «حمله» بنامیم یا خیر اختلاف نظر هایی وجود دارد، اما به دنبال این رویدادهای نقدینگی زیادی از بازار دیفای خارج شده است. کسانی که در این بازار مشارکت می کنند سعی دارند این بازار را به سمت هدف والای ایجاد اقتصاد بدون مرکزیت سوق دهند.

والت های آسیب پذیر ۲۰۲۰

در سال ۲۰۲۰ بازارهای مالی همچنان برای نگهداری از ارزهای خود از والت های آسیب پذیر استفاده می کنند. این درحالی است که تعداد سرقت در سال جاری کاهش پیدا کرده است. اما گزارش های متعددی مبنی بر حمله به بازارهای رمزارز و سرقت حساب کاربران به دست می رسد. این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش نداشته است. البته این اتفاق چیزی از محبوبیت بازار بیت کوین در بین مردم کم نکرده است.

با در نظر گرفتن بازار سال ۲۰۲۰ به پایان خود نزدیک می شود. با این حال هنوزپروتکل های بسیاری وجود دارند که به روزرسانی های پروتکل را نپذیرفته اند. SegWit یکی از این پروتکل هاست. کاربران هنوز بیش از اندازه درگیر میزان کارمزدی هستند که برای انجام تراکنش ها می پردازند. این در حالی است که بازار به فعالیت ادامه می دهد.

افزایش کلاه برداری های دیفای

به گزارش کوین تلگراف در فوریه گذشته دیفای از بازاری انحصاری خارج شده است و با قدرت رو به جلو گام بر می دارد. در آن زمان ارزش کل بازر اتری که در بازار وجود دشت از مرز ۱ میلیارد عبور کرده است.

در حال حاضر ارزش کل دیفای به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسیده است. با افزایش پروژه های موجود در دیفای که خدمات متفاوتی را پیشنهاد می دهند این امر چندان دور از انتظار به نظر نمی رسد. این پروتکل های خدماتی از قبیل قرض دهی، معاملات مشتق، پرداخت ها و غیره را امکان پذیر کرده اند. درواقع رشد بازار دیفای در سال ۲۰۲۰ بسیار زیاد بوده است. حجم تراکنش هایی که در اپلیکیشن های بدون مرکزیت انجام می شدند به ۱۲۰۰ دلار رسیده است. این اطلاعات از DappRadar به دست ما رسیده است.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش بازگشت کاربران به بازار بوده ایم. این امر به عنوان نقطه بنیادی از روند رشد دیفای شناخته شده است. همین امر فرهنگ استفاده از دیفای را در بازار به شدت افزایش داده است. حتی بازارهای بدون مرکزیت نیز شاهد رکود بی سابقه ای در حجم معاملات بوده اند. این امر در فصل سوم سال ۲۰۲۰ بیش از هر زمان دیگری احساس شد.

 در ماه ژوئن شرکت  Compound Finance معدن نقدینگی را معرفی کرده است. اما به نظر می رسدکه این تکنولوژی دیفای پروژه های متفاوتی را در تلاش برای ایجاد پیوند بیت این بازارهای اقتصادی ایجاد کرده است. پروتکل های متفاوت و بیگانه ای از راه می رسند. میزان سرمایه گذاری در این بازار به شدت افزایش پیدا کرده است. بازارهای خودکاری مانند Uniswap  نیز شاهد افزایش حجم معاملات بوده اند. اما به نظر می رسد که تعداد بسیار زیادی از فعالیت هایی که در این بازار انجام می شود، کلاهبردارانه است.

آمار سرقت رمزارز

حقیقت این است که آمار سرقت ها و کلاهبرداری هایی که در بازار دیفای انجام شده است به شدت افزایش پیدا کرده است. کوین تلگراف در سالی که گذشته بارها گزارش هایی مبنی بر کلاه برداری در پروژه های دیفای را منتشر کرده است. براساس اطلاعات به دست امده از CipherTrace به نظر می رسد که بیشترین میزان کلاه برداری در بازارهای رمزارز به ازار دیفای تعلق دارد. این درحالی است که به طور کلی از میزان  رویدادهای بیت کوین و سرقت رمزارز در سال ۲۰۲۰ کاسته شده است.

