رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

تاریخچه بیت کوین فراز و فرود های این ارز در ایران

0

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

بیت کوین به عنوان اولین و ارزشمندترین رمزارز جهان، سال های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. تاریخچه بیت کوین از سال ۲۰۰۸ تاکنون فصل تازه ای از زندگی مالی بشر را ورق زده است. این رمزارز فعالیت ساده و بی سر و صدای خود را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرد. اما مسیری که این ارز را به قرن بیست و یکم کشانده است، در نوع خود کم نظیر بوده است. در اینجا میتوانید اطلاعات بسیار جذابی در مورد اینکه بیت کوین چیست و بهترین روش های نگهداری امن بیت کوین پیدا کنید.

ورود بیت کوین به ایران

پیشتازان و کسانی که زندگی خود را در بازارهای مالی سپری کرده اند به خوبی می دانند که تاریخ بخش جدانشدنی زندگی بشر است. تاریخ به شما نشان می دهد که از کجا به کجا رسیده اید و در این راه چه چیزهایی قربانی شده است. شناخت تاریخ درک ما از جهان پیرامون و خودمان را افزایش می دهد. بیت کوین دنیای تازه ای را به وجود آورده است. دنیایی بر پایه رضایت جمعی که یادآور یک دموکراسی کامل است. دنیای بدون حضور یک قدرت مرکزی.

 واقعیت این است که همه ما با این مفاهیم بیگانه هستیم. ما هرگز طعم زندگی بدون حضور یک نظام یا قدرت مرکزی را تجربه نکرده ایم. بیت کوین اولین تجربه ما در برخورد با این دنیاست. بنابراین شناخت تاریخ بیت کوین و پی بردن به تعریف بیت کوین چیست می تواند اولین قدم برای ورود به این دنیای جدید باشد. با ما در ادامه همراه باشید تا بیت کوین را از زاویه ای دیگر بشناسید.

آغاز فعالیت بیت کوین

 ایده اولیه از راه اندازی بیت کوین در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ مطرح شد. بیت کوین زمانی به مردم معرفی شد که جهان در بحران اقتصادی به سر می برد. در آن زمان ساتوشی ناکاماتو با معرفی این ارز راهکاری غیر منتظره را پیش روی اقتصاد جهانی گذاشت. در آن زمان وایت پی پر (White paper) شامل تمام اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد این ارز در اختیار مردم گذاشته شد. این مقاله همچنان در دسترس عموم است.

در این مقاله مفهوم بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال بدون مرکزیت مطرح شد. بدون مرکزیت آن لزوم حضور یک قدرت مرکزی را از میان برداشت. به جای قدرت مرکزی اطلاعات موجود در شبکه بیت کوین در یک دفتر کار توزیع شده به نام بلاک چین ذخیره می شوند. منظور از دفتر کار توزیع شده، پایگاه اطلاعاتی است که در سراسر شبکه پراکنده شده است. به این ترتیب تمام کامپیوترهای موجود در شبکه به اطلاعات موجود در این دفتر کار دسترسی دارند. نیاز به استفاده از هیچ فرد واسطه ای نیست و افراد می توانند معاملات را به صورت مستقیم انجام می دهند. همه اینها به لطف تکنولوژی بلاک چین میسر شده بود.

تاریخچه قیمت بیت کوین
تاریخچه رمزارز

پیاده سازی بیت کوین روی بلاک چین

بلاک چین از تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ به صورت رسمی فعالیت خود را در شبکه بیت کوین آغاز کرد. اولین بلاک شبکه در این تاریخ ثبت شد. اولین تراکنش آزمایشی شبکه ۱ هفته بعد از این تاریخ انجام شد.

بیت کوین برای اولین بار در طول تاریخ تنها به ماینرهایی تعلق داشت که وظیفه استخراج و تایید تراکنش های بیت کوین را بر عهده داشتند. در این زمان بیت کوین ارزش چندانی در نظام مالی جهان نداشت. در آن زمان کامپیوترها مسائل پیچیده ریاضی را حل می کردند. آنها در کنار حل مسائل ریاضی وظیفه تایید تراکنش های قبلی را نیز برعهده داشتند. ماینرها در آن زمان تنها برای سرگرمی بیت کوین را مبادله می کردند.

