رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

بلاک چین تجاری و ۶ مورد از استفاده از آن را که باید بدانید

0

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

بلاک چین تجاری و اطلاعات مربوط به این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا با دیدی بازتر نسبت به استفاده از تکنولوژی بلاک چین در ساز و کار خود اقدام کنید. پتانسیل دفتر کل توزیع شده یا همان (DLT) بسیار بالاست. DLT یک مفهوم کلی است که بلاک چین محبوب‌ترین آن است. تجارت می‌تواند از بلاک چین بهره ببرد تا اطلاعاتش را ایمن، مدیریت زنجیره تامین کالا را اداره، با تقلب و کپی رایت مبارزه، پردازش را اتوماتیک کرده و هزاران کار دیگر انجام دهد.

بلاک چین تجاری

مهم‌ترین موارد استفاده از بلاک چین تجاری

 بلاک چین‌ها می‌توانند تاثیر بالایی بر تجارت‌ و کسب و کارها داشته باشند. این تاثیر به علت ظرفیت و قابلیت خاص بلاک چین‌ها در راه اندازی معاملات و انواع عملیات‌ها آن هم بدون نیاز به حضور هیچ مسئول و یا واسطه‌ی غیر ضروری است. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها با موفقیت تجارتشان را با دفتر کل توزیع شده یا بلاک چین تجاری ادغام می‌کنند!

می‌توان گفت که سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، سال‌های طلایی آزمون و خطا بلاک چین‌های تجاری بودند؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های مرسوم، برای پردازش‌های تجاری مختلف، بلاک چین تجاری را مورد آزمایش قرار دادند. حالا امروزه، این تکنولوژی به یک عضو ضروری و بی‌بدیل بسیاری از کسب و کارها بدل شده است.

در مطلبی که هم اکنون آن را می‌خوانید، قصد داریم به سراغ شش مورد از محبوب‌ترین، رایج‌ترین و موفق‌ترین موارد استفاده از بلاک چین تجاری را بررسی کرده و آنها را به شما معرفی کنیم. همچنین برای ایجاد تنوع، در هرکدام از پلتفرم‌های اساسی بلاک چین که وجود داشته باشد، یک مورد مجزا را مورد بحث قرار می‌دهیم.

۱. بلاک چین تجاری مدرنا؛ مدرنا از بلاک چین برای توزیع واکسن استفاده می‌کند (بلاک چین IBM)

 بلاک چین IBM یکی از قابل اعتماد ترین و مورد استفاده ترین پلتفرم‌های بلاک چین است که هدف استفاده‌ی شرکت‌ها و عرصه‌های تجاری نیز به حساب می‌آید. از این بلاک چین در مدیریت زنجیره تامین کالا، مراکز بهداشتی، بانکداری، رسانه و بسیاری از بخش‌های دیگر استفاده می‌شود.

در اوایل مارس سال ۲۰۲۱، شرکت بیوتک مدرنا، که واکسن کوید ۱۹ مبتنی بر mRNA در بریتانیا و بسیاری از کشورهای دیگر مورد تایید قرار گرفته است. گفته شده که قطعا DLT و AI (هوش مصنوعی) را برای توزیع واکسن به کار خواهند گرفت.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که بلاک چین چگونه می‌تواند در توزیع واکسن مفید واقع شود؟ در حقیقت، بلاک چین مربوط به تجارت، می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا بتوانند تمام پیگیری‌های واکسن مورد نظر را به راحتی انجام دهند. بلاک چین تجاری به دولت‌ها و مراکز بهداشتی این قابلیت را می‌دهد که بتوانند وضعیت کنونی هر دسته‌ای را که می‌خواهند به راحتی بررسی کنند. آن هم زمانی که در حال پیشروی در زنجیره تامین نیاز جوامع مختلف هستند.

مدرنا هم اکنون در حال استفاده از مجوز دیجیتال سلامت IBM است که نوعی سیستم تایید اعتبارنامه‌ی تست و واکسن کووید ۱۹ شناخته می‌شود و آن نیز به نوعی از بلاک چین تجاری استفاده می‌کند!

۲. ING، Paribas BNP، Citi، Societe Generale، Shell در حال استفاده از اتریوم برای تجارت کالا هستند

در حالی که اتریوم در حال تامین انرژی بیشتر امور مالی غیر متمرکز یا همان DeFi و تعداد زیادی از دارای‌های رمزنگاری شده‌ی DLT است، این شبکه همچنین توسط کسب و کارهای سنتی هم استفاده می‌شود. بیش از دو سال پیش، کنسرسیومی متشکل از بانک‌ها و دیگر شرکت‌های بزرگ، کمگو SA را راه اندازی کردند. کمگو SA یک پلتفرم تجارت کالاست که بر مبنای اتریوم فعالیت می‌کند.

