رمز ارز مارکت
هر چیزی در مورد کریپتوکارنسی از آموزش تا خرید وفروش رمز ارز

آموزش خرید بیت کوین

0

از اخبار و تخفیف های لحظه ای با عضویت در خبر نامه ها بلافاصله خبر شوید .

محتوا نمایش

تمایل برای خرید بیت کوین در ایران به عنوان رایج‌ترین ارز دیجیتال دنیا روز به روز بیشتر می‌شود و افراد زیادی وجود دارند که می‌خواهند سرمایه‌ خود را وارد تجارت ارزهای رمزنگاری شده نمایند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که مشتاقید به چرخه‌ مبادلات بیت کوینی وارد شوید، نیاز دارید تا از روش‌های خرید و فروش این ارز دیجیتال آگاه شوید.

بیشتر بدانید

در ادامه برای شما با اهمیت‌ترین مراحل در آموزش بیت کوین را مطرح خواهیم کرد.

آیا خرید بیت کوین در ایران قانونی است؟

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در آذر سال ۹۸ اعلام شد که بیت کوین در ایران به رسمیت شناخته شده است و قانون‌گذاری برای آن انجام می‌شود. بنابراین هم خرید و فروش بیت کوین به صورت قانونی صورت می‌گیرد و هم کسانی که علاقه‌مند به داشتن ماینر هستند می‌توانند پس از گذراندن مراحل قانونی، از دستگاه خود استفاده و بیت کوین استخراج کنند.

آموزش خرید بیت کوین در ایران

آموزش خرید بیت کوین در ایران

از آنجایی که بیت کوین یک ارز دیجیتال است، بهتر خواهد بود اگر خرید و فروش آن هم از طریق اینترنت انجام شود. متاسفانه به دلیل تحریم‌هایی که در بازار معاملات جهانی علیه ایران وجود دارد، خرید و فروش بیت کوین از طریق صرافی‌های بزرگ و مطرح بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. اما به هر حال، راه‌هایی جهت تبادلات بیت کوینی برای کاربران ایرانی هم وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- خرید به صورت غیر حضوری از صرافی های آنلاین

آموزش خرید بیت کوین در ایران

برای خرید بیت کوین از صرافی، اولین کاری که باید انجام دهید عضویت در یک سایت صرافی است. صرافی‌های مطرحی وجود دارند که هیچ کدام به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند. تنها صرافی معتبر جهانی که برای ایرانی‌ها هم فعال است، صرافی  LocalBitcoins است.

یکی از ویژگی‌های این سایت این است که در آن قمیت‌های مختلفی برای خرید و فروش بیت کوین از طرف کاربران ارائه می‌شود که البته در محدوده‌ی قیمت صرافی‌ها هستند؛ ولی با وجود این امکان می‌توانید با گشت و گذار در آگهی‌های مختلف خرید و فروش، بهترین قمیتی را که با شرایط شما سازگاری دارد انتخاب کنید.

صرافی‌ها به دو صورت عمل می‌کنند: یا به شکل مستقیم با صرافی وارد مبادله می‌شوید و از آن بیت کوین می‌خرید یا صرافی به عنوان بستری برای معرفی فروشنده و خریدار به هم عمل می‌کند و کارمزد واسطه‌گری خودش را می‌گیرد.

۲- خرید از افراد حقیقی به صورت مستقیم

آموزش خرید بیت کوین در ایران

اگر به هر دلیلی نخواستید که در فضای سایت خرید و فروش کنید، بعضی سایت‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند که کاربران در سایت با دسترسی به شماره تماس همدیگر، بیرون از سایت قرار ملاقات بگذارند و به مبادله بپردازند.

بعضی گروه‌های تلگرامی هم ادعا می‌کنند که امکان خرید و فروش بیت کوین را دارند که به علت کلاهبرداری‌های گسترده‌ای که از این طریق انجام شده است، ما انجام آن را توصیه نمی‌کنیم. بعضی افراد هم که ماینر دارند و خودشان بیت کوین استخراج می‌کنند، به صورت حضوری اقدام به فروش بیت کوین می‌کنند و با خرید از آن‌ها این شانس را دارید که از پرداخت کارمزد نجات پیدا کنید.

