رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

شبکه چیا چیست؟ اطلاعات مربوط به آن را می‌توانید در این مقاله مطالعه کنید

0

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

شبکه چیا چیست و اطلاعات مربوط به آن از جمله مواردی است که برای علاقمندان حوزه رمز ارزها به یک موضوع جذاب تبدیل شده است. اگر این سوال برای شما ایجاد شده است که شبکه چیا چیست، با مطالعه این مطلب به پاسخ این سؤال خواهید رسید. همچنین این مطلب قرار است به تمامی سوالات مربوط به چیا پاسخ دهد. شهرت چیا به گونه‌ای است که صرافی Nasdaq نیز به اطلاعات مربوط به آن پرداخته است و آن را یک آلتکوین مناسب با پتانسیل بسیار بالا در سال ۲۰۲۱ دانست.

شبکه چیا چیست

شبکه چیا چیست؟

شبکه ارز دیجیتال چیا را می‌توان نوعی پلتفرم مربوط به بلاک چین دانست که در زمینه ساخت و طراحی قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کنند.

در چه زمانی و توسط چه شخصی رمز ارز چیا خلق شد؟

خالق ارز دیجیتال چیا، «برام کوهن» یک برنامه نویس آمریکایی و خالق شبکه بیت تورنت است. در ماه آگوست و در سال ۲۰۱۷ میلادی بود که او شبکه چیا و کمپانی ان را در سانفرانسیسکو ثبت کرد. «جین هافمن» ریاست کمپانی و مدیر سابق Nasdaq، «میچ ادواردز» مامور ارشد مدیریت مالی و عضو سابق Overstock از افرادی هستند که در طراحی و ایجاد شبکه چیا دست داشتند.

از ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی بود که کمپانی چیا توانست از طریق قرارداد SAFE به بیش از ۷۷ میلیون دلار درآمد دست پیدا کند. آخرین درآمد از این قرارداد در ماه می سال جاری بود که حدود ۶۱ میلیون دلار از آن به دست آمد. سیستم‌های اقتصادی و مدیریتی بزرگی مانند Andreessen Horowits، گروه سرمایه گذاری Galaxy، DCM، True Ventures، Richmond Global Ventures و غیره از کمپانی چیا در دوره سرمایه گذاری حمایت می‌کردند.

شبکه اصلی چیا در ۱۹م مارس در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد

در روز سوم مارس بود که توسعه دهندگان تراکنش‌ها را بر روی شبکه این رمز ارز آغاز کردند. پس از آن از چیا برای تریدینگ در صرافی‌های مختلف استفاده شد.

معنی کلمه «چیا» چیست؟

اگر بخواهیم به سوال شبکه چیا چیست و مفهوم لغوی این رمز ارز بپردازیم، می‌توانیم در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که Chia نوعی رمز ارز سبز است. این جمله به این معنی است که در فرایند استخراج این رمز ارز از هارد درایوهایی مناسب با میزان مصرف انرژی بسیار پایین و درایوهای ثابت و کم مصرف استفاده می‌شود.

به دلیل سبز بودن این رمز ارز از نظر عملکرد، خالقان این رمز ارز نام پروژه خود را از گیاه چیا انتخاب کردند.

 Salvia hispanica که با نام چیا نیز شناخته می‌شود، نوعی گیاه گل دار از خانواده نعنا است. زادگاه اصلی گیاه چیا از آمریکای مرکزی است. کلسیم موجود در دانه‌های چیا به مراتب بیشتر از شیر است. در چند سال اخیر این گیاه توانسته است به شهرت مناسبی در ایالات متحده آمریکا و در میان گیاه خواران دست پیدا کند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز گیاه Chia را یک نوع غذای مناسب در منطقه خود می‌دانند.

