رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

خاطرات روزهای اول آشنایی با بیت کوین

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

محتوا نمایش

داستین دی ترامل (Dustin D.Trammell) در گفتگو با کوین تلگراف برازیل از روز های نخست آشنایی با بیت کوین سخن گفت. مشخص نیست که ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین به تنهایی این رمز ارز را ایجاد کرده است یا از دیگران برای خلق آن کمک گرفته است. شاید ساتوشی ناکاموتو نامی برای یک گروه برنامه نویس باشد که به صورت ناشناس این رمز از را ایجاد کردند. با این حال پس از راه اندازی بیت کوین در تاریخ ۹ ژانویه سال ۲۰۰۹ آماتور برای ارتقای نرم افزار نظر تعدادی از همکاران خود را پرسید. 

داستین دی ترامل یکی از کسانی بود که اولین نسخه نرم افزار بیت کوین را دانلود و استخراج رمز ارز را آغاز کرد. دانشمند و محققی است که در زمینه امنیت کامپیوتر فعالیت دارد و متخصص امنیت مجازی است. علاوه بر اینکه شخصاً با ساتوشی صحبت کرده است و پیشنهادهایی را برای ارتقاء بیت کوین با او در میان گذاشته است، درمیان گذاشته است تعدادی بیت کوین از خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو دریافت کرده است.

او در گفتگو با کوین تلگراف برازیل در خصوص روزهای نخست راه اندازی بیت کوین صحبت کرده است. این صحبت ها پس از رسیدن قیمت بیت کوین به ۶۱ هزار دلار انجام شد. در ادامه با ما همراه باشید. می خواهیم نظر نخستین افرادی که بیت کوین را به عنوان یک رمزارز پذیرفتند در خصوص آینده آن را بشنویم.در ادامه سوالات مطرح شده و پاسخ های داستین را مطالعه می کنیم.

فضای قبل از آشنایی با بیت کوین چگونه بود و چطور با بیت کوین آشنا شدید؟

داستین دی ترامل: کاملا مطمئن نیستم اما آشنایی من با ارزهای دیجیتال از زمانی آغاز شد که ساتوشی ناکاموتو اوراق سفید بیت کوین را منتشر کرد. تا پیش از آن آشنایی من با ارزهای جایگزین در حد آشنایی با انواع فلزی ارز بود. ارز هایی مانند Liberty Dollar.

در آن زمان بیشتر مجذوب رمزنگاری مورد استفاده در رمز ارز شده بودم و به خاطره حرفه ام روی مفاهیمی مانند الگوریتم، حمله و نقطه ضعف های موجود در الگوریتم دقیق می شدم.

«پیش از انتشار اوراق سفید بیت کوین با ساتوشی صحبت نکردم. اولین نسخه نرم افزاری که مشاهده کردم نسخه بود که به صورت عمومی منتشر شد. و از اولین نسخه نرم افزار و تمام نسخه هایی که پس از آن منتشر شد استفاده کرده ام.»

در آن زمان اشکالاتی را پیدا و سوالاتی را مطرح کردم، که در قالب ایمیل بین من و ساتوشی رد و بدل شد. این پرسش و پاسخ را در بلاگ شخصی خود منتشر کرده ام. اشتراک Bitcoin-Development و Bitcoin-List را داشتم. اما با توجه به تاریخچه ایمیل های دریافتی به نظر می رسد که تا سال ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۴ مشترک این پروژه ها نبوده ام. 