برای خرید بیت کوین چه مراحلی باید طی شوند؟

برای اینکه بتوانید وارد چرخه‌ معاملات بیت کوینی شوید و بتوانید به راحتی خرید و فروش کنید، لازم است که مراحلی را طی کنید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱- نصب کیف پول

آموزش خرید بیت کوین در ایران

تهیه‌ کیف پول بیت کوین یکی از اساسی‌ترین مراحل در آموزش بیت کوین است که باید در چرخه‌ معاملات بیت کوینی انجام دهید. کیف پول در واقع، محلی برای نگهداری و حفظ پول‌های دیجیتال شماست که همه‌ معاملات خود را از طریق آن انجام می‌دهید.

در واقع هر آنچه که برای خرید و فروش بیت کوین احتیاج دارید ،مانند آدرس عمومی و کلید خصوصی،  در کیف پول شما قرار دارد. کیف پول‌های قابل استفاده برای بیت کوین به سه شکل عرضه می‌شوند.

  • نسخه‌ سخت‌افزاری به صورت فلش مموری
  • نسخه‌ نرم‌افزاری قابل اجرا روی دسکتاپ و موبایل
  • نسخه‌ کاغذی

در حال حاضر کیف پول بلاک چین، مهم‌ترین و محبوب‌ترین کیف پولی است که برای بیت کوین استفاده می‌شود. کیف پول بلاک چین محیطی ساده و آسان برای استفاده همه افراد دارد و می‌تواند روی تمام دستگاه‌های دیجیتال نصب شود و به کمک آن، کاربران می‌توانند به راحتی فرآیند ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی و رمزگذاری شده‌ خود را انجام دهند.

مراحل ساخت  اکانت کیف پول به صورت آنلاین در بلاک چین به این صورت است:

  1. وارد سایت بلاک چین www.Blockchain.com شوید.
  2. روی گزینه‌ «Sign UP» یا «Get a Free Wallet» کلیک کنید.
  3. پس از وارد کردن یک ایمیل معتبر و انتخاب پسوردی قوی، روی گزینه‌ «Create My Wallet» کلیک کنید.
  4. با انجام این مراحل ساده، کیف پول بلاک چین ساخته می‌شود.
  5. پس از اولین ورود به سایت، باید یک بار به ایمیل خود وارد شوید و ایمیلی را که از طرف سایت آمده است تأیید کنید.
  6. آدرس کیف پول خود را از طریق کلیک کردن روی گزینه‌ request دریافت کنید و به مبادله بپردازید.

۲- پیدا کردن فروشنده‌ معتبر

در دومین مرحله از آموزش بیت کوین اگر مبادلات خود را از طریق سایت و آنلاین انجام می‌دهید برای خرید بیت کوین باید درخواست خود را با رقمی که مورد نظرتان است، ثبت کنید.

زمانی که فروشنده‌ای با رقم مورد نظر شما برای فروش بیت کوین موافقت کرد، خرید بیت کوین انجام می‌شود. در صورتی که می‌خواهید از شخص حقیقی و به شکل حضوری بیت کوین بخرید می‌توانید در صرافی‌های آنلاینی که فضای این کار را فراهم کرده‌اند ثبت نام کنید؛ سپس با انتخاب شهر محل سکونت خود درخواست خرید بزنید. بلافاصله آگهی‌های مربوط به فروش بیت کوین در شهر مورد نظر شما نمایش داده می‌شود.

پس از آن با شماره‌ای که شخص فروشنده از خود در سایت قرار داده است تماس می‌گیرید و جایی قرار می‌گذارید و بیت کوین خود را می‌خرید. انتخاب فروشنده‌ معتبر هم نکته‌ دیگری است که باید مهارت آن را کسب کنید.

معمولاً در کنار نام فروشنده‌ها آمار تعداد معامله‌ای که تا کنون انجام داده‌اند نمایش داده می‌شود. ‌فروشنده‌ای را انتخاب کنید که آمار بالاتری دارد و در ضمن روش پرداختی که مد نظر او هست با روش پرداختی که برای شما راحت‌تر است یکی باشد.

بازخورد کاربران دیگر در مورد او را بررسی کنید و مطمئن شوید که از تاریخ ایجاد حساب کاربری او حداقل یک سال گذشته باشد.

