رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

پروتکل یرن فایننس چیست؟ با ما همراه باشید

0

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

پروتکل یرن فایننس و یرن فایننس ۲، موضوعاتی است که قصد داریم در مقاله امروز به آن‌ها بپردازیم. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که این دو پروتکل، چه پروتکل‌هایی هستند و چطور می‌توانید آن‌ها را به‌دست آورید.

پروتکل یرن فایننس

یرن فایننس (Yearn Finance) یکی از شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های امورمالی غیرمتمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال است. همان طور که می‌دانیم، دیفای (Defi) به کاربران خود، قابلیت به‌دست آوردن بالاترین درصد عملکرد سالانه (APY) را از کوین‌های آن‌ها می‌دهد. یرن فایننس هم یکی از پروژه‌های ییلد فارمینگ دیفای است که بازده بسیار خوبی را به شما ارائه می‌دهد.

پروتکل یرن فایننس

یرن فایننس (Yearn) چیست؟

یرن فایننس یک اکوسیستم از پروتکل‌ها بر مبنای اتریوم است. هدف اصلی یرن فایننس آن بود که کار با پروتکل‌های دیفای را برای کاربران ساده کند و بازده سود سالانه آن‌ها را نیز به حداکثر برساند. از آنجاییکه ییلد فارمینگ هر لحظه جذاب‌تر می‌شد، کاربران هم شروع به انتقال سرمایه‌های خود به کردیت پروتکل‌هایی (credit protocols) مانند یرن فایننس یا کرو فایننس (Curve Finance) کردند تا بتوانند حداکثر بازده سالانه را به‌دست آورند.

سیستم کامل یرن فایننس، توسط «آندره کرونیه» توسعه یافت. وی بنیان‌گذار پروتکل یرن فایننس و انجمن آن است. این برنامه‌نویس، تجربه بالایی در بخش خصوصی، بیمه، فین تک، بیگ دیتا و همچنین بلاک چین‌های غیرمتمرکز دارد.

او را فردی با نفوذ و مؤثر می‌دانند که تلاش می‌کند تا به کاربران جدید، راه سرراست‌تر و راحت‌تری را برای درک دیفای، ارائه دهد. او باور داشت که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند کاری ریسکی باشد. اما جادوی پشت پروتکل‌های امورمالی غیرمتمرکز و بازده‌های بزرگ آن، برای ترغیب او به سرمایه‌گذاری و ساخت پلتفرمی دیفای، کافی بود.

او باموفقیت یک برنامه خاص را با کرو فایننس و آوی (Aave) توسعه داد که به‌عنوان آی ارن (iEarn) شناخته می‌شود. یرن فایننس در حقیقت از آی ارن و توسط همان توسعه‌دهنده یعنی «آندره کرونیه» ارتقا و توسعه یافته است.

آی ارن که حالا به‌عنوان یرن فایننس یا YEarn شناخته می‌شود، یک جمع‌کننده سود است. این پروتکل به‌صورت خودکار سرمایه‌ها را در پروژه‌های دیفایی که بیشترین سود سالانه را دارند، سرمایه‌گذاری می‌کند.

Yearn غیرکاستدی است؛ یعنی سرمایه هیچ کاربری با خود یرن فایننس نگهداری نمی‌شود. صرافی‌های یونی سواپ (Uniswap)، بالانسر (Balancer) و کرو فایننس که سه صرافی غیرمتمرکز برتر هستند از مدل iEarn استفاده می‌کنند تا مناسب‌ترین نرخ‌ها را برای کاربران خود فراهم کنند.

توکن YFI چیست؟

توکن پروتکل یرن فایننس به نام YFI شناخته می‌شود و یک توکن ERC-20 است. توکن YFI اساسا یک توکن حکومتی به‌شمار می‌رود. دارندگان آن قدرت رأی‌گیری در حکومت یرن فایننس را دارند. تصمیم نهایی انجمن نیز بر اساس رأی‌های اکثریت است. تنها دارندگان توکن YFI می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های انجمن یرن شرکت کنند.

از کجا توکن‌های YFI را خریداری کنیم؟

این توکن در صرافی‌های یونی سواپ، بایننس (Binance)، اوکی اکسچنج (Okex)، Lbank، FTX و بسیاری صرافی دیگر قرار دارد. شما می‌توانید این توکن را از صرافی‌های ارز دیجیتال گفته‌شده، خریداری کنید.