استخراج در زمان آشنایی با بیت کوین به چه شکل بود؟ آیا بیشتر برای شما جنبه مطالعاتی داشت یا تصور می کردید که روزی بیت کوین به جایگاه امروزی خود می رسد؟

داستین دی ترامل: در آن زمان استخراج بینهایت ساده بود. اما خود من در روزهای اول نمی دانستم که باید وارد بخش تنظیمات شوم و گزینه استخراج را روشن کنم. به محض اینکه این کار را انجام دادم استخراج آغاز شد. در روزهای اول که از نرم افزار استفاده می کردم بیت کوین استخراج نکردم. در آن زمان به سادگی می توانستید با استفاده از سی پی یو استخراج کنید و در طول روز چندین بار بلاک جدیدی را ایجاد کنید. در ازای ایجاد هر بلاک ۵۰ بیت کوین دریافت می کردید. البته ممکن بود استخراج یک بلاک در مواردی چند روز طول بکشد. این مسئله به قدرت پردازش کامپیوتر شما بستگی داشت.

«با توجه به علاقه ای که به ارزهای جایگزین و امنیت اطلاعات داشتند به این پروژه علاقه مند شدم و احساس کردم که آینده درخشانی را در پی خواهد داشت. اما در آن زمان به جایگاه امروزی بیت کوین فکر نمی کردم. اگر اینطور فکر میکردم بیشتر از چیزی که ذخیره کردم بیت کوین نگهداری می کردم.»

در آن زمان برنامه های متفاوتی روی کامپیوتر من راه اندازی شده بود. برابر این بخش مازاد توان پردازش سیستم را به استخراج بیت کوین اختصاص دادم. 

در آن زمان بیشتر بیت کوین را برای خودم ارسال می کردم. بیت کوین ها از کامپیوتر هایی که برای استخراج استفاده می کردم به یک والت واریز می شد. به یاد ندارم که تا سال ها بعد بیت کوینی را برای کسی ارسال کرده باشم. ساتوشی تنها زمانی برای من سکه ارسال می کرد که از آی پی آدرس خودم استفاده می کردم.

 جابه جایی سکه ها در زمان آشنایی با بیت کوین 

سکه ها همیشه با استفاده از آدرس بیت کوین در شبکه جابجا می شدند. اما اگر از آی پی برای ارسال سکه استفاده می شد، ارسال کننده می بایست به آی پی مورد نظر متصل شود و آدرس بیت کوین را دریافت و در ادامه آدرس را وارد شبکه کند. مستقیم به آی پی من متصل شد و اولین آدرس موجود را دریافت کرد.

واقعیت این است که در برهه ای از زمان استخراج بیت کوین را کنار گذاشتند و برای یک تا دو سال به کلی آن را فراموش کردم. در واقع در این بازه زمانی نسبت به هر اتفاقی که برای این پروژه روی میداد بی تفاوت بودم. در آن زمان ارزش بیت کوین از صفر به ۹ دلار رسید. زمانی که خبر استفاده از بیت کوین در Silk Road منتشر شد دوباره بیت کوین علاقه مند شدم. 

آیا تصور می کنید ساتوشی پیش از راه اندازی رمز ارز روی راه اندازی پول الکترونیکی دیگری کار کرده باشد؟

داستین دی ترامل: مطمئن نیستم ولی گمان نمی کنم. به نظر می رسه که آنها تکنولوژی ها و مفاهیم بسیاری را برای ایجاد بیت کوین به کار گرفته باشند. فکر نمی کنم اگر پیش از این روی ارزهای دیجیتال کار کرده باشید بتوانید تا این اندازه شفاف و بدون تعصب عمل کنید. در این حالت شما همیشه به نقطه نظر فردی که خارج از گود ایستاده است نیاز دارید.

در واقع به نظر می رسد که ساتوشی قصد نداشته یک مشکل فنی را حل کند، بلکه به دنبال رفع مشکل اجتماعی بود. مشکلی که از نظر سیستمی در نظام مالی ریشه دوانده بود. در آن زمان آنها به شدت روی تکنولوژی متمرکز بودند. به همین دلیل شاید جنبه های فلسفی کار از نگاه افرادی که هنگام آشنایی با بیت کوین به اندازه کافی دقت به خرج نداده اند دور مانده باشد.