صرافی‌های ایرانی بیت کوین

آموزش خرید بیت کوین در ایران

با توجه به تحریم‌های مالی و نبود امکان نقل و انتقال ارز از ایران به کشورهای دیگر، بهتر است برای خرید و فروش بیت کوین از صرافی‌های فعال در ایران استفاده کنید.

با یک جستجوی ساده در اینترنت، فهرست بلندی از صرافی‌هایی را می‌بیند که به مبادلات بیت کوینی مشغولند. البته با توجه به میزان بالای کلاهبرداری در معاملات ارزرمزی و نبود نظارت قانونی بر معاملات بیت کوینی در ایران، باید بسیار مراقب صرافی که انتخاب می‌کنید باشید تا در دام کلاهبرداران نیافتید.

صرافی بیدارز bidarz.com را می‌توان جزو صرافی‌های معتبر در این عرصه معرفی کرد.

۳- صرافی‌های خارجی بیت کوین قابل استفاده در ایران

آموزش خرید بیت کوین در ایران

به عنوان یک ایرانی فقط در صورتی که در سیستم‌های پرفکت مانی و وب مانی حساب داشته باشید می‌توانید از صرافی‌های خارجی بیت کوین بخرید هر چند که صرافی‌های زیادی نیستند که به این‌نوع حساب‌ها سرویس بدهند.

در صورتی هم که ویزا کارت یا مستر کارت دارید دیگر محدودیتی برای شما در انتخاب صرافی وجود ندارد. در حال حاضر سایت LocalBitcoins تنها صرافی فعالی است که برای کاربران ایرانی بدون محدودیت در دسترس است و حتی از طریق کارت شتاب هم می‌توانید به خرید و فروش بیت کوین بپردازید.

فرد حقیقی کیست؟

فرد حقیقی همان فروشنده‌ای است که در صرافی‌های آنلاین با او به توافق رسیده‌اید و تصمیم گرفته‌اید برای معامله‌ خود جایی بیرون از سایت با هم قرار بگذارید.

۴- انجام احراز هویت

از آنجایی که هیچ قانون حمایتی در راستای خرید و فروش بیت کوین مدون نشده است، در سال‌های گذشته کلاهبرداری‌های زیادی از کاربران صورت گرفت و به دلیل نبودن امکان ردیابی بیت کوین، سرمایه‌ بسیاری از این طریق از بین رفت.

روش‌های مختلفی به مرور زمان برای احراز هویت کاربران از طرف خریداران یا فروشندگان استفاده می‌شد که هیچ کدام به نظر خیلی مطمئن نمی‌آمدند. روشی که اکنون در صرافی‌های آنلاین برای احراز هویت استفاده می‌شود به این صورت است که خریدار یا فروشنده از کاربر مقابل خود می‌خواهد که یک عکس همراه با کارت ملی و کارت بانکی خود بگیرد و در ضمن، دست‌نوشته‌ای هم بنویسد و در آن توضیح دهد که عکسی که می‌فرستد به چه منظور و در چه تاریخی و برای چه کسی گرفته شده است.

اگر چنین عکسی را برای کاربر مقابل خود می‌فرستید تا پایان تأیید تراکنش فایل اصلی عکس را نزد خود نگه دارید.

۵- انتقال پول از طریق کارت بانکی به فروشنده و ارائه آدرس کیف پول

مقالات مرتبط

برای خرید بیت کوین از طریق کارت بانکی، باید حساب ریالی خود را از طریق درگاه پرداخت، در صرافی آنلاین مورد نظر شارژ کنید. اگر نوع صرافی شما این گونه است که به صورت مستقیم از آن خرید می‌کنید پس از شارژ کردن حساب خود، درخواست مقدار بیت کوین مورد نظر را می‌گذارید و صرافی آن را به آدرس کیف پول شما واریز می‌کند.

اما بعضی صرافی‌ها تنها واسطه‌ بین فروشنده‌ها و خریداران هستند و پس از شارژ کردن حساب خود با درگاه پرداخت، درخواست خرید بیت کوین را ثبت می‌کنید، فروشنده‌ معتبری پیدا می‌کنید و مبادله بین شما انجام می‌شود.