بیش از یک سال تا انجام اولین تراکنش بیت کوین طول کشید. در تاریخ ۲۲ می سال ۲۰۱۰ فردی در پیتزا پاپا جان (Papa John) با استفاده از ۱۰ هزار عدد بیت کوین یک پیتزای ۲۵ دلاری را خرید. این اولین تراکنش واقعی بیت کوین در طول تاریخ است. در آن زمان هر پنی برابر با ۴ بیت کوین بود. درواقع با حساب قیمت امروز بیت کوین آن پیترا به ارزش ۳۸۰ میلیارد دلار فروخته شده است.

هواداران رمزارز در بزرگداشت این روز ۲۲ می را روز پیتزا نامیده اند. در روزهای اول بیت کوین وسیله ای برای مبادله کالا به کالا به شمار می رفت. در آن زمان مردم در اتاق های بحث و گفتگو درباره خدمات و کالاهایی که باید در ازای بیت کوین دریافت کنند صحبت می کردند. در آن ارزش ثابتی برای بیت کوین وجود نداشت. مردم با توافق ارزش این ارز را تعیین می کردند.

اگر دوست دارید مطلب بیشتری در مورد بلاک چین و کابرد آن بدانید ، مطالعه مقاله بلاک چین چیست خالی از لطف نیست .

ظهور دیگر آلت کوین ها

 در سال ۲۰۱۱ ماینرها و برنامه نویسان بیت کوین شبکه های دیگری را ایجاد کردند. این شبکه ها اتریوم و لایت کوین نام داشتند. این شبکه ها برای بهبود کد نوسی بلاک چین بیت کوین به کار گرفته شدند. به این ترتیب بیت کوین رفته رفته برای کاربردهای دیگری نیز آماده شد.

مطالعه اتریوم چیست حتما به درک بیشتر این مقاله به شما کمک میکند.

کاربردهای بیشتر افراد بیشتری را به شبکه بیت کوین فراخواند. استفاده از بیت کوین به عنوان ارزی در کنار دیگر ارزها به تدریج متداول تر شد. از زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۱۰ و در بازارهای جهانی در دسترس مردم قرار گرفت، خرید، فروش، نگهداری و مبادله آن به مراتب ساده تر شد. به این ترتیب بیت کوین در این بازار برای اولین بار در تاریخ در مقایسه با دلار قیمت گذاری شد. بیت کوین از قیمت چند سنت در آن زمان مسیر زیادی را تا قیمت ۳۸ هزار دلاری امروز سپری کرده است. برای پیدا کردن پاسخ سوال تاریخچه بیت کوین چیست و پیش از آنکه نگاهی به تارخچه تغییرات قیمت این ارز بندازیم، بهتر است بدانیم که بیت کوین در ایران چه سرنوشتی داشته است.

تاریخچه بیت کوین در ایران

بیت کوین در ایران درست مانند دیگر کشور های جهان با استقبال مردم روبه رو شده است. نام و آوازه بیت کوین از همان سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در ایران نیز شنیده می شد. اما دولت موضوع مشخصی در خصوص این ارز نداشته است. از آنجایی که استخراج بیت کوین مستلزم مصرف برق بسیار زیادی است، دولت تدابیری را برای شناسایی دکل هایی که به صورت غیر قانونی از برق استفاده می کردند در نظر گرفت. اما با گذشته زمان دولت ایران نیز به فرصت های موجود در این ارز پی برده و به استفاده از این ارز در صادرات و واردات روی آورده است.

 از یک طرف استخراج بیت کوین در مقایسه با صادرات نفت و محصولات پتروشیمی بسیار سودآورتر است. همین امر سبب شده است که استخراج بیت کوین در ایران نیز به قدرت به مسیر خودادامه دهد. دولت اعلام کرده است که بیت کوین های استخراج شده باید به بانک مرکزی فروخته شوند. از طرفی برای خرید و فروش بیت کوین نیز صرافی های مجازی از سوی بانک مرکزی معرفی شده اند.

ایران به تازگی و در راستای افزایش بازده استخراج پایگاه استخراجی را در کرمان افتتاح کرده است. این پایگاه ۱۷۵ مگابایتی با استفاده از انرژی برق بسیار ارزان قیمت استخراج را انجام می دهد. دولت تا اندازه ای به استخراج بیت کوین روی آورده است که برای تامین انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین از سوخت مازوت نیز بهره می برد. این امر آلودگی هایی را در شهرهای بزرگ کشور در پی داشته است.  