بر اساس گزارش های به دست آمده از‌ CipherTrace از ماه نوامبر مجموع ضرری که به بازار دیفای رسیده است  برابر با ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. علاوه بر این ۴۵ درصد از رمزارزهای به سرقت رفته در فصل اول و دوم سال ۲۰۲۰ بله بازار دیفای تعلق داشته اند. این  آمار در نیمه  دوم سال به ۵۰ درصد رسیده است. مالکوم تن (Malcolm Tan) مشاور ارشد خدمات دیفای Kingswap در مصاحبه با کوین تلگراف ضمن اظهار نگرانی از کلاه برداری هایی که در بازار دیفای انجام می شود گفته است:

«دیفای از پتانسیل بالایی برای متحول کردن بازار مالی برخوردار است. تکنولوژی های دیجیتال این اجازه را به دیفای می دهند. اما این بخش با حضور کلاه برداران بسیاری روبه رو بوده است. این بازار تا زمانی که از کلاه بردارها خالی نشود و امنیت کافی برای سرمایه گذاری در این بخش تامین نشود نمی تواند به اندازه ای که باید رشد داشته باشد.»

وام های دیفای به طور مستقیم سارقان را مورد تهدید قرارداده است

به عنوان بخش بزرگی از بازار رمزارز جای تعجب نیست که در روند صعودی شاهد مشکلاتی نیز باشیم. این مشکلات تا زمانی که دیفای به بلوغ برسد ادامه خواهد داشت. با این وجود قانون گذاری هایی که در بخش وام دهی مشاهده شده است، فرصت حمله به این بخش را کاهش داده است. به این ترتیب این بخش از بازار دیفای به عنوان منبعی مطمئن در بازار دیفای در نظر گرفته می شود.

پروتکل های وام دهی دیفای مانند MakerDAO، Compound ، dydx و bzx همگی حملات سایبری را تجربه کرده اند. این رویدادهای بیت کوین همه را حیرت زده کرده است. حمله کنندگان نقطه ضعف های این پروتکل ها را شناسایی کرده و از آن محل به پروتکل حمله کرده اند. این حملات با سوءاستفاده از شبکه دیفای انجام شده است. آنها برای سرقت از این پروتکل ها از دو راه استفاده کرده اند. نجن کنترل گرفتن بدهی های بازار یا انتقال نقدینگی و تخلیه استخر از نقدینگی.

نظرات مدیران برتر بازار رمزارز

پیرز ریدیارد (Peter Ridyard) مدیر شرکت Radix ضعف پروژه های قانونمند را بزرگترین مشکل موجود دانست. به اعتقاد او این مشکل از سرقت بازار دیفای نیز مهمتر است. او در گفتگو با کوین تلگراف گفته است:

«مسلما افرادی در بازار دیفای حضور دارند که دست به کلاه برداری می زنند. هر صنعتی با حضور چنین افرادی روبه رو است. نظر من این است که بخش عمده ضررهایی که در این بین صورت می گیرد ناشی از دشواری های نهفته در اصول بنیادین بازار است. تنها یک مشکل کوچک و غیر عمدی در کد نویسی ها می تواند مشکلات بیشماری را به وجود بیاورد. این امر می تواند منجر به از دست دادن میلیون ها دلار باشد.»

در ماه آوریل پلتفرم دیفای چینی dForce مورد حمله واقع شد و ۲۵ میلیون دلار از دارایی خود را از دست داد. به تازگی وابستگی Compound Finance به قیمت های Oracle برای کاربارن هزینه ای برابر با ۵۲ میلیون دلار در پی داشته است. این درحالی است که در این بین قیمت استیبل کوین ها در این بازارها ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 در کنار حملاتی که در بازار روی داده است، هک های دیگری نیز در بازار دیفای روی داده است. موسس صندوق ارز Nexus  نیز شاهد ۸ میلیون دلار کاهش قیمت ها بوده است.

قوانین خفقان آور رمزارز

 در حالی که رمزارز در سال جاری شفافیت بیشتری را در از نظر قانون گذاری تجربه کرده است، بسیاری از دولت ها چند گام به جلو و چندین گام به عقب برداشته اند. قوانین که برای استیبل کوین ها وضع شده است نشان می دهد که میدان نبرد بعدی بین رقبای رمزارز و دیگر آژانس های قانون گذار ایجاد شده است. تمام موسسات مالی دولتی استیبل کوین ها را به عنوان تنها بخش بازار رمزارز که به توجه دولت نیاز دارد، معرفی کرده اند.