آدرس کیف پول چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش خرید بیت کوین در ایران

برای اینکه بتوانید مبادلات بیت کوین را انجام دهید و از دیگران بیت کوین بخرید به یک آدرس کیف پول نیاز دارید که تقریباً همان کارکرد شماره‌ ۱۶ رقمی کارت بانکی شتاب را دارد. پس از ساخت هر کیف پول بلاک چین، روی گزینه request کلیک کنید و سپس آدرس کیف پول در اختیار شما قرار می‌گیرد.

۶- دریافت بیت کوین از فروشنده و انتقال آن به کیف پول شما

پس از اینکه فرآیند انتقال پول انجام شد، فروشنده مقدار بیت کوین معامله شده را به آدرس کیف پول شما که در اختیار او قرار داده‌اید انتقال می‌دهد.

۷- پشتیبان‌گیری از کیف پول

یکی از مهم‌ترین کارهایی که بعد از ساخت کیف پول باید انجام دهید، گرفتن بک‌ آ‌پ یا پشتیبان است. اگر از اطلاعات خود بک آپ نگرفته باشید و به هر دلیلی اتفاقات ناخوشایندی برای حساب شما بیافتد، هیچ راهی برای بازگرداندن بیت کوین‌های شما وجود ندارد. مراحل گرفن بک آپ به این صورت است:

  • پس از ورود به کیف پول، روی گزینه‌ «Security Center» کلیک کنید.
  • دکمه‌ «Backup  Funds» را انتخاب کنید.
  • کلمات بازیابی را یادداشت کنید.
  • از شما خواسته می‌شود که بعضی کلمات را دوباره در سایت وارد کنید  تا ثابت کنید که کلمات بازیابی را یادداشت کرده‌اید.
  • در این مرحله تیک سبز رنگی پدیدار می‌شود که نشان می‌دهد روند بک‌ آپ‌گیری با موفقیت انجام شده است.

توجه داشته باشید که کلمات بازیابی را در جایی امن نگه دارید و از قرار دادن آن در اختیار دیگران خودداری کنید.

مبلغ هر بیت کوین چند دلار، چند یورو، و چند ریال است؟

با توجه به نوسانات شدید اقتصاد دنیا در روزهای گذشته، بیت کوین سیر نزولی داشته و قیمت آن به شدت کاهش پیدا کرده است. طبق قیمت روز دلار در بازار ایران، قیمت هر بیت کوین در روز نگارش این مقاله ۸۸۱۳ دلار است که نسبت به قیمت روز آن می توان آن را به ریال و یورو هم محاسبه کرد و برای استعلام قیمت روز آن می توانید از این لینک استفاده کنید.

کارمزد خرید بیت کوین چقدر است؟

معمولاً مقدار کارمزد بر اساس تعرفه‌ای که صرافی‌ها مشخص می‌کنند محاسبه می‌شود و ممکن است کمی با هم متفاوت باشد. به طور کلی کارمزد بر اساس حجم تراکنش در بازه‌ بایت محاسبه می‌شود و اگر حجم تراکنش شما بسیار پایین باشد با توجه به کارمزدی که از حسابتان کم می‌شود شاید چندان به صرفه نباشد.

اگر در صرافی‌های ایرانی عضو هستید، کارمزد برای نقل و انتقلات بیت کوینی هم تقریباً از همین فرمول پیروی می‌کند. مثلا صرافی والکس، برای معاملات کمتر از ۱۰ میلیون تومان و بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، ۰.۴۵٪ کارمزد دریافت می‌کند.

سوابق خرید و فروش بیت کوین در کجا ثبت می‌شوند؟ از چه طریق می‌توانیم آن‌ها را مشاهده کنیم؟

در همه‌ صرافی‌های آنلاین قمستی وجود دارد که همه‌ سوابق کابران و تعداد خرید و فروش آن‌ها ثبت شده است. در بعضی صرافی‌ها این امکان هم وجود دارد تا نظرات کاربران دیگر در مورد آن شخص، ثبت شود که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای اینکه به آن شخص اعتماد کنید یا نه، مؤثر باشد.