ماینرهای ایرانی
بیت کوین در ایران

 میانرها با تمام قوا وارد عمل شده اند

ماینرهای ایرانی نیز با افزایش قیمت بیت کوین و عبور قیمت این ارز از ۳۰ هزار دلار روزانه بیش از ۳۰۰ مگاوات برق را مصرف می کنند. واقعیت این است که برای استخراج هر بیت کوین به ۶۵۷.۳۹ کیلووات بر ساعت برق نیاز خواهد بود. این میزان برق برابر با مصرف برق ۵۹ روز یک خانواده متوسط در برتانیایی است. میانرهای ایرانی این روزها به شدت در حال استخراج بیت کوین هستند. ریال ایران در سالی میلادی که به تازگی پشت سر گذاشتیم درصد تورم ریال از ۲۱.۸۹ به ۱۵۸.۳۱ درصد رسیده است.

 تاریخچه قیمت بیت کوین

تاریخچه بیت کوین با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است. در فوریه ۲۰۱۱ قیمت بیت کوین از ۱ دلار عبور کرد. در آن زمان قیمت بیت کوین برای چند سال زیر ۲ دلار بود. در ژوئن سال ۲۰۱۱ قیمت اولین حباب قیمت بیت کوین منفجر شد و قیمت این ارز به ۳۱ دلار رسید. دو سال بعد از این رویداد و در آوریل سال ۲۰۱۳ قیمت این ارز به ۲۰۰ دلار رسید. تا اواخر نوامبر همان سال قیمت این ارز به ۱۰۰۰ دلار رسید. قیمت بیت کوین با رسیدن به نوامبر سال ۲۰۱۷  به ۱۰۰۰۰ هزار دلار رسیده بود. بیت کوین در اواسط دسامبر سال ۲۰۱۷ برای اولین بار قیمت ۱۹۶۵۰ دلار را ثبت کرد.

 در آن زمان بسیاری از حاضران شبکه بیت کوین این ارز را با آغاز به کار اینترنت مقایسه کردند. اینترنت در سال ۱۹۹۹ وارد میدان شد و به رونق تجارت هایی مانند آمازون کمک کرد.

از سال ۲۰۱۷ صحبت بیت کوین بر سر زبان ها افتاد. اما رفته رفته و با نزدیک شدن سال ۲۰۱۸ قیمت بیت کوین نیز کاهش پیدا کرد. اما با کاهش قیمت بیت کوین بازار بالغ تری در حوزه ارز دیجیتال ایجاد شده بود. رشد قیمت بیت کوین منجر به ایجاد بازارهای فیزیکی و مجازی بسیاری در سراسر جهان شد. از این گذشته مردم بیشتری به این بازار علاقه مند شدند.

 با رسیدن به سال ۲۰۲۰ بیت کوین هاوینگ سوم خود را پشت سر گذاشت. در ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان اقتصاد جهانی را با مشکلات بی سابقه ای روبه رو کرد. رعایت پروتکل های بهداشتی، بسته شدن مرزها، حفظ فاصله اجتماعی و قرنطینه اقتصاد جهان را به آستانه نابودی کشاند. قیمت سهام و دیگر دارایی های بازار سرمایه نزول کرد.

 محرک های بیت کوین در سال ۲۰۲۲

بانک مرکزی آمریکا برای کمک به اقتصادهای در حال ویرانی اجازه انتشار دلارهای بیشتری را صادر کرد. این امر ضربه دیگری را به پیکره اقتصاد جهانی وارد کرد. کاهش ارزش دلار ترس و نگرانی بیشتری را در دل سرمایه گذاران ایجاد کرد. بیت کوین در این بین به عنوان یک اندوخته ایمن و قابل اعتماد خودنمایی کرد. به زودی مردم بیشتری برای خرید این ارز وارد عمل شدند.

 قیمت بیت کوین از ۱۰ هزار دلار به ۲۰ هزار دلار رسید. با رسیدن قیمت بیت کوین به ۲۰ هزار دلار موسسات سرمایه گذاری متوجه فرصت های موجود در این ارز شدند. در ادامه افزایش تقاضای خرید بیت کوین از سوی موسسات سرمایه گذاری ارزش این ارز را افزایش داد. سرمایه گذارهای بزرگ بازار نیز ثروت خود را به این بازار منتقل کردند.

