رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

آیا بیت کوین کلاهبرداری پانزی است؟

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

تحلیل گر بازار کراکن (Kraken) پیر روکارد (Pierre Rochard) استاد علم کامپیوتر جورج استالیف (Georgh Stolfi) وارد بحث و مناظره شده است. آنها بر سر این موضوع بحث می کنند که آیا بیت کوین با تعریف کلاهبرداری پانزی همخوانی دارد. شما چه فکر می کنید آیا بیت کوین کلاهبرداری پانزی است؟ در دوئلی که میان این دو فرد شکل گرفته است به بررسی این موضوع پرداخته می شود.

 دوئل بر سر اعتبار بیت کوین

استالیف مانند دیگر کسانی که به بیت کوین بدبین هستند بارها بیت کوین یک کلاهبرداری پانزی قلمداد کرده است. او در تایید گفته های خود به این موضوع اشاره می کند که به هیچ عنوان گردش نقدینگی را ایجاد نمی کند. پولی که سرمایه گذاران بیت کوین از این بازار دریافت می کنند از سرمایه گذاری معامله گران جدید بازار تامین می شود

 او این باور است که هر بار که سرمایه گذاران جدید در بازار بیت کوین سرمایه گذاری می کنند پولی که برای سرمایه گذاری صرف کردند به سرمایه گذاران قدیمی تره یا ماینر هایی که در شبکه فعالیت دارد پرداخت می شود.

روکاردو در پاسخ به گفته های اسکالیف واکنش نشان داده و به این موضوع اشاره کرده است که بیت کوین یک سیستم پرداخت همتا به همتا است. و درست مانند دیگر پول هایی که تا کنون در بازار به کار گرفته شده است این ارز نیز با هدف تولید پول ایجاد نشده است. او در این باره می گوید بیت کوین تنها یک دارایی است که پول را به نمایش می گذارد. این ارز نیازی به تولید نقدینگی ندارد و این مسئله آن را به کلاهبرداری پانزی تبدیل نمی کند. 

روکاردو در ادامه به این نکته اشاره کرد که بیت کوین تفاوت های زیادی با کلاهبرداری پانزی دارد. یکی از این تفاوت ها این است که بیت کوین به هیچ عنوان تضمین نمی کند که سود ثابتی را به سرمایه گذاران بازگرداند. از سوی دیگر سرمایه گذاری در این بازار همواره با خطرات و ریسک ها های متعددی همراه بوده است. 

نظر هواداران

هواداران بیت کوین بارها به این نکته اشاره کردند که سرمایه گذاری در این بازار ضررها و خطراتی را به دنبال خواهد داشت. با مشاهده اطلاعات موجود در بازار متوجه چنین خطراتی می شویم. به گفته روکاردو بیت کوین کلاهبرداری پانزی نیست و هیچ کلاهبرداری پانزی در طول تاریخ به این شکل عمل نکرده است. 

 از سوی دیگر استالیف بخوبی متقاعد شده است که یک کلاهبرداری پانزی اگر به خوبی طراحی شده باشد، هرگز به سرمایه گذاران قول بازگشت سود ثابتی را نمی دهد. این استاد کامپیوتر در تایید گفته های خود مثالی می آورد. بهتره پانزی Madoff اشاره می کند. این طرح ۶۵ میلیارد دلار را از سرمایه گذاران کلاهبرداری کرد. در این طرح وعده ای به سرمایه گذاران داده نشده بود. سرمایه گذاران تنها به یک دلیل از این طرح پانزی استقبال کرده بودند، Madoff پول هر کسی که می خواست از طرف خارج شود را پرداخت می کرد.  اکنون زمان آن رسیده است که تصمیم خود را بگیرید. نظر شما در رابطه با بیت کوین چیست؟

در آخر

 بیت کوین در طول تاریخ خود با گمانه زنی ها و بدبینی های بسیاری روبرو بوده است. عده ای این ارز را یک کلاهبرداری پانزی می دانند. برخی دیگر تصور می کنند بیت کوین یک حباب است و به زودی خواهد ترکید. هواداران بیت کوین از سوی دیگر برای حمایت از این ارز استدلال هایی می آورند. آنها می دانند که کلاهبرداری همواره با وعده و وعیدهایی همراه است. اما بیت کوین هرگز به سرمایه گذاران وعده های رنگین نداده است. اکنون زمان آن رسیده است که موضع خود را در خصوص بیت کوین مشخص کنید. اگر به آینده این ارز اعتماد دارید با ما در رمز ارز مارکت در تماس باشید.

 منبع

https://cointelegraph.com/news/is-bitcoin-a-ponzi-scheme-pick-your-side-in-the-latest-cointelegraph-crypto-duel

Comments are closed.