پس از خرید بیت کوین چگونه امنیت آن را حفظ کنیم؟

پس از ثبت‌نام در صرافی‌های آنلاین، به صورت خودکار کیف پولی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید بیت کوین‌های خود را بعد از انجام معاملات در آن نگهداری کنید؛ ولی کار عاقلانه‌تر این است که از قبل یک کیف پول معتبر مثلا کیف پول بلاک چین که امنیت آن در سطح بالایی قرار دارد، بسازید و بیت‌کوین های خود را به داخل آن منتقل کنید.

مناسب‌ترین روش خرید بیت کوین در ایران و مزایا و معایب هر کدام

به طور قطعی نمی‌توان گفت که بهترین روش خرید بیت کوین برای ایرانی‌ها چیست  ولی در کل خرید از سایت‌های ایرانی با توجه به اینکه انتقال پول را از درگاه‌های اینترنتی مهیا کرده‌اند، راحت‌تر است. بسیاری از سایت‌ها هم امکان احراز هویت را دارند که می‌تواند تا حدی بر صحت مبادلات تأثیر مثبت بگذارد.

اما نقصی که این صرافی‌ها نسبت به صرافی‌های خارجی دارند این است که مانند دلال عمل می‌کنند؛ یعنی در سایت‌های خارجی، آن‌ها بستری برای مرتبط کردن خریدار و فروشنده فراهم می‌کنند و خودشان درصدی به عنوان کارمزد برمی‌دارند، بنابراین نفعی در گران کردن مبلغ بیت کوین ندارند.

صرافی‌های ایرانی ابتدا خودشان بیت کوین را از صرافی‌های خارجی می‌خرند و بعد به سایت خود وارد می‌کنند. بنابراین گاهی دیده شده است که بیت کوین را با قیمت بالا می‌فروشند و با قیمت پایین می‌خرند.

خرید بیت کوین از چه روشی ارزان‌تر است؟

خرید بیت کوین به صورت مستقیم از ماینرها می‌تواند ارزان‌تر باشد چون آن‌ها هزینه‌ای بابت کارمزد دریافت نمی‌کنند. همچنین اگر بتوانید از اشخاص حقیقی مطمئن، بیت کوین بخرید باز هم به دلیل نبودن هزینه‌ کارمزد، خرید به‌صرفه‌تری خواهید داشت.

کمترین و بیشترین مقدار بیت کوینی که می‌توان خرید چقدر است؟

صرافی‌های آنلاین برای خود دستور العملی دارند که طبق آن مشخص کرده‌اند کمترین مقدار خرید بیت کوین چقدر است؛ ولی به طور کلی با مبلغ حدود ۱۰۰ هزار تومان هم می‌توان خرید را انجام داد. البته باید در نظر بگیرید که این مقدار کم پاسخگوی مبلغ کارمزد خواهد بود یا نه. سقف انتقال پول از طریق کارت‌های شتاب در صرافی‌های آنلاین معمولاً تا ۵۰ میلیون تومان است که باید این رقم را برای مقدار خرید بیت کوین در نظر گرفت.

مزایا و معایب خرید بیت کوین

ورود به بازار خرید و فروش بیت کوین مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری هم فوایدی دارد و هم معایبی آن را تهدید می‌کند. در ادامه به طور خلاصه فهرستی از مزایا و معایب بازار بیت کوین بیان ‌می‌کنیم:

مزایا:

  • سرمایه‌گذاری سودآور
  • سرعت انتقال بالا
  • نداشتن تورم
  • غیرمتمرکز بودن
  • امنیت بالا
  • امکان نقدپذیری سریع
  • امکن تبادل با کشورهای دیگر

معایب

  • نوسانات شدید قیمت
  • امکان از دست دادن سرمایه
  • برگشت‌ناپذیری تراکنش‌ها
  • نبود ضمانت خرید

زمان مناسب برای خرید بیت کوین

اگر در مورد بیت کوین اطلاعات جامع و کاملی ندارید و صرفاً با شنیدن حرف‌هایی درباره‌ سود سرشارِ این ارزرمز تصمیم گرفته‌اید وارد تبادلات بیت کوین شوید، توصیه‌ ما این است که دست نگه‌دارید؛ زیرا ابتدا لازم است با مفاهیم موجود در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوید و روش‌های تحلیل بازار را فرا بگیرید.