بخشی از تلاش های آنها در این بین مستقیما استیبل کوین را مخاطب قرارداده است. این در حالی است که بسیاری از کشور ها در حال حاضر در حال ایجاد CBDC هستند. برخی از دموکرات های ایالت متحده آمریکا در کنگره از لایحه ای استقبال کرده اند. این لایحه به دنبال صدور گواهی نگهداری از استیبل کوین های شخصی است. بسیاری از حاضران جامعه رمزارز اعلام کرده اند که چنین لایحه انگیزه استارت آپ های رمزارز را از بین می برد و میدان را در اختیار سرمایه گذارانی قرار می دهد که از دارایی بیشتری برای سرمایه گذاری برخوردار هستند.

مخالفت سرمایه گذاران

سرمایه گذاران بزرگ رمزارز در آمریکا در تلاش هستند که از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنند. بیرون از مرزهای آمریکا دولت هند نیز برای اولین بار وارد دنیای رمزارز می شود. این کشور لایحه منع استفاده از رمزارز در بازارهای مالی را به کلی از میان برداشته است. به این ترتیب بسیاری از مردم هند در انتظار فرصتی برای ورود به این بازار هستند. آنهامی خواهند که وارد بازار شوند اما از آینده بازار رمزارز در هند مطمئن نیستند. وضعیت پیچیده این کشور سبب شده است که نوآوری ها و خلاقیت های موجود در بخش استارت آپ ها برای متعاقد کردن سرمایه گذاران کافی نباشد. سرمایه گذارهای خطر پذیر نمی توانند این بازار را برای سرمایه گذاری های خود انتخاب کنند.

 مبادله آرام بیت کوین برای پذیرش بیت کوین

در ماه جولای بیت کوین گزارشی را منتشر کرد که نشان دهنده طبیعت ناقص SegWit است. در کنار SegWit بسیاری از بازارهای معاملاتی بزرگ پیشنهاد داده اندکه از پروتکل های دو لایه ای مانند Liquid Sidechain و  Lightening Network  حمایت می کنند.

 بازار کوین بیس به تازگی در ماه مارس Batching  را پذیرفته است. این شرکت اعلام کرده است که کارمزدی که کاربران برای استفاده از این بازار پرداخت می کنند، به دنبال این حرکت ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اوایل ماه دسامبر کراکن (Kraken) و دیگر سرویس های خدماتی رمزارز آمریکا از برنامه های خود مبنی بر حمایت از شبکه lightening  در سال ۲۰۲۱ سخن گفته است.

 بازارهای بیشتری هر روز بر تعداد الت کوین های خود می افزایند. این امر حجم معاملات را افزایش می دهد و بنیاد بیت کوین را مستحکم نمی کند. انسجام لاینتنیگ و نقدینگی در کنار هم کار چندان دشواری نیست.

در آخر

 با وجود تمام ناامیدی ها و مشکلاتی که در سال ۲۰۲۰ در بازار رمزارز روی داده است، به نظر می رسد که بیت کوین سال خوبی را به پایان می رسد. موسسات سرمایه گذاری بیش از هر زمان دیگری به این بازار توجه نشان می دهند. این امر باعث شده است که افراد بیشتری به این بازار روی بیاورند. بازار دیفای نیز بیش از هر زمان دیگری با استقبال مردم روبه رو شده است. با نگاهی به گذشته رمزارز در سال ۲۰۲۰ در می یابیم که  این رمزارز به چه شکلی می تواند مسیر موفقیت را سریعتر پشت سر بگذارد.

رویدادهای بیت کوین را با ما در رمزارز مارکت دنبال کنید. بهترین زمان را برای خرید رمزارز انتخاب کنید. سرمایه گذاری در بازار بیت کوین می تواند مزایای بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد.

منبع

https://cointelegraph.com/news/adoption-scams-and-regulator-fud-2020-s-biggest-crypto-disappointments

Leave A Reply

Your email address will not be published.