شبکه چیا چه نوع مشکلاتی را حل می‌کند؟

پس از ان که تا حدودی مفهوم شبکه چیا چیست را مورد بررسی قرار دادیم، اکنون زمان آن رسیده است تا عملکرد و کارایی این شبکه را ارزیابی کنیم. برا اساس گفته‌های طراحان و این شبکه، استخراج بیت کوین برای محیط زیست مخرب بوده و نیاز بسیار زیادی به نیروی محاسباتی قوی دارد که معمولا برای اکثر کاربران نیز فراهم نیست. در این قسمت، شبکه چیا با انتقال چندین راهکار به منظور از بین بردن پارامترهای تاثیرگذار بلاک چین PoW قصد دارد این مشکل را حل کند. به لطف راهکارهای مربوط به تکنولوژی و فناوری اطلاعات، بحث آسیب پذیر شدن طبیعت در اثر استخراج چیا از بین خواهد رفت.

ارز دیجیتال Chia از هارد درایوهای ذخیره برای ماینینگ استفاده می‌کند. این در حالی است که بیت کوین از تجهیزاتی نظیر ASIC، CPU/GPU استفاده می‌کند. این قبیل تجهیزات نیروی بسیار زیادی مصرف می‌کنند و از طرفی برای محیط زیست نیز مضر هستند.

شبکه چیا به چه شکل کار می‌کند؟

تا حدودی به سوال شبکه چیا چیست پاسخ دادیم. حال بهتر است کمی درباره عملکرد این رمز ارز نیز صحبت کنیم. Chia از الگوریتم اثبات ظرفیت و الگوریتم زمان سپری شده (PoET) استفاده می‌کند. این سیستم اجرایی در سال ۲۰۱۷ میلادی و در ماه سپتامبر به وسیله «برام کوهن» و دیگر محققین در Beyond Hellman’s Time-Memory Trade-Offs به وسیله اپلیکیشن و عملکرد گواهی اثبات ظرفیت اعلام شد.

برای پاسخ به سوال شبکه چیا چیست بهتر است نحوه استخراج این رمز ارز نیز مورد بررسی قرار دهیم. به عمل استخراج کوین‌های چیا فارمینگ گفته می‌شود. همچنین افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را با عنوان فارمر می‌شناسند. عمل فارمینگ یا همان استخر رمز ارز چیا به دو دسته plotting و برداشت یا همان harvesting تقسیم می‌شود.

Plotting

به وسیله الگوریتم اثبات فضا، کاربران می‌توانند تایید کنند که فضای کافی برای انجام محاسبات کامپیوتری در هارد دیسک وجود دارد. در این قسمت نیاز بسیار زیادی به فضای دستگاه به منظور پردازش اطلاعات و انجام داده‌های محاسباتی وجود دارد. کوچک‌ترین بافر یا همان حافظه موقت در دستگاه‌های ذخیره سازی، نوع SSD است که بیش از ۳۶۵.۵ GB ظرفیت دارد. این ظرفیت برای انجام محاسبات در یک پلات ۱۰۸.۸ GB بسیار کافی است. زمان لازم برای پلاتینگ یک قسمت بین چهار تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

فرایند Plotting در شبکه ارز دیجیتال چیا نیاز به اتصال اینترنت نداشته و فقط شامل موارد زیر است.

  • تغذیه جدول‌های کریپتوگرافی هش‌ها و ذخیره سازی آن در یک حافظه موقت
  • محاسبه هش‌های متحرک
  • طبقه بندی و الگوریتم سازی هش‌های متراکم شده در حافظه موقت
  • فولدر سازی و شروع ایجاد فایل نهایی raft
  • تکمیل فرایند ایجاد فایل raft و انتقال آن به دیسک برای هاروستینگ

Harvesting

هاروستینگ یا برداشت را می‌توان یکی دیگر از پروسه‌های مربوط به استخراج ارز دیجیتال چیا دانست که برای دسترسی به کوین‌های این شبکه، گذر از این مرحله نیز مورد نیاز است. در طول فرایند خلق بلاک بعدی، سیستم یک چالش را اعلام می‌کند و پس از آن فارمر سایت و پایگاه خود را اسکن می‌کند. در این قسمت فارمر به دنبال هش‌هایی می‌گردد که تا حد ممکن به پارامترهای هدف نزدیک است. شانس دسترسی به یک بلاک به میزان سهم یک فارمر در کل فضای شبکه بستگی دارد.