قیمت بیت کوین تحت‌تأثیر توابع مختلفی است و اگر در زمان نامناسبی خرید کنید قطعاً با شکست مواجه می‌شوید. طبیعتاً بهترین زمان خرید بیت کوین وقتی است که قیمت آن در بازار پایین آمده باشد. اما اینکه چه وقت قیمت بیت کوین پایین می‌آید نیازمند این است که همه‌ نوسانات بازار ارزهای دیجیتال را با دقت رصد کنید و در زمان مناسب اقدام به خرید کنید.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

مانند هر چیز دیگری که در بازار خرید و فروش می‌شود، قیمت بیت کوین هم به شدت تحت‌تأثیر افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا، بالا و پایین می‌رود. همینطور رویدادهای مهم سیاسی و اقتصادی در سطح جهانی هم می‌توانند بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارند.

مقدار بیت کوینی هم که در کل دنیا موجود است در روند قیمت‌گذاری مؤثر است. با توجه به ثابت بودن مقدار بیت کوین در دنیا هر چه به پایان آن نزدیک‌تر می‌‌شویم قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کنند.

روش‌های پیش‌بینی روند قیمت بیت کوین

به طور کلی دور روش برای تحلیل قیمت بیت کوین وجود دارد.

  • ۱- روش تحلیل تکنیکال که بر اساس قیمت‌ها و نوسات بیت کوین در روزها و ماه‌های گذشته و حجم معاملاتی که انجام شده است، بررسی می‌شود. در این روش قیمت بیت کوین را می‌توانید روی نمودار بر حسب بازه‌ زمانی که مشخص می‌کنید ببینید. سایت‌های مختلفی وجود دارند که این نمودارها را ارائه می‌دهند مانند سایت ارزدیجیتال.
  • ۲- روش تحلیل فاندامنتال که بر اساس رویدادهای اقتصادی و شرایط حاکم برجوامع مختلف است.

مثالی از نمودار بیت کوین:

نکات مهمی که باید پیش از خرید بیت کوین در ایران بدانید

توصیه‌ ما این است که با توجه به ناشناخته بودن بازار ارزهای دیجیتال و وجود ابهامات بسیار در مورد آن‌ها، پیش از آنکه اقدام به خرید بیت کوین کنید زمانی را صرف آموزش بیت کوین و همه‌ مسائل مربوط به آن مانند ماهیت بیت کوین، صحت شایعات پیرامون آن، نحوه‌ ساخت کیف پول، روش خرید و فروش آن و راه‌های پیشگیری از افتادن در دام کلاهبرداران کنید.

همچنین بسنجید که با توجه به همه‌ این عوامل آیا وارد شدن در عرصه‌ تبادلات بیت کوینی به نفع یا ضرر شماست. سپس با آگاهی کامل قدم در این راه جدید بگذارید.

استخراج بیت کوین در ایران

آموزش خرید بیت کوین در ایران

اگر امکان خرید دستگاه ماینر را دارید می‌توانید بیت کوین خودتان را استخراج کنید ولی با توجه به بالا بودن هزینه‌های استخراج، شاید کار چندان به صرفه‌ای نباشد.

برای استخراج بیت کوین به یک دستگاه ماینر، اینترنت پر سرعت، برق و فن خنک‌کننده نیاز است. بیت کوین‌ها هم پس از استخراج باید به کیف پول منتقل شوند. با توجه به اینکه ماینرهای امروزی نیاز به تراشه‌های مخصوصی دارند که در دسترس همه نیست، کامپیوترهای خانگی عملاً نمی‌توانند بازدهی خوبی در استخراج بیت کوین داشته باشند و بهتر است در دام شیادان که با وعده‌های وسوسه‌آور در پی فروختن دستگاه‌های ماینر هستند نیافتید.

دستگاه ماینر چند صد دلار دلار قیمت دارد و هزینه‌ برقی هم که صرف دستگاه می‌شود طبق برآوردها برای یک بیت کوین حدود ۳۰ میلیون تومان است که بعید می‌رسد کار عاقلانه‌ای باشد. ضمن اینکه شاید بیشتر از صد سال طول بکشد تا یک بیت کوین با یک کامپیوتر خانگی استخراج شود.

Leave A Reply

Your email address will not be published.