این پلتفرم در واقع با استفاده از بلاک چین تجاری، جریان عملیات فیزیکی کالاها را سرعت می‌بخشد. پلتفرم مذکور دو نوع محصول اصلی دارد: یکی برای روند KYC (یا همان شناخت مصرف کننده) و دیگری برای اسناد دیجیتال اعتبار مورد استفاده می‌گیرند.

ING، یکی از اعضای کلیدی کمگو SA، همچنین از اتریوم استفاده می‌کند. این عضو از این بلاک چین تجاری به عنوان بخشی از یک کنسرسیوم تسویه حساب به نام Fnality استفاده می‌کند.

در این بلاک چین، اتریوم، قراردادهای هوشمند و بسیاری از دیگر ویژگی‌ها و امکاناتی که هدف شرکت‌ها هستند را معرفی می‌کند. EEA یا اتحاد سازمانی اتریوم، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت عضو را شامل می‌شود. این شرکت‌ها شامل JP مورگان، گروه سامسونگ، مسترکارد و نیز مایکروسافت هستند.

۳. شششرکت فعال در بورس سهام که از راه حل‌‌های DLT برای معاملات، توافقات و توکن سازی سهام استفاده می‌کنند (بلاک چین تجاری R3’s Corda)

گروه SIX که بورس سهام سوئیس را اداره می‌کنند، شش معامله‌ی دیجیتالی را در سال ۲۰۱۹ راه اندازی کردند. این معاملات دیجیتالی تماما متکی بر پلتفرم شرکت R3’s Corda هستند. راه حل این بلاک چین تجاری به کار گرفته می‌شود تا بستر معاملات دارایی دیجیتال خود را  اجرا کند. بستری که با سهام توکن سازی شده کار می‌کند. با کمک پلتفرم Corda، معاملات دیجیتالی، شفاف سازی و تسویه شده و می‌تواند همزمان راه حل‌های حفاظتی هم فراهم کند.

R3 همچنین کنسورسیومی را راه اندازی می‌کند که شامل بسیاری از غول‌های بانکداری و دیگر شرکت‌هایی می‌شود که پلتفرم کوردای خود را تست می‌کنند. جدا از گروه SIX، این پلتفرم شامل Barclays، Paribas BNP، Deustche Bank، HSBC، UBS و Credit Suisse هم می‌شود.

۴. والمارت از بلاک چین تجاری برای زنجیره تامین غذا استفاده می‌کند

والمارت یکی از غول‌های خرده فروشی است. این غول از گذشته تا امروز در حال استفاده از DLT و راه حل های آن برای مدیریت زنجیره تامین غذای خود بوده‌است. برای مثال، متکی بر زیرساخت‌های بلاک چین تجاری Hyperledger است. این وابستگی به این دلیل است تا بتوان بدین وسیله خواستگاه و منشا بیش از ۲۵ محصول غذایی را از ۵ تامین کننده‌ی مختلف مورد پیگیری قرار بگیرد. در ابتدا، والمارت این سیستم را با IBM، شریک خود امتحان کرد. در حین آزمایش، خرده فروش، انبه‌های فروخته شده در فروشگاه‌های ایالات متحده و گوشت‌های خوک فروخته شده در مغازه‌های چینی خود را پیگیری کرد.

این بلاک چین تجاری در مدیریت و اداره زنجیره تامین کالا، بسیار محبوب است. چرا که به کسب و کارها کمک می‌کند که بتوانند به راحتی محصولات را نظارت و پیگیری کنند.

Hyperledger توسط موسسه‌ی لینوکس میزبانی می‌شود و همچنین یکی از قدیمی‌ترین تلاش‌های بلاک چین تجاری با منبع باز است. این بلاک چین تجاری، کنسورسیومی فعال است که بیش از ۱۸۰ شرکت را اداره می‌کند.