این روند به تدریج قیمت بیت کوین را ۲۶ هزار دلار کشاند. تمام حاضران شبکه از این رویداد متعجب شده بود. چرا که روند صعودی سال ۲۰۱۷ به دنبال ایمان و اعتقاد سرمایه گذارهای خرد به بیت کوین به راه افتاده بود. اما روند صعودی سال ۲۰۲۰ با حضور قدرت های بزرگ وال استریت و شرکت های سرمایه گذاری جان گرفته است.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین
هواداران بیت کوین

شرکت های قدرتمند بیت کوین را روی دست گرفتند

 شرکت هایی مانند Grayscale،  Microstrategy به بازار بیت کوین پیوستند. نقدینگی عظیمی از سوی این شرکت وارد عمل شد. اما ورود هیچکدام از این شرکت به اندازه ورود پی پل به بازار بیت کوین شگفت انگیز نبود. پی پل خرید و فروش رمزارز را برای شهروندان آمریکایی امکان پذیر کرد و به این ترتیب توجه افراد بیشتری را به این بازار جلب کرد.

 از سوی دیگر این شرکت بخش اعظم بیت کوین های استخراج را مستقیم خریداری می کنند. به این ترتیب موجود بیت کوین های در گردش بازار به شدت کاهش پیدا کرده است. همین امر به زیاد شدن قیمت نیز دامن زده است.

در ادامه سرمایه گذارهای خوشبینی یا گاوها با خرید هرچه بیشتر این ارز قیمت بیت کوین را افزایش دادند. این ارز سال ۲۰۲۰ با رشد ۲۹۰ درصدی در طول سال با قیمت ۲۹ هزار دلار به پایان رساند. بسیاری از حاضران شبکه به ادامه روند صعودی در سال ۲۰۲۱ بدگمان بودند. اما واقعیت ایناست که بیت کوین با ورود به سال ۲۰۲۱ دست از روند صعودی برنداشته و توجه موسسات مالی بیشتری را به خود جلب کرد. درواقع قیمت بیت کوین در ماه اول سال ۲۰۲۱ افزایش دوبرابر را تجربه کرد. قیمت این ارز در روزهای اول سال میلادی جدید افزایش چشمگیری داشته است. هدیه دادن بیت کوین در روزهای کریسمس در کنار افزایش تقاضای خرید این ارز منجر به افزایش قیمت این ارز شد.

 بیت کوین قیمت ۴۲ هزار دلار را در سال ۲۰۲۱ تجربه کرد. اما در ادامه با کاهش قیمت ها روبه رو شد. قیمت بیت کوین در یک روند کاهشی به ۳۰ هزار دلار رسید. اما در زمان نگارش این مقاله این ارز روند صعودی را پیش گرفته و به ۳۸ هزار دلار رسیده است.

 تاریخچه استخراج بیت کوین

 در زمان راه اندازی اولیه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ و ثبت اولین بلاک در تاریخ ۳ ژانویه استخراج به شیوه متفاوتی انجام می شد. در آن زمان تنها ماینر حاضر در شبکه ساتوشی ناکاماتو بود. او برای استخراج بیت کوین در آن زمان به تجهیزات پیچیده ای نیاز نداشت. در آن زمان استخراج بیت کوین به وسیله یک رایانه خانگی امکان پذیر بود.

 تمام رایانه هایی که برای جستجوی اینترنتی مناسب هستند و از برنامه هایی مانند ورد و دیگر نرم افزارها پشتیبانی می کنند مجهز به قطعه ای به نام سی پی یو یا واحد پردازنده مرکزی هستند. این قطعه نقش مهمی در نحوه پردازش اطلاعات دارد. به دلیل کاهش رقابت میان ماینرهای شبکه در روزهای اول استخراج بیت کوین به وسیله پردازنده های ساده کامپیوترهای خانگی امکان پذیر بود.

 با افزایش تعداد ماینرها در شبکه سخت افزارهای جدیدتری نیز به کار گرفته شد. همه در حال رقابت برای به دست آوردن پاداش استخراج هستند.

 کارت های گرافیکی و FPGA

اولین نوآوری های بزرگ در بازار استخراج اندکی پس از افزایش ارزش این ارز روی داد. با افزایش قیمت بیت کوین و حضور ماینرهای ،رقابت برای استخراج بیت کوین از همیشه داغ تر شده است.