فرایند هاروستینگ تا حدود بسیار زیادی به لاتاری شباهت دارد. پاداش بلاک به آن دسته از ۳۲ فارمرهایی اولی تعلق می‌گیرد که مشکلات مربوط به کریپتوگرافی را حل کرده باشند.

الگوریتم گواهی اثبات زمان این اطمینان را ایجاد می‌کند که تعداد ایجاد بلوک‌ها و امنیت بلاک چین این بلوک‌های ایجاد شده تضمین شود. این الگوریتم به وسیله تایید نودها که با نام “time lords” نیز شناخته می‌شوند، قابلیت اجرایی دارند. برای اجرای این الگوریتم نیاز بسیار زیادی به VDF نیز هست. برای انجام و اجرای عملکرد این سیستم زمان مشخصی نیاز است اما زمان لازم برای ارزیابی آن بسیار سریع است. تایید و بررسی این عوامل میزان اتلاف انرژی و همچنین شانس استفاده از دستگاه‌های مختلف برای ماینینگ را کاهش خواهد داد.

در کل در این فرایند “time lords” کمی وجود خواهد داشت. آن کسی که سریعتر این فرایند را به اتمام برساند، نفر اول خواهد شد. همچنین تنها یک “time lords” نیاز است تا بلاک را تکمیل کرده و در ادامه زنجیره حرکت کند. با بررسی این موارد می‌توان به سوال شبکه چیا چیست به راحتی پاسخ داد.

زبان برنامه نویسی شبکه چیا چیست؟

شبکه ارز دیجیتال چیا از زبان برنامه نویسی Chialisp استفاده می‌کند. اولین نمونه از این زبان در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شد و توجه بسیار زیادی را از صنعت DeFi و توسعه دهندگان فعال آن کسب کرد. زبان Chialisp از عناصر حیاتی اتریوم است و کدهای ساختاری Solidity را ترکیب می‌کند. از دیگر عناصر می‌توان به Bitcoin Core و Bitcoin UTXO اشاره کرد.

زبان Chialisp کوین ID را شناسایی خواهد کرد. این عامل نیاز به حذف self-addressing و برنامه‌های self-replicating را ایجاد خواهد کرد. بر اساس اطلاعاتی که توسط طراحان Chia منتشر شده است، زبان برنامه نویسی این رمز ارز کاربردی، منعطف و در محاسبه بسیار اصولی است. به وسیله زبان Chialisp این امکان برای کاربران به وجود می‌آید تا به طور گسترده‌ از پلتفرم این رمز ارز استفاده کنند. از این کارایی می‌توان به پرداختی میان مرزی و ایجاد استیبل کوین اشاره کرد. Atomic Swaps، کیف پول‌های چند امضایی و سکه‌های رنگی است که از قبل در این پلتفرم وجود دارد.

توکن و شبکه چیا چیست؟

توکن Chia که با نماد XCH نیز در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، نوعی توکن مورد استفاده در شبکه چیا است که از مدل تغییریافته UTXO بیت کوین استفاده می‌کند. از طریق این مدل می‌توان به اعضای شبکه چیا از نظر مالی پاداش داد.

در سه ساله ابتدایی، پاداش بلاک برای آن ۳۲ فارمر ۶۴ توکن از چیا بود. هر سه سال میزان این پاداش نصف می‌شود. این فرایند تا ۴ دوره سه ساله ادامه خواهد داشت و پس از آن فرایند هالوینگ در این شبکه از بین خواهد رفت.

