رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

تکرار تاریخ بیت کوین

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

آیا شاهد تکرار تاریخ بیت کوین خواهیم بود؟ روند صعودی فعلی چه تفاوتی با روند صعودی سال ۲۰۱۷ دارد؟ چرخه حضور گاوها به چه صورت است؟ همواره در بحث اقتصاد با مفهوم چرخه بازار روبه رو بوده ایم. ایده اصلی مطرح کردن چنین چرخه هایی در بحث اقتصاد در اشاره به زمان های به خصوصی متداول است. در واقع یعنی زمانی که قیمت بالا می رود، پایین هم خواهد آمد.

توجیه منطقی این موضوع این است که سرمایه گذاران زمانی که قیمت به حداقل می رسد برای خرید وارد عمل می شوند. این حرکت قیمت را افزایش می دهد. با افزایش قیمت، فشار فروش افزایش پیدا می کند. در همین راستا معامله گرانی که به دنبال تثبیت سود بوده اند، وارد صف فروش می شوند. این حرکت قیمت دارایی را کاهش می دهد. 

اگر پیش از سال ۲۰۱۷ بیت کوین را خریداری کرده باشید چنین روزهایی را تجربه کرده اید. این همان اتفاقی است که در روند صعودی قبلی بیت کوین روی داد. به همین دلیل کسانی که در حال حاضر بیت کوین را در اختیار دارند نفس خود را در سینه حفظ کردند و در انتظار تکرار تاریخ بیت کوین هستند.

اما تاکنون تنها چند اصلاح کوچک در بازار بیت کوین مشاهده شده است. این ارز قیمت خود را حفظ کرده است یا حداقل تا این لحظه تاریخ را تکرار نکرده است. اما آیا سال ۲۰۲۱ مانند سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خواهد بود یا روند صعودی فعلی تازه آغاز شده است؟

 بازتابی از گذشته

روند صعودی فعلی تا شباهت های بسیاری با روند صعودی سال ۲۰۱۷ دارد. نخست ارتباط مستقیم قیمت بیت کوین با پاداش استخراج و هاوینگ است. هر بار که پاداش استخراج نصف میشود موجودی بیت کوین های در بازار کاهش پیدا می کند.

 دومین هاوینگ بیت کوین در تاریخ جولای سال ۲۰۱۶ انجام شد. ظرف ۱۸ ماه قیمت بیت کوین با ۳ هزار سه هزار از ۵۰۰ دلار به بیش از ۲۰ هزار دلار رسید. در ادامه شاهد سقوط قیمت بیت کوین بودیم. سومین هاوینگ بیت کوین در ماه می سال ۲۰۲۰ زمانی که بیت کوین به قیمت ۹ هزار دلار معامله می شود روی داد. نه ماه پس از هاوینگ قیمت بیت کوین با ۵۶۰ درصد افزایش به ۶۲ هزار دلار رسید و بالاترین رکورد خود را ثبت کرد.

در چنین زمانی پس از هاوینگ سال ۲۰۱۶ درصد سودی که عاید دارندگان بیت کوین شد ناچیز بود. قیمت بیت کوین تا آوریل سال ۲۰۱۷ چیزی در حدود ۱۵۰ درصد افزایش را تجربه کرد. اگر بازار از همان الگو پیروی کنند، سرمایه گذاران شاهد افزایش نجومی قیمت بیت کوین خواهند بود و در ادامه باید در انتظاری سقوط شدید باشند. البته چنین تغییراتی در قیمت فقط پس از هاوین و برای بیت کوین روی می دهد. اما به نظر می رسد بازار به همان سمتی می رود که بیت کوین خواهد رفت. اما آیا شاهد تکرار تاریخ بیت کوین خواهیم بود.

 رابطه دو روند صعودی

از طرف دیگر رابطه بینابینی میان معیارهای بازار سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ وجود دارد. در هر دو سال شاهد خرید حجم بسیار بالای بیت کوین و نگهداری آن بوده ایم. در حقیقت در ماه های نخست سال ۲۰۲۱ بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بیت کوین شاهد افزایش انگیزه سرمایه گذاران برای نگهداری این دارایی بوده ایم.

تعداد آدرس های فعال به بالاترین حد رسیده است. اکنون ۲۲ میلیون آدرس فعال در بازار وجود دارد. احساس دیگری که در بازار ما را به یاد روند صعودی سال ۲۰۱۷ می اندازد سرخوشی و شادی سرمایه گذاران است. رونق بازار دیفای و توکن های غیرقابل معاوضه، رونمایی بازار سهام با معرفی دوج کوین و هیجاناتی که در بازار دیده می شود یادآور روزهای عرضه اولیه است. 