چطور توکن YFI را به‌دست آوریم؟

باید خاطرنشان کنیم که هیچ ییلد فارمینگی برای کسب توکن‌های YFI در یرن فایننس وجود ندارد. تنها ۳۰۰۰۰ توکن YFI در ابتدا راه‌اندازی و در میان استیکرهای اولیه یرن فایننس، توزیع شده است. البته برنامه‌هایی برای تولید و توزیع بیشتر توکن‌های YFI نیز وجود داشت اما در انجمن یرن فایننس به این ایده رأی منفی داده شد.

در کل سه راه برای به‌دست آوردن ارز دیجیتال YFI وجود دارد. اولین راه که معروف‌تر است، استیک توکن‌های Lp در استخر Y کرو فایننس برای کسب YFI است.

نحوه به‌دست آوردن توکن YFI با استیکینگ در استخر Y کرو فایننس

  • برای به‌دست آوردن توکن‌های پروتکل یرن فایننس، شما باید نقدینگی را در این استخر تأمین کنید.
  • جزئیات کامل را در لینک «چگونگی تأمین نقدینگی در استخر Y کرو فایننس» زیر بخوانید:
  • با تأمین نقدینگی در آن استخر، توکن‌های LP به‌دست می‌آورید که می‌توانید برای کسب توکن‌های YFI از آن‌ها استفاده کنید.
  • اگر در حال تأمین نقدینگی در استخر Y کرو فایننس تأمین و تولید توکن‌های LP هستید، سپس به آدرس https://www.curve.fi/iearn/deposit بروید. پنجره‌ای برای شما در آنجا باز می‌شود.
  • زمانی که توکن‌های LP در کیف پول شما باشد، یک گزینه جدید به نام «استیک و عدم استیک» پدیدار خواهد شد.
  • بر روی این گزینه کلیک و تمام معاملات از کیف پول خود را تأیید کنید.
  • زمانی که تمام معاملات تأیید شدند، کرو فایننس، توکن‌های LP شما را استیک خواهد کرد و بدین ترتیب شما شروع به کسب YFI می‌کنید.

روش دوم نیز سپرده‌گذاری ترکیبی Dai و YFI یعنی ۹۸% از Dai و ۲% از YFI در استخر تشویقی بالانسر برای دریافت توکن‌های Bal یا همان توکن‌های بالانسر است. این استخر نیز استخری در صرافی بالانسر محسوب می‌شود. توکن‌های بالانسر شما سپس با yGov سپرده‌گذاری خواهند شد تا کسب YFI را آغاز کند.

در روش سوم نیز کاربران باید ترکیبی از توکن‌های YFI و yCRV را در یک صرافی بالانسر سپرده‌گذاری کنند تا توکن‌های BPT را به دست آورند. این توکن‌ها نیز در yGov ذخیره خواهند شد تا توکن‌های YFI را کسب کنند.

شبکه‌های اجتماعی پروتکل یرن فایننس (YFI)

یرن فایننس ۲ (YFII) چیست؟

یرن فایننس ۲ (YFII) فورکی از YFI و همچنین توکنی جدید است که می‌توان آن را از طریق ییلد فارمینگ به‌دست آورد. YFII را به‌عنوان DFI.Money نیز می‌شناسند. این توکن، یک توکن حکومتی است. توکن YFII به وجود آمده است تا اعضای علاقه‌مندی که نمی‌توانستند در YFI شرکت کنند، حالا در YFII فرصت همکاری داشته باشند.

از آنجایی که این توکن، نوعی توکن حکومتی است، پس دارندگان آن بخشی از جامعه هستند و می‌توانند در ساخت قطع‌نامه‌های یرن فایننس، شرکت کنند. راه‌اندازی YFII به‌هیچ‌عنوان آسان و بی‌دردسر نبود. اتهامات کلاهبرداری بسیاری در مسیر راه‌اندازی این پروژه وجود داشت؛ چراکه انجمن این ارز دیجیتال می‌ترسیدند که این پروژه برای اگزیت اسکم (exit scam) که نوعی کلاهبرداری است، به وجود آمده باشد.

محرک اصلی نگرانی انجمن این ارز نیز آن است که عملکرد بک اند YFII بر اساس آدرس‌های مینتر (Minter) و گاورننس (Governance) بود. پس به‌راحتی می‌توانستند هر تعداد توکنی که بخواهند را بسازند. البته اضطراب حکومت از این بابت از پروتکل یرن فایننس ۲ با سوزاندن آدرس‌های مینتر و گاورننس به‌طور کامل برطرف شد.

