رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

یرن فایننس (Yearn financ) چیست؟ چگونه میتوان آن را به‌دست آورد؟

0

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

YFI کریپتو کارنسی بومی یرن فایننس است. این یک توکن حاکمیتی است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای تعیین مسیر پروتکل رمز ارز رأی دهند. در واقع یک سیستم رأی‌گیری است که به کاربران اجازه می‌دهد در روند سیاست‌گذاری پروتکل‌ها مشارکت داشته باشند.

از زمان راه‌اندازی این پروتکل در ماه جولای،  YFI به یکی از بزرگ‌ترین توکن های مبتنی بر Ethereum تبدیل‌شده است، زیرا این پروتکل بر استراتژی‌های خودکار برای کسب سود از) Yield Farming کسب سود در ازای سپرده کردن ارز دیجیتال ) تمرکز دارد. از برخی جهات، می‌توانید Yearn finance  را به عنوان یک ربات تصور کنید که همیشه سعی می‌کند بهترین بازده را در Ethereum DeFi پیدا کند.

 Decentralized finance (سیستم مالی غیرمتمرکز)- که به DeFi معروف است- رشد تصاعدی را شاهد بوده است زیرا بازده پروتکل‌های مختلف افزایش یافته بود. بخش مهمی از این رشد را می‌توان به معرفی توکن های حاکمیتی ربط داد، چراکه به دارندگان خود این امکان را می‌دهد تا جهت موردنظر برای توسعه پروتکل‌ها را تعیین کنند. توکن های حاکمیتی گامی اساسی در عدم تمرکز پروتکل‌های DeFi است.

 با سوار شدن بر موج توکن های حاکمیتی، یرن فایننس ، توکن  YFIرا در ژوئیه سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. این توکن به سرعت فضای ارهای رمز نگاری شده را تسخیر کرد چراکه در طی یک ماه،  خود را از ۳ دلار به ۳۰۰۰۰ دلار رسانید!

یرن فایننس چیست؟

 قبل از پرداختن به YFI، بهتر است که در مورد Yearn finance که به عنوان yEarn نیز شناخته می‌شود کمی توضیح دهیم.

Yearn finance  در اوایل سال ۲۰۲۰  توسط آندره کرونژ راه‌اندازی شد. یرن فایننس یک پروتکل مبتنی بر Ethereum است که با هدف دسترسی کاربران خود به بالاترین بازده در سپرده‌های اتر (ether)، استیبل کوین‌ها (stablecoins) و آلتکوین‌ها (altcoins) تمرکز دارد. آندره کرونژ یک توسعه‌دهنده فناوری مالی آفریقای جنوبی است که پس از مشاهده ناهماهنگی‌هایی در محصولات  yields و کاربردها مختلف DeFi  ایده ساخت Yearn finance را ارائه کرد.

 کمی بعد از راه‌اندازی، کرونژ متحمل رکود و سوءاستفاده از این پروتکل شد. او پروتکل را بازبینی کرد تا مجموعه جدیدی از محصولات را در اختیار کاربران قرار دهد. به این صورت  به Yearn finance  کنونی رسید.

 معرفی ویژگی اصلی یرن فایننس

ویژگی اصلی یرن فایننس

 ویژگی اصلی این پروتکل، والت یا Vaults  نام دارد که به کاربران امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را سپرده‌گذاری کرده و سود کسب کنند. وجوه سپرده شده توسط استراتژی‌ای اداره می‌شود که سعی در به حداکثر رساندن بازده و به حداقل رساندن ریسک دارد.

 در هنگام راه‌اندازی، والت ها بیشتر بر روی استیبل کوین‌ها تمرکز داشتند،. بعدها برای پشتیبانی از اتر، بیت کوین توکنایز شده، چین لینک و سایر کوین‌ها گسترش یافتند.

 والت ها مهم هستند زیرا آن‌ها هزینه بالای معامله در Ethereum را کاهش می‌دهند. با جمع کردن سرمایه، تنها یک حساب (کنترل‌کننده هر والت) باید هزینه‌های معامله (gas) را برای yield farm بپردازد.