به نظر شما آیا بیت کوین فرمول به دست آوردن ارزش خود را پیدا کرده است؟ یا تنها به یک سرمایه گذاری تبدیل شده که در اختیار دولت ها و بانکدار هایی خواهد بود که روزگاری در نقطه مخالف تولید کنندگان آن بودند؟

داستین دی ترامل: بله باور دارم که بیشترین پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به بزرگترین ذخیره سرمایه در جهان را داراست. تا به امروز به خوبی اینترنت را از آن خود کرده است. جفت ارزهای متشکل از بیت کوین و دیگر وارد کن ها در بازارهای سراسر جهان معامله می شوند.

شبکه قدرتمند و ثابت شده بیت کوین برخلاف دارایی هایی که کمیاب نیستند به شدت ارتقا پیدا می کند. سیستم مالی که بر اساس بیت کوین ایجاد شده است به زودی از نظام مالی سنتی پیشی می گیرد.

« به نظر من اندکی برای بانکدارها و دولت ها دیر شده است. مگر اینکه هر چه سریعتر وارد بازی شوند. بخش زیادی از موجودی بیت کوین منتشر شده و نرخ انتشار بیت کوین های باقی مانده رو به کاهش است. چرا که هر چهار سال یک بار هاوینگ در شبکه بیت کوین روی می دهد.»

آنها باید از کسانی که در حال حاضر بیت کوین را در اختیار دارد خرید کنند،و اکثر ما علاقه ای به فروش بیت کوین های خود نداریم. همین امر قیمت بیت کوین را افزایش می دهد. اولین بانک مرکزی که با انتشار پول بدون پشتوانه بیت کوین خریداری کند پیروز میدان خواهد بود.

آیا پس از آشنایی با بیت کوین تصور می کردید که روزگاری تا این اندازه رشد کند؟

داستین دی ترامل: بله، بیت کوین پتانسیل بزرگ شدن را داشت. در آن زمان صحبت هایی در مورد راهکار لایه دوم مطرح شد، اما بیت کوین فراتر از تصور ما رشد کرد.

آرزو می کنم کاش هنوز بیت کوین هایی که استخراج کردم را در اختیار داشتم. بیت کوین های زیادی داشتم. بسیاری از آنها را برای ترویج بیت کوین از دست دادم. سکه های بی ارزشی خریدم، بسیاری از آنها را به هکرها و برنامه های امنیت کامپیوتر پرداخت کردم. بیت کوین هایم را خرج برگزاری مهمانی کردم و حتی آنها را به عنوان انعام روی میز رستوران گذاشتم. در واقع در آن زمان به کسی که بیت کوین را قبول می کرد بیت کوین می دادم.

از این گذشته چیزهای زیادی خریداری کردم. ملک خریدم، ماشین خریدم، دستگاه های استخراج و دیگر دستگاه های الکترونیکی را خریدم. در حال حاضر یک برچسب دارم که مخصوص هواداران بیت کوین است و برای من یک بیت کوین خرج برداشته است. این برچسب ها هنوز هم یک بیت کوین ارزش داشتند البته اگر فروخته نشده بودند.

 اظهار نظر در خصوص دیگر پروژه ها در کنار آشنایی با بیت کوین 

«نظرات متفاوتی در خصوص دیگر پروژه ها دارم. تلاش می کنم که با دید باز به ماجرا نگاه کنم. و فلسفه ها و تکنیک های متفاوت را در نظر بگیرم. به عنوان مثال واقعاً از اتریوم خوشم می آید، اما این ارز به اندازه کافی بدون مرکزیت نیست و ETH پول افتضاحی است. در واقع اصلاً بنا نبوده است که این ارز پول باشد. اتر در واقع یک توکن بوده است که برای انجام دیگر کارها روی شبکه اتریوم به کار گرفته می شده است.»