در سه ساله ابتدایی، فارمرها حدود ۳.۴ میلیون XCH در هر سال تولید کرده‌اند. در سه سال بعدی این میزان نصف خواهد شد. در ادامه فرایند نیز این روش ادامه خواهد داشت. در زمانی که این شبکه در حال انتشار بود، کمپانی چیا رزرو استراتژیک ۲۱ میلیون XCH را ایجاد کرد. اجرای این پروژه کاربردی به وسیله قراردادهای هوشمند اجرا خواهد شد.

در آینده کمپانی چیا پس از ایجاد فرایند مناسب برای کاربران به منظور آشنایی با شبکه چیا، قصد دارد تا به صورت عمومی توکن‌های خود را در NYSE و Nasdaq در معرض استفاده قرار دهد. این سهم در ETFهای ثابت در قیمت ثابت این رمز ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برد مدیریتی این رمز ارز میزان تولید و انتشار سرمایه میان سرمایه گذاران را کنترل خواهد کرد. این کمپانی فروش کوین‌ها را به وسیله تکنیک ۹۰ روزه معکوس به جامعه این رمز ارز منتشر خواهد کرد. کارکنان و پیمانکاران این شرکت نمی‌توانند پرداختی خود را از طریق توکن‌های چیا دریافت کنند.

چیا به چه شکل توسعه می‌یابد؟

برای این که به سوال شبکه چیا چیست و چگونه قرار است توسعه یابد باید ادامه موارد را مورد بررسی قرار داد.

به آپریل سال ۲۰۲۱ بازگردیم. قبل از این که تریدینگ آغاز شود، فارمرهای Chia یک HDD داخلی ایجاد کرد. همچنین کمبود SSD در PRC وجود داشت. این اقدام با خرید درایوها به صورت عمده به وجود آمد.

در ماه می سال جاری، یک کمپانی تایوانی با نام Phison Electronics اخطار به افزایش قیمت SSD به دلیل استخراج ارز دیجیتال چیا داد. به دلیل میزان تقاضا برای خرید هارد درایوها به وسیله فارمرهای چیا، قیمت درایوهایی قوی در فروشگاه‌های آمریکایی تا چند صد دلار افزایش یافت. در ماه آپریل، کمپانی چینی Galax درباره محصولات خود اخطار داد. این شرکت اعلام کرد هیچگونه گارانتی به کاربرانی که از درایوهای این شرکت برای ماینینگ چیا استفاده می‌کنند، تعلق نخواهد گرفت.

در آن طرف قضیه، چندین کمپانی چینی در زمینه ساخت و طراحی درایوهای ذخیره خبر از انتشار محصولات خاص در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال دادند. گارانتی و ضمانت در نظر گرفته شده برای استخراج به مراتب کمتر از سایر استفاده‌های معمولی است. بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان درباره شبکه ارز دیجیتال چیا در فرایند فارمینگ این رمز ارز عمر SSDهای ۵۱۲GB را از پنج سال به دو ماه کاهش خواهد داد.

در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی، کمپانی چیا در صدد است تا یک IPO را اجرا کند تا نیازهای مربوط به SEC را برآورده کند. وجود این IPO گزینه‌های مربوط به ادغام و انتقال را از دیگر سیستم سرمایه گذاری محروم نخواهد کرد. این اقدام به وسیله SPAC انجام خواهد شد.

شبکه چیا چیست

جمع بندی

شبکه چیا چیست و اطلاعات مربوط به این رمز ارز از مواردی است که در چند روز اخیر توانسته طرفداران بسیار زیادی را در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورد. دنیای ارزهای دیجیتال بسیار گسترده است و هر لحظه اطلاعات و نمونه‌های مختلفی در این بازار به وجود می‌آید. نظر شما درباره ارز دیجیتال و شبکه چیا چیست؟ آیا این رمز ارز می‌تواند رشد خوبی داشته باشد؟

Leave A Reply

Your email address will not be published.