Yearn finance   خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد. Earn یک نسخه کوچک‌تر از والت (Vault) است که فقط از استیبل کوین‌ها و بیت کوین توکنایز شده پشتیبانی می‌کند. جدا از آن Zap به کاربران این امکان را می‌دهد تا استیبل کوین‌های سنتی را در ازای توکن های تأمین‌کننده نقدینگی مبادله کنند.

Yearn finance در حال حاضر روی محصولات دیگری کار می‌کند. مانند: yInsure که یک پروتکل بیمه غیرمتمرکز برای کاربران DeFi است و همچنین StableCredit که قرض‌گرفتن و وام‌دادن غیرمتمرکز را آسان می‌کند.

 آشنایی با YFI

 تا ماه ژوئیه،Yearn finance   نسبتاً موقعیت مناسبی داشت و کاربران زیادی را به خود جذب کرده بود. پس از بهره‌برداری در اوایل سال ۲۰۲۰ و سقوط بازار ارزهای دیجیتال در ماه مارس، بسیاری از کاربران در استفاده از این پروتکل جدید در آن زمان تردید داشتند.

 و زمانی این اوضاع تغییر پیدا کرد و تردیدها از بین رفت که کرونژ با انتشار یک پست در وبلاگ Medium اعلام کرد که YFI، به عنوان یک توکن ERC-20 راه‌اندازی شده است تا کاربران بتوانند پروتکل یرن فایننس را اداره کنند و آن را اصلاح کنند.

 YFI از طریق روش‌های مختلف از جمله تأمین نقدینگی در Balancer که یک اکسچنج غیرمتمرکز است و واریز سرمایه به محصولات Yearn finance  ، قابل فارم است.

 درحالی‌که در پست Medium ​​ذکر شده بود که YFI “هیچ ارزش ذاتی ” ندارد، بازار اقدام به خرید توکن کرد. پس از اینکه معامله با ۳ دلار در استخر Balancer شروع شد، ارز دیجیتال سر به فلک کشید، چراکه سرمایه‌گذاران متوجه ارزش حاکمیت یرن فایننس شدند ومنجر به کسب ده‌ها میلیون سپرده شد.

 اندکی پس از راه‌اندازی، کاربران روی حداکثر ۳۰۰۰۰ کوین توافق کردند و به جای اینکه اجازه دهند تورم افزایش پیدا کند YFI را محدود نگه داشتند.

 کاربرانی که از این تصمیم ناراضی بودند، پروژه را فورک کردند. فورک ایجاد شده اکنون با نام DFI.money یا YFII شناخته می‌شود.

 غیرمتمرکز سازی یرن فایننس(Yearn finance )  

با این که YFI باعث ایجاد سپرده و باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران می‌شد و از این جهت برای  Yearn finance   بسیار مهم بود، ولی این رمز ازر هدف دیگری داشت: توسعه و کنترل این پروتکل در بین کاربران به صورت غیرمتمرکز باشد.

 مکانیسم فارمینگ به هر کاربری– چه ۱۰۰ دلار داشته باشد و چه یک میلیون دلار – اجازه می‌داد تا در زمان و قیمت یکسان YFI به دست آورد. این بدان معنی است که هر کاربر می‌تواند توکن YFI را برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های Yearn finance   به دست آورد.

 از زمان راه‌اندازی YFI، یک پورتال جامع حاکمیت راه‌اندازی شده است که دارندگان این توکن می‌توانند در مورد تصمیمات مختلف پیشنهادی اعضای جامعه رأی دهند.

 تصمیماتی که تاکنون اتخاذ شده است شامل استخدام تیمی از بازاریابان و توسعه‌دهندگان و افزودن استراتژی‌های خاص به والت ها است.