تعدادی اتریوم در اختیار دارم. چرا که در برخی از مواقع کارهایی روی شبکه اینترنت انجام می دهم. به عنوان مثال بازی Decentraland را انجام می دهم. اما آن را به عنوان سرمایه گذاری نگهداری نمی کنم. از نظر من اتریوم پول نیست. چراکه به هیچ عنوان ثابت و قابل پیش بینی نیست. فقط به اندازه که بتوانم کارهایم را روی شبکه اینترنت انجام دهم این ارز را نگهداری می کنم. 

تصور می کنم که دیفای راه درازی را در پیش دارد. مشکلات بسیاری در حوزه امنیت و عملکرد این پروژه باید رفع شود. در حال حاضر به بیت کوین اکتفا می کنم.

تصور می کنید ساتوشی همچنان به بیت کوین دسترسی دارد؟ یا در حوزه توسعه رمزارز فعالیت می کند؟ یا همه چیز را رها کرده است؟

داستین دی ترامل: هیچ نظری در این باره ندارم. بهترین حسی که می توانند بزنم این است که ساتوشی اولین کلیدهایی که ایجاد شده بود را نابود کرده است. و با این کار سعی کرده است که در مقابل وسوسه هایی که در آینده برای افشای هویت به سراغ او می آید مقاومت کند. از طرفی ممکن است ساتوشی مرده باشد. افراد متفاوتی به عنوان ساتوشی معرفی شدند که در حال حاضر در میان ما نیستند. اما مطمئناً کرگ رایت (Craig Wright) ساتوشی نیست. 

با توجه به گذشته بیت کوین و آنچه امروز از این از مشاهده می کنیم آینده این ارز را چطور پیش بینی می کنید؟

داستین دی ترامل: براساس آشنایی با بیت کوین  باور دارم که این رمزارز  به رشد و توسعه ادامه می دهد. این ارز به دارایی برای ذخیره ارزش تبدیل شده است اما در آینده به ذخیره جهانی تبدیل می شود و روزگاری بیت کوین به یک ارز واقعی بدل خواهد شد.

پول سرشاری که از سوی موسسات سرمایه گذاری وارد بازار بیت کوین شده است ما را به آن سمت هدایت می کند. راهکارهایی مانند شبکه لایتنینگ بیت کوین و لیکویید (Liquid) روی کار آمد. اما برای به نتیجه رسیدن به صرف زمان بیشتری نیاز داریم. با این وجود تصور می کنم که زودتر از آنچه که انتظار داری مشاهده وقوع چنین امری باشیم. بیت کوین پله پله و در نهایت ناگهانی به مقصد می رسد.

 در آخر

 آشنایی با بیت کوین در سال ۲۰۰۹ شروع دوران رمز ارز را به تصویر می کشد. در آن زمان بیت کوین ارزشی نداشت. اما کسانی که در آن زمان با فلسفه بیت کوین همراهی کرده اند، امروز در شرایط متفاوتی به سر می برد.

 بیت کوین در تاریخ پر فراز و نشیب خود هواداران و بدخواهان بسیاری را به همراه داشته است. اما هیچ چیز مانع از ادامه مسیر این ارز نشده است. با نگاهی به گذشته و حال درمیابیم که آینده نویدبخش رویدادهای درخشانی برای بیت کوین است. بنابراین اگر تاکنون برای خرید بیت کوین وارد عمل شده اید بهتر است هر چه سریعتر ثروتمند شدن با بیت کوین را برای خود و خانواده تان به واقعیت بدل کنید. در رمزارز ماکت منتظر شما هستیم.

راستی شما در سال ۲۰۰۹ در مورد بیت کوین چطور فکر می کردید؟ آیا در آن زمان نام این را شنیده بودید؟ شاید در آن زمان بیت کوین هایی را نیز استخراج کرده باشید؟ خاطرات خود از آشنایی با بیت کوین را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید. 

 منبع

https://cointelegraph.com/news/the-first-days-of-bitcoin-and-dustin-d-trammell-s-emails-with-satoshi-nakamoto

Comments are closed.