شبیه اما متفاوت 

زمانی که بررسی احتمال تکرار تاریخ بیت کوین می پردازیم در میابیم که در کنار شباهت های بسیاری که این دو روند صعودی دارند، تفاوت هایی نیز میان روند صعودی فعلی و روند صعودی گذشته دیده می شود. چهار سال پیش رمزارز بر بنیاد متفاوتی بنا نهاده شده بود. رمزارز ارزی بود که توجه سرمایه گذاران خرد را به خود جلب می کرد. سیمون کیم (Simon Kim) مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری Hashed است و در این رابطه گفته است:

«پروژهای متفاوت دیفای ارزش زیادی را براساس یک مدل تجاری دقیق ایجاد می کنند. دوم اینکه شاهد فعالیت گسترده موسسات مالی در بازار بیت کوین هستیم. در حال حاضر پی پل، Squar و بانک های بزرگ جهان نیز وارد باازر بیت کوین شده اند.»

 بانک ها در بازار یا تکرار تاریخ بیت کوین

بانک های Golman Sachs، Citigroup و Deutsche Bank به تازگی اعلام کرده اند که برای ورود به بازار بیت کوین آماده می شوند. حضور این بانک ها به ادامه روند صعودی کمک می کند. سرمایه گذاری ۱.۵ میلیون دلاری تسلا در بازار بیت کوین را فراموش نکنید. 

مدیر بازار سرمایه گذاری رمزارز CrossTower علت اهمیت این موضوع را شرح داده است. او به این نکته اشاره کرده است که حضور موسسات مالی ، شرکت ها و بانک های بزرگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. او پیش بینی هایی را نیز ارائه کرده است. در ادامه با پیش بینی او از ادامه مشارکت سرمایه گذارهای بزرگ و مسیر بازار آشنا می شویم:

«ساختار موسسات مالی به گونه ای است که آنها به جیب بزرگتری دسترسی دارند. از این گذشته دورنمای درازتری را برای سرمایه گذاری در نظر می گیرند. سرمایه گذارانی که در سال ۲۰۱۷ بیت کوین را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند، رویکرد بلند مدت را انتخاب نکرده بودند. از این گذشته این روزها دسترسی به بازارهای رمزارز به مراتب ساده تر شده است. چرا که کسانی که اطلاع چندانی از ساز و کار بازار رمزارز ندارند با استفاده از خدمات پی پل و Squar در این بازار سرمایه گذاری می کنند. در حال حاضر شاهد وسعت گرفتن و ریشه دار شدن سرمایه گذاری های بازار رمزارز هستیم.»

 بازارهای مشتق

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشیم توسعه بازارهای مشتق است. شاید باورش دشوار باشد اما در سال ۲۰۱۷ تنها چند بازار کوچک وجود داشت و تنها بازار BitMEX و OKEx به کاربران اجازه می دادند از قراردادهای آتی استفاده کنند. پیشنهاد استفاده از قرار دادهای آتی از سوی موسسات در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ به گوش رسید. در آن زمان گمانه زنی هایی در خصوص قراردادهای آتی وجود داشت و همین امر زمستان بیت کوین را رقم زد. امروز این قراردادهای در دسترس همگان است. به همین دلیل می توان گفت که سرمایه گذاران بلند مدت با استفاده از این خدمات قیمت را بالا بردند. 

البته در سال ۲۰۱۷ احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود نداشت. با در نظر گرفتن بی اعتماد به قانون گذای های موجود شرایط برای سرمایه گذاران متفاوت بود. این موضوع خود تفاوت دیگری است که بین این دو روند صعودی مشاهده می شود. 

 معیارهای خبر از چرخه متفاوتی می دهند

معیارهای در بحث تکرار تاریخ بیت کوین به تفاوت هایی میان چرخه سال ۲۰۱۷ و روند فعلی اشاره می کنند. یکی از تفاوت های فاحش، میزان تسلط بیت کوین است. در سال ۲۰۱۷ میزان تسلط بیت کوین بر بازار رمزارز ۸۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۳۲ درصد رسید. این میزان پایین ترین سطح تسلط بیت کوین بر بازار در طول تاریخ است. کاهش تسلط بیت کوین منجر به افزایش قیمت آلت کوین ها شد. البته افزایش قیمت آلت کوین ها به دنبال راه اندازی اتریوم روی داد. 

از سوی دیگر بیت کوین از تابستان سال ۲۰۱۹ به تسلط ۶۰ درصدی رسیده است و از آن زمان این سطح را با قدرت حفظ کرده است. اتریوم نیز الگوهای مشابهی را ازخود نشان داده است. ازآغاز روند صعودی سال ۲۰۲۱ بیت کوین و اتریوم به دلیل قدرت گرفتن بازار آلت کوین ها رشد کمتری را از نظر میزان تسلط بر بازار مشاهده کرده اند. بنابراین این معیارهای نشان می دهند که نسل جدید سرمایه گذاران بیش از گذشته به بیت کوین و اتریوم وفادار هستند. 

 کاهش نوسانات بیت کوین 

نوسنات بیت کوین کاهش پیدا کرده است. یا لااقل می توان گفت که نوسانات در مقایسه با گذشته کاهش پیدا کرده است. براساس بررسی های انجام شده از سوی بلوبرگ میزان نوسانات بازار در مقایسه با روند صعودی قبلی و در یک بازه زمانی ۶۰ روزه کمتر است. 