 دارندگان سهام همچنین تصمیم مهمی برای دسترسی دارندگان YFI به بخشی از سود پروتکل گرفته‌اند. کارمزدهایی که در یرن فایننس به دست می‌آید به والت می‌رود که متعاقباً بین دارندگان YFI و تیم توزیع می‌شود. این باعث می‌شود YFI یک دارایی سودآور باشد که با بیت کوین یا Ethereum متفاوت است.

 چرا YFI مهم است؟

اهمیت یرن فایننس

 درحالی‌که بسیاری از افراد بر روی تغییرات قیمت YFI تمرکز دارند اما مهم‌ترین مسئله این است که پروتکل‌ها می‌توانند باعث پذیرش ارزهای دیجیتال شوند. گفته شده است که راه‌اندازی YFI “منصفانه‌ترین راه‌اندازی از زمان بیت کوین ” است، زیرا هر کسی می‌تواند در تولید کوین با پرداخت همان قیمت شرکت کند.

 به جای استفاده از مدل عرضه اولیه کوین (ICO) که کاربران برای هر کوین جدید قیمت مشخصی می‌پردازند، کاربران YFI باید در پروتکل شرکت کنند. این مکانیسم اجازه می‌دهد تا یک جامعه به سرعت در اطراف یک پروژه ایجاد شود، زیرا هر کاربر توانایی یکسانی برای تأثیرگذاری بر یرن فایننس از طریق توکن حاکمیتی داشت.

 حتی پس از نوسانات اولیه قیمت، یرن فایننس یکی از فعال‌ترین جوامع را در فضای مالی غیرمتمرکز و ارزهای رمز پایه دارد.

 چالش‌ها

 YFI خالی از چالش نیست. از آنجا که آندره کرونژ مدت طولانی مغز متفکر یرن فایننس و YFI بود، سرمایه‌گذاران با اشتیاق شدید اقدامات او را مشاهده می‌کنند.

 این بدان معناست که اگر او مرخصی بگیرد، ممکن است بسیاری آن را ضربه‌ای به YFI بدانند. به همین ترتیب، برخی معتقدند که پروژه هنوز حول این بازیگر اصلی متمرکز شده است (حداقل تا حدودی).

 این موضوع در اوایل سال جاری هنگامی‌که گزارش شد که کرونژ گفت می‌خواهد فضای DeFi را ترک کند، خود را نشان داد، چراکه به دلیل ترس از تعطیلی پروژه، قیمت‌های YFI به هم ریخت.

 این روند “Cronje Premium” (همان‌طور که برخی از معامله گران آن را لقب داده‌اند) با معرفی اعضای جدید تیم توسط یرن فایننس، به آرامی اهمیت خود را از دست می‌دهد.

 اگر حاکمیت غیرمتمرکز بدون نفوذ کرونژ به همین روند روبه رشد ادامه دهد و نفوذ او را کم‌تر کند، دیگر نگرانی باقی نمی‌ماند.

 سخن آخر

 راه‌اندازی YFI یک تغییر گسترده در صنعت توزیع کوین به وجود آورد. با فراهم آوردن انگیزه برای کاربران اولیه، پروژه‌ها می‌توانند سریعاً موردپذیرش و رشد جامعه قرار گیرند این در واقع پایه‌گذار یک ایدئولوژی در مورد کوین‌ها بود.

 این با مفهوم “اسکین این پلی “(SKIN IN PLAY) پیوند می‌خورد که نشان می‌دهد کسانی که از نظر مالی یا احساسی در یک سرمایه‌گذاری مشارکت دارند، هر کاری از دستشان برمی‌آید انجام می‌دهند تا به موفقیت برسند.

یرن فایننس یک پروتکل جالب است که در حال ساخت محصولات منحصربه‌فرد مالی غیرمتمرکز است. به نظر می‌رسد که در آینده آن‌ها تیمی از توسعه‌دهندگان و بازاریابان را استخدام می‌کنند، اما تنها زمان مشخص می‌کند که آیا پروژه در فضای defi Ethereum دوام خواهد آورد یا نه.

Leave A Reply

Your email address will not be published.