رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

بلاک چین چگونه کار میکند

0

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

۹۵%
عالی تر نمیشه
  • به این مقاله امتیاز دهید

بلاک چین چگونه کار میکند ، چرا این کاربرد آن اینقدر در بیت کوین مهم است هر چند توضیح آن کمی فنی ایست ولی ما در این مقاله در حد امکان آن را ساده توضیح داده ایم.

درباره “بلاک چین” بیشتر بدانید

بلاک چین چگونه کار میکند به زبان ساده

به زبان ساده، بلاک چین یک نوع دفتر ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع دفتر،برای همه کسانی که تمایل دارند قابل مشاهده است . با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود. شایدکارکرد بلاک چین بشود ساده تر این جوری توضیح داد .

شاید معادل ساده آن را بتوان دفتر اسناد رسمی دانست که اطلاعات برای همه کسانی که بخواهند قابل مشاهده است و البته اطلاعات آن به سرعت با بقیه دفاتر اسناد به روز رسانی میشود و دسترسی برای تغییر آن فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر است . خب حالا به این مثال در مورد کاربر بلاک چین در بیت کوین چیست و همچنان در اتریوم چیست توجه فرمایید.

برای درک بهتر چگونه گی کار کرد بلاک چین به مثال زیر توجه کنید:

من در یک جمع ۱۰۰ نفری، برگه‌ای حاوی اطلاعات را بالا می‌گیرم و همه با تلفن همراه‌شان از آن برگه عکس می‌گیرند. حالا اگر من آن اطلاعات را نابود کنم، یا تغییری در آن بدهم، دیگر برای آن جمع قابل پذیرش نیست، چون آن‌ها یک کپی از نسخه اصلی را دارند، مگر اینکه موبایل همه را بگیرم و آن را حذف کنم.

این جمعی که از آن صحبت کردیم می‌تواند چندین میلیون نفر باشد که در بیت کوین و اتریوم  و سایر ارزهای دیجیتال بلاک چینی شاهد آن هستیم و یا به صورت خصوصی برای یک گروه خاص استفاده شود.

بلاک چین‌ها می‌توانند به صورت خصوصی و برای اهداف خاص در یک نهاد یا سازمان مورد استفاده قرار بگیرند که به آن بلاک چین سازمانی (Enterprise blockchain) هم می‌گویند. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان، بلاک چین‌های سازمانی نمی‌توانند هدف اصلی این فناوری یعنی تمرکززدایی را به ارمغان بیاورند.

بلاک چین چطوری کار می‌کند؟

واژه بلاک چین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست.

در هر بلاک، هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از جرم و جنایت‌های یک فرد تا جزئیات تراکنش‌های یک شبکه پولی مانند بیت کوین. در بیت کوین یا ارزهای دیجیتال میتوان گفت اگر من مثلا مقدار ۲ بیت کوین به شما منتقل کردم در واقع دیگه مالک اون بیت کوین های ارسالی نیستم و شما مالک جدید هستین، این تراکنش در بلاک چین یا همون زنجیره بلوکها ذخیره میشود و برای همه قابل مشاهده است. متوجه باشید قابل مشاهده بودن دلیل بر دسترسی جهت انتقال داشتن نیست . کسی میتواند بیت کوین هاش را منتقل کند که از درون والت خودش به کلید های اصلی دسترسی داشته باشد. اطلاعات بیشتر در مورد کیف پول بلاک چین را در مقاله مربوطه مشاهده فرمایید.

اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. این زنجیره، بلاک چین را تشکیل می‌دهد.

بلاک چین از دیدگاه فنی

بلاک چین را یک به عنوان بایگانی که اطلاعات روی آن ثبت می شوند، در نظر بگیرید. شاید یک بلاک چین با چیزهایی که با آن بیشتر آشنا هستید، خیلی تفاوت نداشته باشد. مثل ویکیپدیا.

با استفاده از یک بلاکچین، افراد زیادی می‌توانند سوابق مختلفی را به یک نوع بایگانی اطلاعات وارد کنند و همچنین کاربران می‌توانند چگونگی ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات را کنترل کنند.

ساختار و نوع کار این فناوری خیلی با نوع کار وب‌سایت ویکیپدیا تفاوت ندارد. مقالات وب‌سایت دانشنامه آنلاین ویکیپدیا هم محصول یک نویسنده نیستند. هر کسی می‌تواند با رعایت قوانین ویکیپدیا، در این سایت مطلب منتشر کند. بنابراین در ویکی‌پدیا هم فقط یک فرد اطلاعات را کنترل نمی‌کند.

با این حال، با بررسی‌های عمیق‌تر، تفاوت‌هایی که باعث می‌شود فناوری بلاک چین منحصر به فرد باشد، روشن‌ می‌شود. در حالی که هر دو در شبکه‌های توزیع‌شده (اینترنت) اجرا می‌شوند، ویکی‌پدیا در شبکه جهانی وب (WWW)، با استفاده از یک مدل «کلاینت سرور»، طراحی شده است.

این یعنی در ویکیپدیا، داده‌ها روی سرور متمرکز ذخیره می‌شوند. حتی اگر کاربران هم نخواهند، یک یا چند نفر به تمام داده‌ها کنترل دارند و می‌توانند آن‌ها را تغییر دهند یا به طور کامل حذف کنند.

در ویکی‌پدیا، یک کاربر (کلاینت)، با مجوزهایی که در حساب کاربری خود توسط سیستم برایش تعیین می‌شود، قادر است همه یا برخی از ورودی‌های ویکی‌پدیا را که در یک سرور متمرکز ذخیره شده‌اند، تغییر دهد.

هر زمان که یک کاربر به صفحه ویکیپدیا دسترسی پیدا کند، نسخه به‌روزشده یک مطلب در دیتابیس (مسترکپی) را دریافت می‌کند. اما تفات اصلی این است که کنترل پایگاه داده همچنان با مدیران ویکی‌پدیا باقی می‌ماند و کنترل دسترسی‌ها و مجوزها توسط یک مقام مرکزی حفظ می‌شود. به نوعی مدیران ویکی‌پدیا می‌توانند یک مقاله را هر زمان که بخواهند حذف کنند.

اما در بلاک چین، مالک اطلاعات پایگاه داده، همان کاربران شبکه هستند و اطلاعات ثبت‌شده روی آن پاک نمی‌شود.

در صورتی که دوست دارید اطلاعاتی در مورد سایت بلاک چین و یا اینکه بلاک چین به زبان ساده تر ببنید این مقاله بلاک چین چیست به زبان ساده و چرا باید در مورد بدانیم برایتان جذاب خواهد بود.

منابع : Blcokchain.com

Leave A Reply

Your email address will not be published.