۵. SIAE آژانس جمع‌آوری کپی رایت ایتالیا از NFTها استفاده می‌کند تا حق و حقوق صاحبان را مدیریت کند (بلاک چین الگوراند Algorand)

برخی از جالب‌ترین موارد استفاده‌ی DLT به توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFTها مربوط است. این توکن‌ها در حال حاضر بسیار پر رونق هستند. SIAE یا همان سر دبیر معتبر Società Italianadegli، که برترین آژانس جمع‌آوری کپی رایت ایتالیاست، از بلاک چین تجاری الگوراند استفاده می‌کند تا NFTها را تولید کند. NFT نماینده‌ی حقوق صاحبان است که از اعضای سازمان هستند. از این طریق، این سازمان هدف دارد که با تقلب کپی و دیگر اشکال تخلف مربوط با کپی رایت مبارزه کند. همچنین بدین وسیله بتواند به صاحبان هم کمک کند تا از کار و فعالیت‌های خود پول درآورند.

SIAE، که بیش از ۱۳۰ سال پیش تاسیس شد، بیشتر از ۹۵،۰۰۰ عضو نویسنده دارد که بیشتر آنها آهنگساز، نویسندگان موسیقی، نویسندگان کتاب و ناشران هستند.

در اواسط ماه مارس، SIAE بیش از ۴ میلیون NFT را صادر کرد که نماینده‌ی حق و حقوق نویسندگان و صاحبان عضو در آن بودند. این آژانس، بلاک چین الگوراند را به عنوان زیرساخت بلاک چین اصلی پایگاه‌های داده حقوق میلیون‌ها نویسنده و صاحب آثار برگزیده است. در حالی که NFTها به علت هنر رمزنگاری سوار بر موج محبوبیت هستند، SIAE از سال ۲۰۱۹ در حال همکاری با الگوراند بخاطر همین پروژه است.

۶. پلتفرم جذب سرمایهRepublic  از سیستم مجوز و احراز هویت متکی بر بلاک چین تجاری استفاده می‌کند (AIKON)

برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌های بلاک چین تجاری هنوز هم کاملا پیچیده هستند؛ به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها بر تجربه مصرف کننده تمرکز نمی‌کنند. همین امر مانع استفاده گسترده از این فناوری می‌شود. برای حل این مشکل، شناسه AIKON’s ORE، به کسب و کارها کمک می‌کند که استفاده از برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌های بلاک چین تجاری را برای مشتری‌هایی که دارند، از طریق یک پروسه‌ی آشنا، گسترش دهند.

پلتفرم جذب سرمایه Republic به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا سرمایه‌شان را از طرق سرمایه‌گذارهای فردی یا سازمانی تامین کنند. همچنین این سیستم در حال استفاده از ORE ID است تا بتواند از سرمایه‌گذاران غیر فنی خرده فروش در برنامه‌های کاربردی بلاک چین تجاری استفاده کند. این امر حول یادداشت Republic می‌چرخد که یک توکن امنیت دیجیتال اختصاصی سود مشترک است. در یک یادداشت فرعی، Republic در حال ساخت برنامه‌های بلاک چین تجاری خود برروی الگوراند است؛ اما او برای روندهای شبانه­روزی و اداره‌ی هویت‌ها از پلتفرم احراز هویت AIKON استفاده می‌کند.

ORE ID یک سیستم احراز هویت بلاک چین است که به کاربران کمک می‌کند که از طریق ایمیل، شماره تماس و یا حساب‌های فضای مجازی خود به برنامه‌های کاربردی بلاک چین دسترسی داشته باشند.

پلتفرم Republic بر راه حل احراز هویت بدون رمز AIKON متکی است تا بتواند به کاربرانی که آنقدرها در تکنولوژی ماهر نیستند هم امکان دسترسی به برنامه‌های غیر متمرکز بلاک چین را با یک کلیک بدهد.

بلاک چین تجاری

جمع بندی

برخی از بیشترین پلتفرم‌های بلاک چین تجاری سازمان‌گرا و قابل ذکر که در مقاله از آنها نام نبردیم عبارتند از ریپل، EOS و کورای JP مورگان یا (JPMorgan’s Quora)، که نسخه‌ای از اتریوم است.

در نتیجه، بلاک چین تجاری، به همراه AI یا هوش مصنوعی، IoT یا اینترنت اشیا، واقعیت تقویت شده و فضای ابری، در حال شکل دادن چهارمین انقلاب صنعتی هستند. انقلابی که حول سرعت، اتوماسیون و خودکار شدن همه‌ی کارها، سیستم‌های فیزیکی سایبری، عدم تمرکز و بسیاری از چیزهای دیگر با پیشوند هوشمند، می‌گردد.

بلاک چین تجاری در حال دگرگون کردن تجارت است. درست همانطور که اینترنت آن را دگرگون کرد! تنها چند سال دیگر، فناوری در همه جا حاضر خواهد بود! نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.