نگرانی دیگر انجمن در رابطه با YFII نیز آن بود که کلید دارنده، فقط و فقط تحت استفاده «آندره کرونیه» قرار داشت. پس بدین ترتیب او می‌توانست عرضه نامحدودی از YFII را بسازد. البته این مشکل نیز با سوزاندن کلید مالک به‌طور کامل از بین رفت. حالا هیچ YFII جدیدی را نمی‌توان ساخت مگر آنکه انجمن از طریق رأی‌گیری حکومتی آن را تصویب کرده باشد.

YFII بازده بزرگی در حدود ۲۰۰۰% APY را به شما ارائه می‌دهد؛ اما با وجود این، هنوز شک و شبهات بسیاری در رابطه با استفاده از قراردادهای هوشمند YFII وجود دارد. شما می‌توانید از طریق این لینک https://yieldfarming.info/yfii/ycrv/ ببینید که چه APYای را می‌توان از طریق فارمینگ YFII به‌دست آورد.

روش حکومتی YFII نیز بر اساس مدل چندامضایی بوده که قدرت آن در میان ۱۱ عضو، تقسیم شده است. برای تأیید و تصویب هر اقدامی، باید ۷ نفر از اعضا موافقت کنند تا آن اقدام به انجام برسد. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این ۱۱ عضو به سایت روبه‌رو مراجعه کنید: https://keys.yfii.finance

این توکن همچنین در صرافی بایننس نیز درج شده است. جفت‌های معاملاتی آن هم عبارتند از: YFII/USDT، YFII/BUSD، YFII/BNB، YFII/ETH و YFII/BTC. شما می‌توانید YFII را به‌سرعت از صرافی بایننس، خریداری کنید.

پروتکل یرن فایننس

نحوه کسب توکن پروتکل یرن فایننس ۲

شما می‌توانید YFII را با تأمین نقدینگی در استخرهای بسیاری به‌دست آورید. البته دو راه اصلی برای ییلد فارم این توکن وجود دارد. هرکدام از آن‌ها نیز نتایج متفاوتی داشته و از ریسک‌های خود برخوردارند.

روش اول

  • به آدرس https://www.curve.fi/iearn بروید و در استخر Y کرو فایننس نقدینگی ایجاد کنید. بدین منظور، می‌توانید استیبل کوین‌های DAI، USDT، USDC یا TUSD را سپرده‌گذاری نمایید.
  • این کار برای شما توکن‌های LP را تولید خواهد کرد.
  • سپس توکن‌های LP خود را به آدرس https://yfii.finance/#/ ببرید.
  • حالا توکن خود را در استخر «یرن» استیک کنید تا کسب توکن‌های YFII را آغاز نمایید.

روش دوم

  • روش دوم آن است که ترکیبی از Dai و YFI یعنی ۹۸% از Dai و ۲% از YFI را در استخر تشویقی بالانسر سپرده‌گذاری کنید تا توکن‌های بالانسر به‌دست آورید.
  • سپس توکن‌های بالانسر خود را به آدرس https://yfii.finance/#/ ببرید.
  • حالا توکن‌های Bal خود را در استخر «بالانسر YFII-DAI» استیک کنید تا کسب توکن‌های YFII را آغاز نمایید.

هر پاداشی که به‌دست می‌آید را می‌توانید هر زمان که بخواهید از حساب برداشت کنید. همچنین هر توکن استیک‌شده را نیز می‌توان در هر نقطه‌ای از حساب برداشت کرد. هیچ دوره قفل‌شدنی برای توکن‌های استیک‌شده در این قسمت وجود ندارد. همچنین می‌توانید آمار ییلد فارمینگ YFII را نیز در آدرس زیر مشاهده نمایید:‌ https://yieldfarming.info/yfii/ycrv/

جمع‌بندی

 پروتکل یرن فایننس از پروتکل‌های برتری بود که در مقاله امروز به آن پرداختیم. ییلد فارمینگ چه در پلتفرم‌های کرو فایننس، چه در یرن فایننس، DFI. Money و چه در هر پلتفرم دیگر، یک امر مهم است که ریسک‌های بسیاری دارد. شما نباید بیش از آنچه که می‌توانید از پس آن برآیید را سرمایه‌گذاری کنید.

منبع: https://thecryptobasic.com/2020/09/08/what-is-yearn-finance-yfi-and-yearn-finance-2-yfii-how-to-earn-yfi-and-yfii/

Leave A Reply

Your email address will not be published.