 به این ترتیب اندک اندک کارت های گرافیکی، جای پردازنده های کامپیوتری را گرفتند. این کارت های گرافیکی برای برای بازی های کامپیوتری روی کار آمده اند. این کارت های گرافیکی برای ایجاد تصاویر گرافیکی شفاف و دقیق روی کار آمده اند.

 ابداع این کارت های گرافیکی استخراج بیت کوین را تا ۶ برابر ساده تر کرد. در ادامه کارت های  FPGA روی کار آمدند. این کارت ها پردازش و استخراج بیت کوین را دو برابر سریعتر از کارت های گرفیکی انجام می دادند.  اما نسل دیگری از تجهیزات استخراج در راه بود.

 سومین نسل از پردازنده های استخراج با نام ASIC  روی کار آمدند. این پردازنده های زمان کوتاه تر نتایج بهتری را به دنبال داشتند. این تجهیزات بر خلاف کارت های گرافیکی قبلی به صورت انحصاری برای استخراج بیت کوین تولید شده اند.  سرعت استخراج بیت کوین در حال حاضر و با استفاده از  ASIC درواقع ۱۰۰ برابر از سرعت استخراج بیت کوین در سال ۲۰۰۹ بیشتر است.

 با توجه به افزایش ارزش هر بیت کوین و افزایش رقابت برای استخراج بیت کوین هر روز تکنولوژی هایی بیشتری برای استخراج بیت کوین روی کار می آید.

قیمت بیت کوین کش
تاریخچه بیت کوین کش

 تاریخچه قیمت بیت کوین کش

بیت کوین کش در تاریخ آگوست سال ۲۰۱۷ روی کار آمد. این ارز در نتیجه فورکی که در بیت کوین شکل گرفت فعالیت خود را آغاز کرد. در بیت کوین کش اندازه هر بلاک به شدت افزایش پیدا کرد. به این ترتیب امکن پردازش تراکنش های و افزایش مقیاس پذیری شبکه نیز میسر شد.

بیت کوین در ادامه فورک دیگری را نیز تجربه کرد. در سال ۲۰۱۸ بیت کوین کش و بیت کوین اس وی روی کار آمدند. علت نامگذاری بیت کوین کش این است که در شبکه این ارز از مشتریان شبکه بیت کوین استفاده شده است.

 این ارز امکان ذخیره سازی اطلاعات بیشتر در هر بلاک را میسر کرد. ظرفیت این ارز نیز برابر با ۲۱ میلیون دلار است. سرعت انجام تراکنش ها و حجم هر بلاک نیز  در بیت کوین کش بیشتر شده است.

 بیت کوین کش در روزهای اول راه اندازی با استقبال زیادی از سوی مردم روبه رو شد. در دسامبر سال ۲۰۱۷ قیمت این ارز برابر با ۴۰.۹۱ دلار بود. بیت کوین در ادامه و یکسال بعد به دو شاخه بیت کوین کش ABC  و بیت کوین کش SV  تبدیل شد. مشتریان بیت کوین کش در بیت کوین کش ABC  حضور داشتند. بیت کوین کش SV  به وسیله کرگ رایت (Craig Wright) راه اندازی شد. او از قراردادهای هوشمند استفاده نکرد.  در روند صعودی بیت کوین، این آلت کوین نیز مانند دیگر رمزارزها به روند صعودی ادامه داد. اما این روزها این ارز به قیمت ۵۱۵ دلار معامله می شود.

کلام آخر

 زمانی که افت و خیزهای یک بازار را می شناسید، درک بهتری از رفتار آن به دست می آورید. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که با از سرمایه گذاری در این بازار لذت بیشتری نیز ببرید.

 اکنون با شناخت تاریخچه بیت کوین با سرگذشت این ارز در قرن بیست و یکم آشنا شده اید. این ارز می تواند آینده نظام مالی را متحول کند. اگر هنوز به این مسئله پی نبرده اید، زمان آن رسیده است که با ما در رمزارز مارکت همراه باشید و اطلاعات خود را در زمینه بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال افزایش دهید.

 اولین ماینر بیت کوین اولین بلاک را با تیتری از روزنامه تایمز پر و روانه بلاک چین کرد. او ساتوشی  ناکاماتو بود که به نظر می رسد رویاهای بزرگی را برای بیت کوین در سر داشته باشید.

 شناخت گذشته در درک رویدادهای آینده نقش مهمی دارد. این معیارهای جهان رمزارز را برای شما ملموس تر می کنند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.