 با این حال اصطلاح «نسبی» را نباید فراموش کنیم. برای درک بهتر این موضوع بهتر است به قیمت بیت کوین توجه کنیم. زمانی که قیمت ۶۰ هزار دلار است کاهش ۵ درصی قیمت را ۳۰۰۰ دلار کاهش می دهد. در حالی که نوسان ۵ درصدی قیمت در سال ۲۰۱۷ و در قیمت ۱۲۰۰ دلار، قیمت را به ۱۱۴۰ یا ۱۲۶۰ دلار می رساند. میزان صود و ضرر در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده است. 

میزان ورودی بازارها

 حجم بیت کوین هایی که وارد بازار می شوند، معیار دیگری است که باید در بحث تکرار تاریخ بیت کوین در نظر داشته باشیم. روند صعودی فعلی برخلاف روند صعودی سال ۲۰۱۷ شاهد کم شدن تعداد بیت کوین های حاضر در بازار است. 

این امر نشان می دهد که سرمایه گذاران در روند صعودی فعلی ترجیح می دهند دارایی خود را در جای امنی نگهداری کنند. این امر موجودی بیت کوین های در گردش را کاهش می دهد و قیمت افزایش پیدا می کند. 

دورنما گاوی است

اگر کمی عقب تر بایسیتیم و به درونمای بازار بیت کوین نگاه کنیم، افق متفاوتی را در مقایسه با سال ۲۰۱۷ مشاهده خواهیم کرد. با وجود اینکه بسیاری از سهام ها برخلاف تصور عمومی زیر بار فشار ناشی از شیوع کرونا دوام آورده اند. اما سرمیه گذاران امروز در مقایسه با روند صعودی قبلی با شک و دودلی بیشتری همراه هستند. همین مسئله منجر به استقبال بیشتر از بیت کوین می شود و قیمت این دارایی را افزایش می دهد. شاید تصور تکرار تاریخ بیت کوین دشوار باشد.

 سیمون پیترز (Simon Peters) تحلیل گر eToro در این باره می گوید، ممکن است نوسانات بسیاری در راه باشد، کاهش قیمت این ارز اجتناب پذیر است. او در ادامه گفت: گمان می کنم که بالاخره اصلاح شدیدی در بازار بیت کوین روی می دهد. اما اصلاحی که باید در انتظار آن باشیم اصلاح ۸۰ یا ۹۰ درصدی نیست. او در ادامه گفت:

«نمودار حرکت سرمایه گذاران در مقایسه با سال ۲۰۱۷ تغییر کرده است. اکنون موسسات مالی بیشتری در بازار بیت کوین حضور دارند. هر اندازه تعداد این موسسات بیشتر شود، سرمایه بیشتری وارد این بازار می شود. صدها میلیون دلار اگر نخواهیم بگوییم میلیارد ها دلار وارد بازار می شود. این امر نقدینگی را افزایش می دهد و ثبات بازار را بالا می برد.»

 شیوع بیماری کرونا

علاوه بر این شیوع بیماری کرونا سرمایه گذاران بیشتری را به بازار رمز ارز سوق داده است. دورنمای بازار رمز ارز توجه همه را به خود جلب کرده است. اگر تمام این عوامل را در نظر بگیریمف به نظر می رسد چرخه صعودی که در آن حضور داریم تفاوت های بسیاری با روند صعودی قبلی بازار بیت کوین دارد. البته همچنان احتمال کاهش قیمت در آینده وجود دارد. اما احتمال ضخامت کاهش به اندازه سال ۲۰۱۸ بسیار پایین است.

 با این همه حتی در یک وضعیت ثابت و در یک مسیر متفاوت بازار رمز ارز همیشه بازار رمزارزاست. تاریخ نشان داده است که تکرار تاریخ بیت کوین امکان پذیر است.

در آخر

اکنون مدت هاست که در روند صعودی تازه ای به سر می بریم. روند صعودی فعلی تفاوت ها و شباهت های بسیاری با روند صعودی سال ۲۰۱۷ دارد. همین مسئله باعث بروز نگرانی هایی در بازار شده است. سرمایه گذاران نگران تکرار تاریخ بیت کوین هستند. 

اما بررسی های انجام شده نشان می دهد احتمال کاهش ۸۰ درصدی قیمت ها بسیار پایین است. در واقع با حضور موسسات مالی، شرکت ها و بانک های بزرگ از سراسر جهان بازار بیت کوین قدرت بیشتری پیدا کرده است. افزایش سرمایه، افزایش نقدینگی و افزایش قیمت را در پی داشته است. با این همه زمانی که صحبت از بازار رمز ارز به میان می آید، نمی توان قاطعانه در مورد آینده اظهار نظر کرد.

دورنمای بازار خوشبینانه و صعودی است. اما احتمال کاهش قیمت نیز وجود دارد. تاریخ به تکرار خود معروف است. اما هر بار از راه متفاوتی خود را تکرار می کند. اگر شما نیز به آینده بیت کوین امیدوار هستید، بهتر است با روند صعودی فعلی همراه شوید. در رمزارز مارکت برای خرید و فروش بیت کوین در انتظار شما هستیم. شما آینده بیت کوین را چگونه می بینید؟

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/a-little-bit-of-history-repeating-the-numbers-behind-bitcoin-s-bull-run

Comments are closed.